Breaking News

Qbuzz staakt busdienst om 19:00 uur

Dienstregeling 2018 Bus

De hoofdlijnen voor de busdienstregeling van 2018, ingaande per 11 december 2017, zijn goedgekeurd.

Hieronder staat in hoofdlijnen genoemd wat er zal wijzigen. Op niet genoemde lijnen kunnen wel kleine wijzigingen zoals andere vertrektijden voorkomen.

GRONINGEN STAD

Q-link 1 (Zuidhorn – Aduard – P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG Noord – Grote Markt – Hoofdstation v.v.)
Q-link 1 zal vanaf december volledig elektrisch worden uitgevoerd. De route blijft gelijk. Samen met de nieuwe Q-link 2 zorgt lijn 1 tussen Reitdiep en UMCG Noord voor een frequente dienst.

Q-link 2 (P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG Noord – UMCG Hoofdingang – Station Europapark v.v.)
Q-link 2 zal vanaf december volledig elektrisch worden uitgevoerd. De route blijft gelijk. Samen met de nieuwe Q-link 1 zorgt lijn 2 tussen Reitdiep en UMCG Noord voor een frequente dienst.

Q-link 3 (Leek – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Lewenborg – Ruischerbrug v.v.)
Vanaf de nieuwe dienstregeling gaan alle ritten om-en-om rijden naar Tolbert en Oostindie. Daarmee wordt Oostindie ook op alle dagen van de week de hele dag bediend, minimaal één keer per uur.

Op zondagmiddag wordt de frequentie van lijn 3 tussen Ruischerbrug en P+R Hoogkerk verhoogd naar vier bussen per uur.

Q-link 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
De ‘tussenritten’ op zondagmiddag die op het Hoofdstation eindigen worden doorgetrokken naar P+R Hoogkerk om de frequentie tussen P+R Kardinge en P+R Hoogkerk samen met lijn 3 te verhogen naar acht bussen per uur op zondag overdag.

Q-link 5 ((Annen – Zuidlaren -) P+R Haren – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG – Sontweg – P+R Meerstad – Meerstad Tersluis/Engelbert – Harkstede v.v.)
De route van Q-link 5 wordt doorgetrokken van P+R Meerstad naar enerzijds deelgebied Tersluis achterin Meerstad en anderzijds Harkstede. Hier vervangt de bus lijn 78. Tersluis krijgt bij oplevering direct een busverbinding, wat interessant is voor de huizenverkoop. De bus gaat twee keer per uur naar Meerstad rijden, ook ‘s avonds. In Meerstad komen in eerste instantie drie bushaltes. De overige doorgetrokken ritten (twee keer per uur) rijden door naar Harkstede en later in het jaar naar het nieuwe eindpunt in Scharmer via Engelbert (de huidige route van lijn 78).

Tussen P+R Haren en Annen wordt de frequentie in de kleine vakanties opgeschroefd van twee naar vier bussen per uur.

Q-link 6 ((Delfzijl -) Appingedam – Ten Boer – Groningen (- P+R Haren) v.v.)
In de kleine vakanties gaat lijn 6 voortaan tussen Appingedam Busstation en P+R Haren vier in plaats van twee keer per uur rijden tijdens de spits.

Lijn 7 (Station Noord – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Centrumhalte West – Hoofdstation – De Wijert Noord v.v.)
Vanwege drukte tussen De Wijert en het Hoofdstation gaat lijn 7 tussen 7:50 en 16:30 uur constant doorrijden naar De Wijert Noord. Daarmee wordt lijn 9, waarop vaak versterkingsritten in worden gezet, ontlast. De bus gaat in de ochtendspits op schooldagen daarbij ook vaker rijden.

Lijn 12 (Hoofdstation – Station Europapark – P+R Euroborg – Euvelgunne – Eemspoort – Driebond – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 12 gaat vanwege de aankomende sluiting van de spoorwegovergang in de Esperantostraat rijden via de Trompsingel en Meeuwerderweg, in plaats van de Hereweg en Kempkensberg. De aansluitingen blijven bestaan. Samen met lijn 8 rijdt er ieder kwartier een bus door de Oosterpoort tijdens de spitsuren.

Q-link 15 (Hoofdstation –  Centrumhalte West – Paddepoel – Zernike Campus v.v.)
Lijn 15 gaat nog vaker rijden. Daarom veranderen de vertrektijden iets, alhoewel dit in de praktijk neer zal komen op ‘busboekloos’ rijden.

Lijn 18 (Stadstaxi Meerstad – Winkelcentrum Lewenborg v.v.)
Als gevolg van het doortrekken van lijn 5 komt de beperkt gebruikte Stadstaxi van Meerstad naar Lewenborg te vervallen.

Lijn 25 (Gasunie – Martini Ziekenhuis – P+R Haren v.v.)
Lijn 25 gaat vaker rijden. De dienst blijft actief tot 20:00 uur ‘s avonds. De frequentie blijft op twee bussen per uur in de spits.

STADSDIENST EMMEN

Lijn 1 (Station – Emmerhout v.v.)
De routes van lijn 1 in Emmerhout en lijn 2 in Angelslo worden versneld. Dat betekent voor lijn 1 dat de route door het noorden van de wijk vervalt en de ‘uitsteeksels’ naar twee van de drie straten aan de zuidkant van de wijk niet meer worden aangedaan. De bus gaat volledig rijden via de Houtweg. Via een doorsteek bij verpleeghuis De Horst bij de Laan van het Kinholt (waar de haltes wel blijven bestaan) kan lijn 1 direct doorrijden naar Angelslo waar de route wordt vervolgd als lijn 2 richting het station. Zo ontstaat er een snelle verbinding met het Scheperziekenhuis. Voor de noordkant van de wijk wordt de route van lijn 42 gewijzigd.

Lijn 2 (Station – Angelslo v.v.)
De routes van lijn 1 in Emmerhout en lijn 2 in Angelslo worden versneld. Dat betekent voor lijn 2 dat er een gestrekte route zal worden gereden door Angelslo. Het is de bedoeling de bus niet meer via de Statenweg te laten rijden om te voorkomen dat er veel scholieren en studenten van de bus gebruik maken en de bus voor mensen in Angelslo aantrekkelijker wordt. De bediening van de Statenweg zal worden verzorgd door de nieuwe Q-link rood (lijn 12). Het ziekenhuis blijft bediend, de bediening van de Wendeling vervalt (reizen kan met lijn 12). Via een doorsteek bij verpleeghuis De Horst bij de Laan van het Kinholt kan lijn 2 direct doorrijden naar Emmerhout waar de route wordt vervolgd als lijn 1 richting het station. Zo ontstaat er onder meer een snelle verbinding met het winkelcentrum in Emmerhout.

Lijn 3 (Station – Rietlanden v.v.)
Lijn 3 gaat op werkdagen tot 21:00 uur en zaterdag tot 20:00 uur twee keer per uur rijden, daarna één keer per uur.

Lijn 4 (Station – Bargeres v.v.)
Lijn 4 gaat op werkdagen tot 21:30 uur en zaterdag tot 20:00 uur twee keer per uur rijden, daarna één keer per uur.

Q-link 12 (Station – Centrum – Angelslo – P+R Meerdijk – Klazienaveen v.v.)
De bussen op Qliner 300 tussen Emmen en Klazienaveen zijn erg druk en dat zorgt voor veel vertraging op de rest van de route. Ook de hoge instap in de Qliners zorgt vaak voor meer gedoe dan nodig. Daarom wordt de rond de stad Groningen succesvolle Q-link-formule nu ook ingezet voor de verbinding tussen Emmen en Klazienaveen, de nieuwe lijn 12. De bus rijdt in Emmen vanaf het station via de Centrumhalte en Wildlands en vervolgens via de Statenweg naar de Meerdijk. Zo ontstaat er een directe, snelle verbinding tussen de P+R en Wildlands/Centrum. In Klazienaveen wordt het lusje door het dorp verkleind. Er wordt met de klok meegereden. De lijn gaat rijden met hoge frequenties (overdag doordeweeks ieder kwartier tussen het station en de Meerdijk in Emmen, twee keer per uur maandag t/m zaterdag tot 19:00 uur en zondag één keer per uur tussen Emmen en Klazienaveen) en gelede bussen. Een aantal ritten rijdt van Borger naar het Stadionplein in Emmen en een aantal ritten (drie ‘s ochtends richting Emmen en vier ‘s middags naar Nieuw Schoonebeek) neemt de vervallen lijn 626 over. Onderweg vervallen er wel een aantal minder goed gebruikte bushaltes.

 

GRONINGEN STREEK

Lijn 12 (Winschoten – Bellingwolde v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi).

Lijn 13 (Veendam – Winschoten v.v.)
De dienst op zaterdag komt te vervallen. Alternatieven zijn lijn 23 en de Hubtaxi.

Lijn 14 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden omgezet naar vaste ritten. Enkele ritten op zaterdag worden omgezet van een grote naar een kleine bus. Ook op zondagochtend wordt voortaan ieder uur gereden. ‘s Avonds en op zondag verschuiven de vertrektijden ongeveer met een half uur om aan te sluiten op de nieuwe tijden van de treinen in Winschoten.

Lijn 17 (Scheemda – Winschoten v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi). De vertrektijden ‘s avonds en op zondag worden met ongeveer een half uur verschoven om in de Winschoten aan te sluiten op de nieuwe vertrektijden van de treinen.

Lijn 23 (Veendam – Winschoten v.v.)
Lijn 23 gaat in het weekend tot middernacht rijden. Op enkele moment zullen ritten worden veranderd van een grote naar een kleine bus. De vertrektijden ‘s avonds en op zondag verschuiven met ongeveer een half uur om in Winschoten aan te sluiten op de vertrektijden van de trein.

Lijn 24 (Stadskanaal – Assen v.v.)
De vertrektijden wijzigen om in Assen een betere aansluiting te maken.

Lijn 35 (Groningen – Oldehove v.v.)
Op het trajectdeel Aduard – Oldehove vervallen op zaterdagavond de ritten met een kleine bus. De LijnBelBus is de vervanger.

Lijn 42 (Loppersum – Garrelsweer v.v.)
Lijn 42 wordt voortaan volledig uitgevoerd met de LijnBelBus.

Lijn 42 (Emmen – Vlagtwedde v.v.)
Lijn 42 neemt in Emmen de route van stadslijn 1 door het noordelijke deel van de wijk Emmerhout over. Daarmee wordt niet meer via het centrum gereden, en wijzigen de vertrektijden. Op veel momenten rijdt lijn 42 door als lijn 44 en andersom.

Lijn 43 (Delfzijl – Siddeburen v.v.)
Lijn 619 en 43 worden samengevoegd. Aansluitend op de lestijden van het Dollard college rijden er
twee bussen; één vanaf Delfzijl en één vanaf Appingedam via Delfzijl. Tussen Woldendorp en
Wagenborgen wordt een snellere route gereden, waardoor alle tussengelegen haltes vervallen. In de
spitsuren is er een aantal rechtstreekse bussen tussen Wagenborgen en Groningen. Deze rijden als
lijn 43 naar Siddeburen en door als lijn 178 naar Groningen en ’s middags omgekeerd. Scholieren van
het Dollard College uit Nieuwolda kunnen reizen met lijn 643. In Woldendorp rijden de ritten die alleen rijden tussen Delfzijl en Woldendorp voortaan altijd eerst naar de halte Zwaagweg en daarna via de halte Dollard College terug naar Delfzijl. Stapt u in op de halte Zwaagweg, dan moet u zowel richting Delfzijl als richting Siddeburen voortaan aan de overkant van de weg instappen. Er worden iets minder ritten gereden, ook de vertrektijden wijzigen van alle ritten. De aansluitingen in Delfzijl blijven bestaan. Tussen Wagenborgen en Siddeburen wijzigen de vertrektijden om goed aan te sluiten op lijn 178 van/naar Groningen.

Lijn 45 (Holwierde – Loppersum v.v.)
De rit met een grote bus naar Delfzijl komt te vervallen. De bus rijdt voortaan alleen nog in de spitsuren.

Lijn 50 (Groningen – De Punt – Assen v.v.)
De lijn krijgt in de ochtendspits een aantal ritten tussen Groningen en Haren voor de bediening van scholieren. De vertrektijden verschuiven iets, zodat in De Punt weer een aansluiting op lijn 9 ontstaat.

Lijn 51 (Groningen – Onnen – Annen – Assen v.v.)
De lijn krijgt in de ochtendspits een aantal ritten tussen Groningen en Haren voor de bediening van scholieren. De ritten met 15-persoonsbus worden ingekort tot het traject Annen – Assen. Daarmee rijden er buiten de spits geen bussen meer tussen Annen en Onnen. In het weekend worden de 8-persoonsritten tussen Annen en Assen voortaan uitgevoerd als LijnBelBus waarbij reserveren noodzakelijk is.

Lijn 65 (Groningen – Winsum – Zoutkamp v.v.)
Lijn 65 gaat doordeweeks tussen 6:00 en 19:00 uur in plaats van één, twee keer per uur rijden. Daarmee wordt er in Winsum op elke trein uit Groningen aangesloten.

Lijn 68 (Winsum – Leens v.v.)
Enkele spitsritten worden omgezet van een grote naar een kleine bus. In de daluren en het weekend gaat de bus eens per twee uur rijden. De rit naar Warffum vertrekt voortaan niet meer uit Westernieland, maar vanuit Leens.

Lijn 73 (Gieten – Stadskanaal – Emmen v.v.)
Het trajectdeel tussen Gieten en Stadskanaal komt te vervallen en wordt overgenomen door Qliner 312. Deze gaat vaker rijden. Lijn 59 neemt de bediening binnendoor tussen Gieten en Gasselte over. De spitsritten tussen Emmen en Ter Apel worden ingekort tot het busstation in Ter Apel. ‘s Ochtends rijdt er een extra bus van Stadskanaal naar Emmen. De vertrektijden verschuiven met ongeveer een half uur. Daarmee is er altijd een aansluiting op lijn 312 en op de stadslijnen in Emmen.

Lijn 74 (Groningen – Hoogezand – Stadskanaal – Emmen v.v.)
Tussen Stadskanaal en Groningen rijdt op zaterdagavond een extra late bus. Vanaf Emmen naar Stadskanaal wordt op alle dagen één rit minder gereden, in omgekeerde richting is dit alleen op zondag. De vertrektijden vervroegen met een half uur, om aan te sluiten op de gewijzigde tijden van lijn 110. Tussen Stadskanaal en Emmen vertrekken de eerste (behalve op zondag) en laatste bussen ook een half uur vroeger. In omgekeerde richting vertrekt de eerste bus een half uur later, de laatste bus een half uur vroeger.

Lijn 75 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De vertrektijden wijzigen als gevolg van de gewijzigde vertrektijden op lijn 74. Vanuit Emmen vertrekken alle ritten richting Stadskanaal een half uur later. De eerste bus richting Emmen vertrekt tien minuten eerder. Hierdoor ontstaat er een goede aansluiting op de trein naar Zwolle van 7:15 uur en lijn 44 naar Schoonebeek. De overige vaste ritten vanuit Stadskanaal vertrekken een half uur vroeger.

Lijn 78 (Groningen – Siddeburen v.v.)
Lijn 78 komt te vervallen vanwege de doortrekking van Q-link lijn 5 naar Harkstede en Scharmer. De overige dorpen langs de route zullen worden bediend door lijn 178 (zie 178). De directe verbinding tussen Kolham en Harkstede komt te vervallen.

Lijn 83 (Leek – Norg – Assen v.v.)
Enkele LijnBelBus-ritten worden omgezet naar vaste ritten. Daarmee rijdt ook ‘s avonds en op zondag ieder uur een bus op deze verbinding.

Lijn 85 (Groningen – Leek – Oosterwolde v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden omgezet naar vaste ritten tussen Leek en Oosterwolde. ‘s Avonds en op zondag (tussen 12:00 en 23:00 uur) gaat de 8-persoonsbus elk uur rijden tussen Leek en Oosterwolde. In Leek komt er aansluiting op Q-link 3 in het centrum. ’s Morgens vroeg vertrekt een extra bus vanuit Leek naar Oosterwolde. Hierdoor wordt de eerste reismogelijkheid met Oosterwolde een half uur vervroegd. De eerste rit vanuit Groningen start voortaan in Leek. Naar Leek kunt u reizen met Q-link 3. De rit van 7:51 uur vanuit Groningen vertrekt voortaan om 8:09 uur. Hierdoor sluit deze bus beter aan op de schooltijden in De Wijert. Deze rit rijdt niet verder dan Leek. De vertrektijden wijzigen iets om betere aansluitingen op andere buslijnen mogelijk te maken

Lijn 86 (Groningen – Norg v.v.)
Lijn 86 zou komen te vervallen, maar op verzoek van de gemeente Noordenveld blijft deze lijn in ieder geval dit jaar nog rijden. Men gaat op basis van bouwlocaties langs de route bekijken of de bus in 2019 ook nog blijft rijden. Tussen 6 en 7 uur vervallen de ritten wel wegens beperkt gebruik. Lijn 83 krijgt in dat uur extra ritten.

Lijn 88 (Groningen – Leek v.v.)
Lijn 88 zal alleen nog in de spits rijden. Ter vervanging gaat lijn 189 halteren langs de A7 bij Westpoort en is de Hubtaxi beschikbaar.

Lijn 89 (Marum – Leek v.v.)
De lijn zal in de daluren voortaan worden uitgevoerd door de Hubtaxi. Tijdens de spits rijdt de Buurtbus van lijn 550 die dan vrijkomt deze route.

Lijn 110 (Assen – Gieten  – Veendam v.v.)
De vertrektijden verschuiven met ongeveer een half uur, afhankelijk van het moment. De belangrijke aansluitingen blijven bestaan.

Lijn 119 (Winschoten – Delfzijl v.v.)
Er worden een aantal ritten omgezet van grote naar kleine bus en er komen enkele ritten met kleine bus bij rond middernacht en op zondagochtend. Er komt door de andere vertrektijden van de treinen in Scheemda daar ook een aansluiting. De aansluiting op de trein in Winschoten vervalt ‘s avonds.

Lijn 163 (Groningen – Lauwersoog – Holwerd v.v.)
Het trajectdeel Lauwersoog – Holwerd komt te vervallen. De rit van 8:17 uur vanuit Groningen rijdt voortaan als snelbus en stopt onderweg alleen nog op de haltes Zuiderdiep, Grote Markt en P+R Kardinge in Groningen.

Lijn 171 (Groningen Zernike Campus – Hoogezand – Veendam v.v.)
De vertrektijden van enkele ritten aan het einde van de middag verschuiven met een half uur. Daardoor rijdt de laatste bus een half uur later.

Lijn 174 (Groningen Zernike Campus – Zuidbroek – Veendam v.v.)
De LijnBelBus-ritten (Veendam – Zuidbroek) worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi). De vertrektijden verschuiven met ongeveer een half uur.

Lijn 178 (Groningen – Siddeburen v.v.)
Lijn 178 wordt, ter vervanging van lijn 78, uitgebreid tot twee bussen per uur maandag t/m vrijdag overdag, daarbuiten één keer per uur. De route blijft gelijk aan de huidige lijn 178. Naar Engelbert, Harkstede en Scharmer gaat Q-link 5 rijden. Tussen Kolham en Harkstede is geen directe verbinding meer. Enkele spitsritten zullen doorrijden van Siddeburen naar Wagenborgen als lijn 43. De LijnBelBus-ritten tussen Appingedam en Siddeburen worden vervangen door de LijnBelBus. Door alle wijzigingen op deze lijn veranderen de vertrektijden drastisch.

Lijn 189 (Drachten – Marum – Groningen v.v.)
De ritten van- en naar Groningen gaan langs de A7 halteren bij industrieterrein Westpoort tussen Leek en Hoogkerk ter vervanging van lijn 88.

Lijn 245 (Servicebus Delfzijl)
Lijn 245 komt te vervallen. De dienst wordt overgenomen door de nieuwe buurtbus, lijn 545.

Lijn 300 (Groningen – Emmen – Klazienaveen v.v.)
Het trajectdeel tussen het station in Emmen en Klazienaveen wordt overgenomen door de nieuwe Q-link rood (lijn 12) en komt te vervallen voor lijn 300. Daarmee moet de dienstregeling van lijn 300 betrouwbaarder worden. De frequentie op zaterdagen tussen 11:00 en 18:00 uur wordt gehalveerd naar twee bussen per uur omdat er dubbeldekkers ingezet zullen gaan worden, die genoeg capaciteit hebben voor twee ritten per uur op zaterdag. De hoge frequentie in de ochtendspits zal iets langer worden doorgetrokken in de ochtend.

Lijn 304 (Groningen – Drachten v.v.)
In de kleine vakanties overdag wordt voortaan twee keer per uur gereden in plaats van één keer per uur.

Lijn 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
In de middagspits buiten de vakanties (14:30 tot 17:30 uur) wordt de frequentie verhoogd van zes naar acht bussen per uur. Ook op andere momenten waar nodig worden extra ritten aan de dienstregeling toegevoegd.

Lijn 312 (Groningen – Gieten – Stadskanaal v.v.)
Lijn 312 neemt lijn 73 tussen Gieten en Stadskanaal over en gaat vaker rijden. Daardoor ontstaan er meer directe verbindingen en is overstappen in Gieten minder vaak nodig. ‘s Avonds gaat lijn 312 tot 19:34 uur minimaal twee keer per uur op de gehele route rijden, met daarna nog een volledige rit uit Groningen om 20:34 uur. Daarna rijdt lijn 312 tussen Gieten en Stadskanaal met aansluiting tot op de laatste rit van lijn 300. Op zaterdag gaat lijn 312 overdag ook de hele route rijden, met ‘s avonds weer de route tussen Gieten en Stadskanaal. Op zondag wordt er ook de hele dag gereden tussen Gieten en Stadskanaal met aansluiting op lijn 300.

Lijn 537 (Zoutkamp – Zuidhorn v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi).

Lijn 545 (Buurtbus Delfzijl)
Ter vervanging van de Servicebus rijdt de nieuwe buurtbus lijn 545 maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur één keer per uur. De buurtbus rijdt een rondje vanaf het treinstation naar Farmsum en terug.

Lijn 561 (Loppersum – Appingedam v.v.)
Zowel ’s morgens als ’s middags vervalt één rit in beide richtingen. De vertrektijden wijzigen iets

Lijn 563 (Ten Boer – Groningen Winkelcentrum Lewenborg v.v.)
Zowel ’s morgens als ’s middags vervalt één rit in beide richtingen. De vertrektijden wijzigen iets.

Lijn 564 (Ten Boer – Appingedam v.v.)
Zowel ’s morgens als ’s middags vervalt één rit in beide richtingen. De vertrektijden wijzigen iets.

Lijn 566 (Delfzijl – Appingedam v.v.)
Zowel ’s morgens als ’s middags vervalt één rit in beide richtingen. De vertrektijden wijzigen iets.

Scholierenlijn 604 (Groningen Zernike Campus – Drachten v.v.)
De lijn gaat op verzoek van de gebruikers ook in de kleine vakanties rijden.

LijnBelBus 811 (Bad Nieuweschans – Winschoten v.v.)
De ritten worden omgezet van LijnBelBus naar Hubtaxi.

Lijn 817 (Bad Nieuweschans – Finsterwolde v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi).

DRENTHE STREEK

Lijn 20 (Assen – Meppel v.v.)
Een aantal slecht gebruikte ritten worden geschrapt. Daarvoor in de plaats komen er nieuwe ritten op tijdstippen dat hier vraag naar is. Er gaan nieuwe Euro 6-bussen rijden op de ritten met kleine bussen.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
De LijnBelBus-ritten worden vervangen door de Hubtaxi (combinatie van LijnBelBus en Regiotaxi). Enkele veelgebruikte LijnBelBus-ritten worden omgezet naar vaste ritten.

Lijn 22 (Zweeloo – Assen v.v.)
Ook ‘s avonds en op zondag gaat lijn 22 eens per twee uur rijden met een vaste rit. In Zweeloo gaan deze ritten aansluiten op lijn 27.

Lijn 24 (Stadskanaal – Assen v.v.)
De vertrektijden wijzigen om in Assen een betere aansluiting te maken.

Lijn 27 (Hoogeveen – Zweeloo – Emmen v.v.)
De vertrektijden ‘s avonds en op zondag worden aangepast om in Zweeloo aan te sluiten op lijn 22.

Lijn 31 (Hoogeveen – Ommen v.v.)
Lijn 31 wordt uitgebreid tot een dagdekkende bediening. Het OV-bureau bekijkt nog welke ritten op zaterdag door blijven rijden naar Ommen en Balkbrug. Door het koppelen aan lijn 34 ontstaat er een doorgaande verbinding tussen Meppel en Hoogeveen via Zuidwolde.

Lijn 32 (Meppel – Hoogeveen v.v.)
Lijn 32 gaat vanwege het verminderde gebruik op zaterdag overdag één keer per twee uur rijden als aanvullende lijn.

Lijn 33 (Hoogeveen – Coevorden v.v.)
In Hoogeveen wordt de route verlegd om langs het Alfa-College en Eduwiek te rijden.

Lijn 34 (Hoogeveen – Meppel v.v.)
Lijn 34 wordt veelal gekoppeld aan lijn 31 om een doorgaande verbinding tussen Hoogeveen en Meppel via Zuidwolde te creëren. Alle ritten gaan als vaste rit zonder reservering rijden.

Lijn 36 (Hoogeveen – Spier v.v.)
Lijn 36 wordt omgezet naar een scholierenlijn door de terugnemende vraag op deze verbinding. Dat betekent dat er alleen nog maar wordt gereden in de spitsuren buiten de schoolvakanties. Tijdens de vakanties wordt gereden met de LijnBelBus. Het OV-bureau is van plan de lijn in 2019 volledig te schrappen als de daling na deze maatregel door blijft zetten.

Lijn 37 (Westerbork – Hoogeveen v.v.)
Lijn 37 blijft alleen rijden in de spitsuren. Daarbuiten en tijdens de schoolvakanties komt de lijn te vervallen.

Lijn 42 (Emmen – Vlagtwedde v.v.)
Lijn 42 neemt in Emmen de route van stadslijn 1 door het noordelijke deel van de wijk Emmerhout over. Daarmee wordt niet meer via het centrum gereden, en wijzigen de vertrektijden. Op veel momenten rijdt lijn 42 door als lijn 44 en andersom.

Lijn 44 (Emmen – Schoonebeek v.v.)
De route door het centrum in Emmen komt te vervallen. Op veel momenten rijdt lijn 44 door als lijn 42 en andersom.

Lijn 48 (Steenwijk – Havelte v.v.)
De vertrektijden wijzigen om beter aan te sluiten op de treinen in Steenwijk. De ritten in de schoolvakanties worden geschrapt. Dan kan er gebruik worden gemaakt van de LijnBelBus.

Lijn 50 (Groningen – De Punt – Assen v.v.)
De lijn krijgt in de ochtendspits een aantal ritten tussen Groningen en Haren voor de bediening van scholieren. De vertrektijden verschuiven iets, zodat in De Punt weer een aansluiting op lijn 9 ontstaat.

Lijn 51 (Groningen – Onnen – Annen – Assen v.v.)
De lijn krijgt in de ochtendspits een aantal ritten tussen Groningen en Haren voor de bediening van scholieren. De ritten met 15-persoonsbus worden ingekort tot het traject Annen – Assen. Daarmee rijden er buiten de spits geen bussen meer tussen Annen en Onnen. In het weekend worden de 8-persoonsritten tussen Annen en Assen voortaan uitgevoerd als LijnBelBus waarbij reserveren noodzakelijk is.

Lijn 59 (Gieten – Emmen v.v.)
Lijn 59 gaat ‘s avonds en in het weekend ook rijden om het vervallen van lijn 73 tussen Gieten en Gasselte op te vangen. Deze nieuwe ritten rijden ieder uur met een 8-persoonsbus. Reserveren is niet nodig. De vertrektijden verschuiven met een half uur om aan te sluiten op lijn 110 en Qliner 312 in Gieten.

Lijn 73 (Gieten – Stadskanaal – Emmen v.v.)
Het trajectdeel tussen Gieten en Stadskanaal komt te vervallen en wordt overgenomen door Qliner 312. Deze gaat vaker rijden. Lijn 59 neemt de bediening binnendoor tussen Gieten en Gasselte over. De spitsritten tussen Emmen en Ter Apel worden ingekort tot het busstation in Ter Apel. ‘s Ochtends rijdt er een extra bus van Stadskanaal naar Emmen. De vertrektijden verschuiven met ongeveer een half uur. Daarmee is er altijd een aansluiting op lijn 312 en op de stadslijnen in Emmen.

Lijn 74 (Groningen – Hoogezand – Stadskanaal – Emmen v.v.)
Tussen Stadskanaal en Groningen rijdt op zaterdagavond een extra late bus. Vanaf Emmen naar Stadskanaal wordt op alle dagen één rit minder gereden, in omgekeerde richting is dit alleen op zondag. De vertrektijden vervroegen met een half uur, om aan te sluiten op de gewijzigde tijden van lijn 110. Tussen Stadskanaal en Emmen vertrekken de eerste (behalve op zondag) en laatste bussen ook een half uur vroeger. In omgekeerde richting vertrekt de eerste bus een half uur later, de laatste bus een half uur vroeger.

Lijn 75 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De vertrektijden wijzigen als gevolg van de gewijzigde vertrektijden op lijn 74. Vanuit Emmen vertrekken alle ritten richting Stadskanaal een half uur later. De eerste bus richting Emmen vertrekt tien minuten eerder. Hierdoor ontstaat er een goede aansluiting op de trein naar Zwolle van 7:15 uur en lijn 44 naar Schoonebeek. De overige vaste ritten vanuit Stadskanaal vertrekken een half uur vroeger.

Lijn 83 (Leek – Norg – Assen v.v.)
Enkele LijnBelBus-ritten worden omgezet naar vaste ritten. Daarmee rijdt ook ‘s avonds en op zondag ieder uur een bus op deze verbinding.

Lijn 86 (Groningen – Norg v.v.)
Lijn 86 zou komen te vervallen, maar op verzoek van de gemeente Noordenveld blijft deze lijn in ieder geval dit jaar nog rijden. Men gaat op basis van bouwlocaties langs de route bekijken of de bus in 2019 ook nog blijft rijden. Tussen 6 en 7 uur vervallen de ritten wel wegens beperkt gebruik. Lijn 83 krijgt in dat uur extra ritten.

Lijn 110 (Assen – Gieten  – Veendam v.v.)
De vertrektijden verschuiven met ongeveer een half uur, afhankelijk van het moment. De belangrijke aansluitingen blijven bestaan.

Lijn 300 (Groningen – Emmen – Klazienaveen v.v.)
Het trajectdeel tussen het station in Emmen en Klazienaveen wordt overgenomen door de nieuwe Q-link rood (lijn 12) en komt te vervallen voor lijn 300. Daarmee moet de dienstregeling van lijn 300 betrouwbaarder worden. De frequentie op zaterdagen tussen 11:00 en 18:00 uur wordt gehalveerd naar twee bussen per uur omdat er dubbeldekkers ingezet zullen gaan worden, die genoeg capaciteit hebben voor twee ritten per uur op zaterdag. De hoge frequentie in de ochtendspits zal iets langer worden doorgetrokken in de ochtend.

Lijn 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
In de middagspits buiten de vakanties (14:30 tot 17:30 uur) wordt de frequentie verhoogd van zes naar acht bussen per uur. Ook op andere momenten waar nodig worden extra ritten aan de dienstregeling toegevoegd.

Lijn 312 (Groningen – Gieten – Stadskanaal v.v.)
Lijn 312 neemt lijn 73 tussen Gieten en Stadskanaal over en gaat vaker rijden. Daardoor ontstaan er meer directe verbindingen en is overstappen in Gieten minder vaak nodig. ‘s Avonds gaat lijn 312 tot 19:34 uur minimaal twee keer per uur op de gehele route rijden, met daarna nog een volledige rit uit Groningen om 20:34 uur. Daarna rijdt lijn 312 tussen Gieten en Stadskanaal met aansluiting tot op de laatste rit van lijn 300. Op zaterdag gaat lijn 312 overdag ook de hele route rijden, met ‘s avonds weer de route tussen Gieten en Stadskanaal. Op zondag wordt er ook de hele dag gereden tussen Gieten en Stadskanaal met aansluiting op lijn 300.

Scholierenlijn 626 (Nieuw-Schoonebeek – Emmen v.v.)
Lijn 626 wordt volledig geïntegreerd in lijn 12.

HUBTAXI

De Hubtaxi is de nieuwe vervanger van de LijnBelBus en Regiotaxi en onderdeel van het Publiek Vervoer. In principe wordt de Hubtaxi gezien als ‘nieuwe Regiotaxi’ en uitgevoerd door de taxibedrijven, eventueel in combinatie met het WMO-vervoer. De prijsstelling wordt ongeveer gelijk aan die van de huidige Regiotaxi, wat betekent dat het gebruik van de bestaande vervoersbewijzen als in de LijnBelBus komt te vervallen. In april 2018 moeten de nieuwe vervoerders gaan rijden, evenals de Hubtaxi. Tot dan blijft de LijnBelBus bestaan.

IJZELDIENSTREGELING

Het OV-bureau is voornemens bij slechte weersomstandigheden een aangepaste dienstregeling (ijzeldienstregeling) te voeren in het Groningse en Drentse busvervoer, zoals dit ook gebeurt op het spoor. Daarmee is materieel efficienter in te zetten en beter te anticiperen op het langere aantal reizigers op dit soort dagen.

WIJZIGINGEN IN BUSHALTES

Een overzicht van bushaltes die worden aangepast, toegevoegd of geschrapt is hier te vinden.