Petitie voor treinverbinding Groningen – Twente/ 1 minuut leestijd

Steeds meer mensen zien wel brood in een directe treinverbinding tussen Groningen en Almelo. Een petitie om de verbinding van de grond te krijgen is al meer dan 3400 keer ondertekend.

De discussie laaide in Overijssel op nadat regionale omroep RTV Oost in Twente reacties verzamelde voor haar project Verkiezingsprogramma van Overijssel. Dat richt zich op de Provinciale Staten-verkiezingen in maart.

Naar aanleiding van de discussie besloot Reizigersverniging Alma, dat de belangen van reizigers in de driehoek Almelo – Hardenberg – Ommen behartigt, de petitie te starten. Zij ziet het wel zitten de reistijd tussen Twente en het noorden van het land verkorten met een directe verbinding met Groningen, via Emmen, Stadskanaal en Veendam. Daarvoor zou alleen het spoor tussen Emmen en Stadskanaal hoeven te worden gereactiveerd.

Een dergelijke lijn zou ook een mogelijke omreisroute van- en naar Groningen opleveren wanneer er een verstoring is tussen Meppel en Zwolle. Alma pleit daar ook voor. Vorig jaar werd er onderzoek gedaan naar een verbinding tussen Groningen en Almelo door ingenieursbureau Witteveen+Bos. Volgens dit bureau kan een dergelijke lijn voor 250 miljoen euro worden gerealiseerd. Dan zal de reistijd tussen Groningen en Almelo verkort kunnen worden tot 85 minuten, een versnelling van 19 minuten.Ook regionale reizigers zouden kunnen profiteren van snellere reistijden volgens het bureau.

3 reacties op “Petitie voor treinverbinding Groningen – Twente/ 1 minuut leestijd

  1. Ja eindelijk een goede verbinding tussen het noorden en oosten. Drukke steden ontlasten en beduidend minder reistijden in een regio waar veel verplaatsingen zijn over langere afstanden

  2. Het is een prima alternatieve route voor de spoorlijn Zwolle-Meppel-Groningen en terug. Bovendien is de reistijd veel sneller als er een spoorboog van de Emmerlijn naar Winschoten komt. De thans doodlopende reizigersverbindingen te Emmen en Veendam , doen denken aan Lelystad Centrum voor de Hanzelijn. Dat was van 1988 tot eind 2012 een eindhalte in de polder zonder directe verbindingen naar overige verbindingen. Een doorverbinding is altijd beter dan een eindpunt midden in het land. De concurrentie met de auto wordt zo nooit gewonnen en het scheelt ook een hoop extra tijd met omreizen of met een busverbinding. Als de Verlengde Emmerlijn er is zal de STAR-museumlijn, misschien enkele Plandampffahrten kunnen uitvoeren. Dat wil zeggen: Met een stoomtrein een gewone of anders speciale dienstregeling rijden. Hoeft deze club niet te verhuizen; wat ook een hoop extra kosten en hoofdpijn met zich meevoert. De verlengde lijn kan gewoon met de GTW’s van Arriva geschieden die zowel van Emmen naar Zwolle rijdt en tussen Groningen en Leer (tijdelijk tot Weener!) passagiers vervoert. Misschien een directe trein Almelo-Hardenberg -Groningen en Zwolle-Emmen-Leer. Misschien wel met accutreinen over het thans huidige dieselnet. Deze technieken veroveren steeds meer spoor en tramwegen. De tijd zal het leren

    Misschien wel een trein Groningen-Emmen_Bad Bentheim- Rheine? Er zijn plannen zat nu alleen meer doorpakken op OV gebied!

  3. Hallo Arjan Krabbenbos, ik heb je reactie gelezen en ik vind het een top verhaal. Vooral de laatste 2 zinnen, daar moeten de hoge pieten veel meer energie in steken en uit gaan voeren.
    Voor de rest ben ik volledig met je eens waardoor ik niets heb toe te voegen.
    Ik ben namelijk liefhebber van een goed geoliede openbaar vervoer met goede verbindingen vele obstakels. Toppie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *