Dienstregeling 2019 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de hoofdlijnen voor de busdienstregeling van 2019 vrijgegeven. De hoofdlijnen moeten nog goed worden gekeurd door Provinciale Staten in Groningen en Drenthe en de gemeenteraad in Groningen. Daarnaast is inspraak voor diverse partijen nog mogelijk.

In onderstaand overzicht staan de belangrijkste voorgestelde wijzigingen aangegeven. De dienstregeling gaat in op 16 december 2018.

Groningen Stad

Q-link 3 (Leek/Tolbert – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Lewenborg – Ruischerbrug v.v.)
Q-link 3 gaat tussen 9:00 en 10:00 uur doordeweeks eens per tien minuten rijden vanaf de beginpunten. Dat is nu eens per kwartier. ‘s Middags blijven de bussen vanaf de beginpunten ieder kwartier rijden tot en met 19:00 uur. Dat is nu nog tot en met 18:30 uur.

Lijn 8 ((P+R Hoogkerk -) Martini Ziekenhuis – De Wijert Zuid – Coendersborg – Station Europapark – Oosterpoort – Hoofdstation – Westerhaven – Hoendiep – Hoogkerk – P+R Hoogkerk v.v.)
‘s Avonds na 22:00 uur en op zondag wordt de lijn weinig gebruikt. Daarom wordt voorgesteld op het deeltraject Europapark – Martini Ziekenhuis op die momenten nog maar eens per uur gereden. Op die tijden rijdt nu al geen bus tussen het Martini Ziekenhuis en P+R Hoogkerk.

Lijn 10 (Station Noord – Korrewegwijk – Grote Markt – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 10 wordt ingekort tot het traject Station Noord – Hoofdstation. Tussen het Hoofdstation en Hoornsemeer zullen de huidige streeklijnen 61 en 65 gaan rijden. Zo ontstaat een directe verbinding tussen P+R Kardinge, UMCG en Martini Ziekenhuis (zie lijn 61 en 65).

Q-link 15 (Hoofdstation – Paddepoel – Zernike Campus v.v.)
De studentenlijn 15 gaat voortaan in de zomervakantie rijden. De bus zal dan twee keer per uur rijden. Daardoor ontstaan vier reismogelijkheden tussen het Hoofdstation en de Zernike Campus in de vakantie (in combinatie met Q-link 1). De route wordt gewijzigd. De bus gaat vanaf het station rijden via Emmaviaduct en Peizerbaan en gaat vervolgens bij de Meubelboulevard Peizerweg de Ringweg op. Tussen Hoofdstation en Winkelcentrum Paddepoel wordt niet meer gestopt. De nieuwe route is minder gevoelig voor vertragingen.

Lijn 61 ((Delfzijl – Appingedam – Uithuizen -) Middelstum – Bedum – P+R Kardinge – Oosterpark – UMCG – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 61 wordt in Groningen doorgetrokken vanaf het Hoofdstation naar het Hoornsemeer, via de huidige route van lijn 10. Daarmee ontstaat een directe verbinding tussen P+R Kardinge, UMCG en het Martini Ziekenhuis. De bus rijdt daarbij maandag t/m zaterdag overdag twee keer per uur en ‘s avonds en op zondag één keer per uur. Gecombineerd met lijn 65, die ook wordt doorgetrokken, ontstaat tussen P+R Kardinge en Hoornsemeer een frequentie van maandag t/m zaterdag overdag vier keer per uur en de andere momenten twee keer per uur. Lijn 61 zal in Groningen ook goed aan gaan sluiten op de Intercity’s van- en naar de Randstad. Over de lijnnummering van de nieuwe verbinding moet nog worden besloten. Het wordt nog bekeken of het mogelijk is de lijn in Middelstum of Uithuizen te knippen, zodat er richting Delfzijl een nieuwe lijn ontstaat die beter is afgestemd op de vraag. In Uithuizen zal, als lijn 61 tot daar blijft rijden, de aansluiting op de trein verslechteren. Tenslotte wordt in Uithuizen ook een andere route door het dorp overwogen, waarbij het spoor twee keer wordt gekruist. Die route wordt nog nader onderzocht.

Lijn 65 (Zoutkamp – Ulrum – Leens – Winsum – Sauwerd – Adorp – P+R Kardinge – Oosterpark – UMCG – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 65 wordt in Groningen doorgetrokken vanaf het Hoofdstation naar het Hoornsemeer, via de huidige route van lijn 10. Daarmee ontstaat een directe verbinding tussen P+R Kardinge, UMCG en het Martini Ziekenhuis. De bus rijdt daarbij maandag t/m zaterdag overdag twee keer per uur en ‘s avonds en op zondag één keer per uur. Daarmee krijgt de hele route extra reismogelijkheden. Gecombineerd met lijn 61, die ook wordt doorgetrokken, ontstaat tussen P+R Kardinge en Hoornsemeer een frequentie van maandag t/m zaterdag overdag vier keer per uur en de andere momenten twee keer per uur. Over de lijnnummering van de nieuwe verbinding moet nog worden besloten.

Stadsdienst Assen

Lijn 1 (Marsdijk – Centrum – Station – Ziekenhuis – TT-circuit v.v.)
Op verzoek van veel reizigers uit Marsdijk worden de vertrektijden aangepast, om op het station beter aan te sluiten op de trein naar Zwolle en Groningen. Het deel richting het TT-circuit krijgt daardoor een aansluiting op de Sprinters. De routewijziging in Marsdijk wordt alsnog doorgevoerd. Dat betekent dat de bus in beide richtingen nu via Winkelrijk Marsdijk gaat rijden. ‘s Avonds na 22:00 uur rijdt lijn 1 voortaan niet meer vanwege beperkt gebruik.

Groningen Streek

Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
In Scheemda wordt een bushalte verplaatst vanwege het vervallen van de halte Busstation.

Lijn 61 ((Delfzijl – Appingedam – Uithuizen -) Middelstum – Bedum – P+R Kardinge – Oosterpark – UMCG – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 61 wordt in Groningen doorgetrokken vanaf het Hoofdstation naar het Hoornsemeer, via de huidige route van lijn 10. Daarmee ontstaat een directe verbinding tussen P+R Kardinge, UMCG en het Martini Ziekenhuis. De bus rijdt daarbij maandag t/m zaterdag overdag twee keer per uur en ‘s avonds en op zondag één keer per uur. Gecombineerd met lijn 65, die ook wordt doorgetrokken, ontstaat tussen P+R Kardinge en Hoornsemeer een frequentie van maandag t/m zaterdag overdag vier keer per uur en de andere momenten twee keer per uur. Lijn 61 zal in Groningen ook goed aan gaan sluiten op de Intercity’s van- en naar de Randstad. Over de lijnnummering van de nieuwe verbinding moet nog worden besloten. Het wordt nog bekeken of het mogelijk is de lijn in Middelstum of Uithuizen te knippen, zodat er richting Delfzijl een nieuwe lijn ontstaat die beter is afgestemd op de vraag. In Uithuizen zal, als lijn 61 tot daar blijft rijden, de aansluiting op de trein verslechteren. Tenslotte wordt in Uithuizen ook een andere route door het dorp overwogen, waarbij het spoor twee keer wordt gekruist. Die route wordt nog nader onderzocht.

Lijn 65 (Zoutkamp – Ulrum – Leens – Winsum – Sauwerd – Adorp – P+R Kardinge – Oosterpark – UMCG – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 65 wordt in Groningen doorgetrokken vanaf het Hoofdstation naar het Hoornsemeer, via de huidige route van lijn 10. Daarmee ontstaat een directe verbinding tussen P+R Kardinge, UMCG en het Martini Ziekenhuis. De bus rijdt daarbij maandag t/m zaterdag overdag twee keer per uur en ‘s avonds en op zondag één keer per uur. Daarmee krijgt de hele route extra reismogelijkheden. Gecombineerd met lijn 61, die ook wordt doorgetrokken, ontstaat tussen P+R Kardinge en Hoornsemeer een frequentie van maandag t/m zaterdag overdag vier keer per uur en de andere momenten twee keer per uur. Over de lijnnummering van de nieuwe verbinding moet nog worden besloten.

Lijn 85 (Oosterwolde – Leek (- Groningen) v.v.)
De bus gaat over de nieuwe busbaan door Oostindie rijden. De haltes Carolieweg, Oude Carolieweg en Leuringslaan komen te vervallen. Daarvoor komt de bushalte in Oostindie (het eindpunt van Q-link 3) in de plaats.

Lijn 88 (Groningen – Leek v.v.)
Lijn 88 gaat bij de nieuwe P+R-halte bij Midwolda stoppen.

Lijn 119 (Delfzijl – Winschoten v.v.)
In Scheemda wordt een bushalte verplaatst vanwege het vervallen van de halte Busstation.

Lijn 163 (Groningen – Lauwersoog Haven v.v.)
Lijn 163 is bedoeld om aan te sluiten op de boten van- en naar Schiermonnikoog. Doordat de bus onderweg bij alle haltes stopt reizen er ook veel lokale reizigers mee. Om dit te voorkomen wordt de lijn omgevormd tot een snelbus met een beperkt aantal stops onderweg. Dit zijn de haltes Hoofdstation, Zuiderdiep, Grote Markt, UMCG Noord, Zaagmuldersbrug, P+R Kardinge, Noorderhoogebrug, Boterdiepbrug, Torenweg, Burchtweg, Priorstraat, Rotonde N361, Breekweg, Schapenweg, De Rug, Robbenoord, Strandweg, Marneweg, Dorp, Visafslag en Haven. De te vervallen haltes worden amper tot niet gebruikt. Door de aanpassing kan lijn 163 beter aansluiten op de boot.

Lijn 174 ((Groningen Zernike – Station Europapark – Hoogezand -) Zuidbroek – Veendam v.v.)
De route in Veendam wordt licht aangepast en gelijk getrokken aan die van lijn 110 tussen Veendam Noord en het station. De bediening van het centrum wordt daar ook mee verbeterd.

Qliner 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen v.v.)
De ritten van 23:30 uur uit Emmen en Groningen worden verplaatst naar 1:00 uur. Daarmee komt er een extra late reismogelijkheid.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
Lijn 309 gaat ook in het weekend de hele dag rijden. De vertrektijden wijzigen om bij de M.L. Kingweg aan te blijven sluiten op stadslijn 1.

Qliner 314 (Groningen – Drachten Himsterhout v.v.)
De ritten van 16:40, 17:10 en 17:40 uur rijden ook door naar de wijk Himsterhout.

Drenthe Streek

Lijn 20 (Assen – Dieverbrug – Meppel v.v.)
In Meppel worden de ritten naar de scholen in de daluren ingekort tot het station. Welke tijden als daluren kunnen worden aangemerkt, wordt nog bekeken.

Lijn 22 (Assen – Beilen – Zweeloo – Emmen v.v.)
Lijn 22 rijdt ‘s middags ieder half uur tussen Beilen en Emmen, en van de herfst- tot meivakantie ook van Assen naar Beilen. Het voorstel is om dit aan te passen naar ieder half uur een bus in beide richtingen. De toegevoegde ritten moeten daarbij door gaan rijden naar Emmen.

Lijn 27 (Hoogeveen – Emmen v.v.)
De spitsritten van lijn 27 gaan in Hoogeveen doorrijden naar de Voltastraat om die halte ieder half uur te bedienen. ‘s Avonds krijgt lijn 27 een volledige uursbediening.

Lijn 36 (Spier – Hoogeveen v.v.)
Lijn 36 komt door beperkt gebruik volledig te vervallen.

Lijn 37 (Hoogeveen – Westerbork v.v.)
De route in Hoogeveen wordt aangepast. De bus gaat rijden via de scholen aan de Voltastraat. Daardoor zal niet meer via het centrum worden gereden.

Lijn 44 (Schoonebeek – Emmen v.v.)
Op veler verzoek van chauffeurs en het OV-consumentenplatform krijgt de lijn op zaterdag een andere route dan doordeweeks. Dan gaat de bus niet via het Scheperziekenhuis rijden, maar via het centrum. Na invoering wordt intensief gemonitord of de wijziging meerwaarde heeft voor de reiziger.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Zuidlaren – Annen – Assen) v.v.)
In Assen wordt de route gewijzigd. De bus slaat voortaan af bij de Europaweg Oost en rijdt vervolgens via de scholen bij de Industrieweg. Bij de Rolderstraat wordt vervolgens de huidige route weer opgepakt.

Qliner 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen v.v.)
De ritten van 23:30 uur uit Emmen en Groningen worden verplaatst naar 1:00 uur. Daarmee komt er een extra late reismogelijkheid.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
Lijn 309 gaat ook in het weekend de hele dag rijden. De vertrektijden wijzigen om bij de M.L. Kingweg aan te blijven sluiten op stadslijn 1.