icmm-hoofdstation

De extra spits-Sprinters tussen Groningen en Assen gaan, na uitstel, vanaf 1 mei rijden. Dat staat in de nieuwe dienstregeling van de NS.

ProRail heeft de benodigde infrastructuur op station Assen nog niet af, waardoor de ontlastende treinen nog niet kunnen rijden. De verwachting is dat dit op 1 mei wel klaar is.

Er gaan tijdens de spitsuren in beide richtingen twee extra Sprinters per uur tussen beide stations rijden. Zij stoppen onderweg ook op station Haren en station Groningen Europapark. Daardoor komen er bijvoorbeeld meer directe reismogelijkheden richting bestemmingen als het UMCG. De spitstreinen moeten de weg ontlasten tijdens de ombouw van de Zuidelijke Ringweg van Groningen.

In de nieuwe dienstregeling wordt ook de treindienst tussen Groningen en Lelystad, Schiphol en Den Haag met een aantal minuten versneld. De reistijd wordt tot zes minuten verkort. In Zwolle worden er een aantal overstappen gewijzigd, waardoor bijvoorbeeld de overstap vanuit Emmen wordt verbeterd. Wel is er tijdelijk in zuidelijke richting geen overstap mogelijk tussen de Intercity Groningen – Zwolle en de Sprinter Zwolle – Enschede. Dit wordt in de dienstregeling van 2018 weer gerepareerd.

Sommige plannen kunnen geen doorgang vinden. Zo gaan er vooralsnog geen extra Sprinters tussen Leeuwarden en Zwolle rijden omdat het baanvak hier stroomtechnisch niet voor geschikt is. De NS probeert in december dit op te vangen met dieseltreinen, maar deze moeten eerst worden gevonden. Ook een tweede Intercity tussen Leeuwarden en Zwolle behoort daardoor nog niet tot de mogelijkheden.

De dienstregeling gaat in op 11 december.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *