Dienstregeling 2020 Bus

Het OV-bureau heeft het concept voor de hoofdlijnen van de busdienstregeling voor 2020 gepubliceerd.

In onderstaand overzicht staan de belangrijke wijzigingen en de grote wijzigingen op de buslijnen.

Ingang nieuwe concessie

Op 15 december 2019 gaat, tegelijk met de dienstregeling voor 2020, de GD 2020-concessie in. Deze heeft een looptijd van 10 jaar en is gegund aan Qbuzz.

De huidige productformules blijven bestaan, en een groot deel van het wagenpark wordt schoner. Zo gaan de stadsdiensten volledig elektrisch rijden, de streekdiensten deels en komen er meer waterstofbussen. De bussen op diesel gaan op een schonere vorm daarvan rijden. Er komt een app voor reizigers waarbij er onder meer actuele informatie bij vertragingen en omleidingen is.

Groningen Stad

Q-link 1 (P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG Noord – Grote Markt – Hoofdstation v.v.)
Om de aansluiting op de trein in Zuidhorn te waarborgen wordt Q-link 1 ingekort tot P+R Reitdiep. Q-link 2 gaat naar het station in Zuidhorn rijden.

Q-link 2 (Zuidhorn – Aduard – Slaperstil – P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG Noord – Station Europapark v.v.)
Q-link 2 gaat doorrijden naar het station in Zuidhorn in plaats van Q-link 1.

Q-link 3 (Leek/Tolbert – P+R Leek A7 – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Lewenborg – Ruischerbrug v.v.)
In het drukste half uur gaat lijn 3 iedere 7,5 minuten rijden in plaats van iedere 10 minuten.

Q-link 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
In het drukste half uur gaat lijn 4 iedere 7,5 minuten rijden in plaats van iedere 10 minuten. Daarnaast wordt de 10 minutenfrequentie in de ochtendspits verlengd tot 10:00 uur.

Q-link 5 (Harkstede/Tersluis – P+R Meerstad – Sontweg – UMCG – Grote Markt – Hoofdstation – P+R Haren A28 (- Zuidlaren – Annen) v.v.)
In de kleine vakanties blijft Q-link 5 langer vier keer per uur rijden om forenzen beter te bedienen. De frequentie van- en naar Zuidlaren en Annen wordt op zondagmiddagen verhoogd naar twee bussen per uur, door meer ritten van P+R Haren A28 door te laten rijden.

Q-link 6 (Delfzijl -) Appingedam – Garrelsweer – Ten Boer – Ruischerbrug – UMCG – Hoofdstation (- P+R Haren A28) v.v.)
Q-link 6 krijgt in Delfzijl een andere route. De bus verdwijnt van de Weg naar Den Dam en gaat rijden via de wijk Tuikwerd. Daardoor wordt Delfzijl beter ontsloten. Aan de Kattegat worden de haltes Kattegat en Oslofjord geschrapt en komt er één nieuwe halte aan de Hogelandsterweg, ter hoogte van de Eemsweg. De kwartierdienst in de ochtend van Appingedam richting Groningen wordt verlengd tot 10:00 uur.

Lijn 8 ((P+R Hoogkerk -) Martini Ziekenhuis – Corpus den Hoorn – De Wijert Zuid – Coendersborg – Station Europapark – Oosterpoort – Hoofdstation – Westerhaven – Hoendiep – Hoogkerk – P+R Hoogkerk v.v.)
Het is de bedoeling dat de Helperzoomtunnel in de zomer van 2019 wordt geplaatst. Na de voltooiing hiervan gaat lijn 8 rijden via deze tunnel en Station Europapark. Enkele haltes rond de Haydnlaan en Helperzoom komen vanaf dat moment te vervallen.

Lijn 9 (Zernike/Station Noord – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert/Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Paterswolde – Eelde – Groningen Airport Eelde – De Punt v.v.)
Het routedeel tussen de bushalte Zernike Noord en P+R Reitdiep komt te vervallen.

Lijn 17 ((Roden – Peize -) P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – Zernike Campus v.v.)
Lijn 17 vervalt en gaat op in de nieuwe lijnen 18, 182, 183 en 184.

Lijn 18 (P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – Zernike Campus v.v.)
Lijn 18 vervangt het grootste deel van lijn 17 tussen Hoogkerk en de Zernike Campus. Lijnnummer 18 zal worden gebruikt voor de spitsritten tussen beide locaties. Vanuit Leek, Roden, en Drachten zullen ook rechtstreekse lijnen naar de Zernike Campus gaan rijden. Tussen P+R Hoogkerk en de Zernike Campus zorgen deze lijnen gezamenlijk voor zes reismogelijkheden per uur op de piekmomenten.

Groningen Streek

Lijn 26 (Sneldienst Assen M.L. Kingweg – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 26 wordt omgenummerd naar lijn 109. Op verzoek van de gemeente Tynaarlo wordt bij wijze van proef gehalteerd op de op- en afrit van de A28 bij Tynaarlo. Er gaan in de zomervakantie ook enkele ritten rijden.

Lijn 27 (Sneldienst Stadskanaal – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 27 wordt omgenummerd naar lijn 107.

Lijn 36 (Oldehove – Winsum v.v.)
Lijn 36 wordt in Winsum gekoppeld aan lijn 68. De midibusritten worden voortaan in sommige gevallen gereden met grote bussen, en in sommige gevallen met 8-persoonsbusjes.

Lijn 41 (Uithuizen – Eemshaven – Delfzijl – Appingedam v.v.)
Lijn 41 gaat rijden via de Eemshaven. De route wordt op diverse delen gestrekt. Er wordt niet meer door Holwierde gereden en er komen haltes aan de provinciale weg. Vanaf Roodeschool gaat de bus via de Greededwarsweg naar de Eemshaven rijden. Daardoor wordt de kern Oosteinde niet bediend. Er wordt nog een oplossing daarvoor gezocht. Vanaf de Eemshaven wordt rechtstreeks naar Delfzijl gereden. Vanaf het station in Delfzijl wordt een directe route naar Appingedam gereden, via de N360. Op het busstation in Appingedam gaat lijn 41 doorrijden als lijn 178. Een aantal ritten met kleine busjes krijgen een grote bus.

Lijn 42 (Vlagtwedde – Ter Apel v.v.)
De ritten in de ochtendspits die nu met een midibus rijden, rijden voortaan met een grote bus. In Ter Apel wordt doorgereden op een andere lijn met een grote bus naar Emmen.

Lijn 43 (Delfzijl – Termunterzijl – Woldendorp – Wagenborgen – Siddeburen v.v.)
De ritten die nu op werkdagen buiten vakanties met een midibus rijden, gaan met een grote bus rijden.

Lijn 44 (Harkstede – Hoogezand – Zuidlaren – Tynaarlo – Vries v.v.)
Lijn 44 komt te vervallen. Stadsbus 515 in Hoogezand gaat ter vervanging naar Harkstede rijden. Tussen Hoogezand en Vries is de Hubtaxi het alternatief, maar er bestaat de mogelijkheid een Buurtbus op te starten.

Lijn 45 (Spijk – Loppersum – Middelstum v.v.)
Lijn 45 gaat alleen nog in de spitsrichting rijden, omdat de voertuigen ook gebruikt worden op de nieuwe lijn 160. Vanuit Loppersum wordt voortaan doorgereden naar Middelstum, waar de lijn gekoppeld wordt aan lijn 61. Daardoor ontstaan er directe busverbindingen tussen bijvoorbeeld P+R Kardinge en Bedum en Loppersum.

Lijn 50 (Groningen – Haren – Vries – Assen v.v.)
Lijn 50 heeft enkele ritten welke eindigen in Assen bij de M.L. Kingweg. Deze gaan doorrijden naar het station. Tussen Groningen en Haren rijden enkele ochtendspitsritten. Deze gaan over naar lijn 51 zodat zij alle scholen in Haren bedienen.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Zuidlaren -) Annen – Assen/Gieten v.v.)
De ritten met een midibus tussen Annen en Assen worden voortaan gereden met een grote bus. Enkele ochtendspitsritten tussen Groningen en Haren van lijn 50 worden overgeheveld naar lijn 51 zodat deze alle scholen in Haren bedienen.

Lijn 65 (Groningen HS – Oosterpark – P+R Kardinge – Winsum – Leens – Zoutkamp v.v.)
Lijn 65 rijdt voortaan op zondag de hele dag in een uursdienst.

Lijn 68 (Winsum – Hornhuizen (- Leens) v.v.)
Lijn 68 wordt in Winsum gekoppeld aan lijn 36. Het traject tussen Hornhuizen en Leens komt in de daluren te vervallen. Flexbus De Marne neemt dit over. Op werkdagen wordt wel weer de hele dag een uursdienst gereden. De ritten die met een midibus worden gereden worden voortaan in sommige gevallen gereden met een grote bus, en in sommige gevallen met een 8-persoonsbusje.

Lijn 74 (Emmen – Stadskanaal – Bareveld – Wildervank – Veendam v.v.)
Lijn 74 neemt lijn 110 over tussen Bareveld en Veendam. Daardoor wordt de lijn geknipt. Lijn 74 vanuit Groningen en Hoogezand wordt omgenummerd naar lijn 76.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
Er worden mogelijkheden gezocht om in de ochtendspits meer capaciteit te bieden. De ritten in de vakanties welke nu met midibussen gereden worden, gaan rijden met grote bussen.

Lijn 85 ((Oosterwolde – Haulerwijk – Zevenhuizen -) Leek – P+R Leek A7 – P+R Hoogkerk – Groningen; Martini Ziekenhuis – De Wijert Noord – Hoofdstation – Oosterpark – P+R Kardinge – Scholen Lewenborg v.v.)
Lijn 85 gaat in Leek via de wijk Oostindie rijden.L

Lijn 88 (P+R Hoogkerk – Oostwold – Leek v.v.)
Lijn 88 wordt ingekort en gaat naar P+R Hoogkerk rijden. Daar kunnen reizigers richting Groningen overstappen, bijvoorbeeld op de Q-link. De grote bus wordt op rustige momenten vervangen door een 8-persoonsbusje.

Lijn 110 (Assen – Gieten – Veendam v.v.)
Lijn 110 wordt Qliner 310 (zie Qliner 310).

Lijn 160 (Eemshaven Express Groningen HS – P+R Kardinge – Eemshaven v.v.)
Tussen het Hoofdstation in Groningen en de rand van de Eemshaven gaat de sneldienst lijn 160 rijden. Er rijden vijf ritten in de ochtendspits naar de haven, en vijf ritten in de middagspits terug naar Groningen.

Lijn 171 (Groningen; Zernike Campus – Station Noord – UMCG – P+R Euroborg/P3 – Hoogezand – Veendam v.v.)
De lus in de wijk Sorghvliet in Veendam wordt ingekort ten gunste van lijn 74. Lijn 171 gaat de hele dag in een halfuursdienst rijden.

Lijn 178 ((Appingedam -) Siddeburen – Slochteren – Kolham – Groningen; P+R Euroborg/P3 – UMCG – Hoofdstation v.v.)
Lijn 178 wordt in Appingedam op het busstation gekoppeld aan lijn 41. Om de route te versnellen gaat lijn 178 tussen Siddeburen en Appingedam rijden via de N33. Er wordt nog wel gereden via bedrijventerrein Fivelingo. Voor Steendam wordt de Buurtbus het alternatief. Op zondagavond vertrekt de laatste rit van Groningen naar Siddeburen een uur later.

Lijn 189 (Drachten – Marum (- P+R Hoogkerk – Martini Ziekenhuis – De Wijert Noord – Groningen HS) v.v.)
Lijn 189 rijdt op zaterdagen tussen Marum en Drachten. Deze ritten komen te vervallen.

Qliner 300 (Emmen – Borger – Gieten – Groningen v.v.)
Er gaan meer dubbeldekkers rijden op Qliner 300. De 10-minutenfrequentie wordt uitgebreid tot 9:00 uur. Op alle vakantiedagen rijdt Qliner 300 voortaan altijd ieder kwartier. Op zondagavonden gaan twee dubbeldekkers per uur of vier 15-meterbussen per uur rijden. Daarover moet nog worden besloten.

Qliner 304 (Drachten – Groningen v.v.)
Qliner 304 gaat over van Arriva Touring naar Qbuzz. Op zaterdag en zondag rijdt de eerste rit van Drachten naar Groningen voortaan een uur eerder.

Qliner 309 (Assen Kloosterveen – Groningen v.v.)
In de vakanties gaat Qliner 309 voortaan altijd ieder kwartier rijden. In het weekend zal de dienst eerder worden opgestart en er gaan meer ritten rijden in de ochtendspits.

Qliner 310 (Assen – P+R Rolde – Gieten – Veendam v.v.)
Qliner 310 is de nieuwe Qliner die streeklijn 110 overneemt. Als Qliner gaat de lijn op werkdagen in de spits op de hele route twee keer per uur rijden. In het weekend wordt eerder gereden om aan te sluiten op de Intercity in Assen. De aansluiting op lijn 74 in Bareveld, en de haltes in die plaats komen te vervallen. Daarom gaat lijn 74 doorrijden naar Veendam, via Wildervank, omdat de Qliner niet door Wildervank gaat rijden. Afhankelijk van het moment van de dag wordt Qliner 310 over de hele route tussen de 5 en 13 minuten sneller.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen) v.v.)
Er gaan dubbeldekkers op enkele spitsritten van Qliner 312 rijden. In de vakantie gaat Qliner 312 altijd eens per half uur rijden, met op enkele momenten extra ritten. Op zondagavond gaat Qliner 31 de hele route tussen Stadskanaal en Groningen rijden.

Qliner 314 (Drachten – Groningen v.v.)
Qliner 314 gaat over van Arriva Touring naar Qbuzz.

Stadsbus 515 (Hoogezand – Harkstede v.v.)
Stadsbus 515 wordt doorgetrokken naar het centrum van Harkstede ter vervanging van de te schrappen lijn 44.

Buurtbus 565 (Flexbus De Marne v.v.)
De Flexbus gaat in de daluren tussen Hornhuizen en Leens rijden om de bediening van lijn 68 over te nemen.

Lijn 673 (Scholierenlijn Mussel – Stadskanaal)
Lijn 673 komt te vervallen.

Stadsdienst Emmen

Alle stadslijnen (1, 2, 3 en 4)
Alle stadslijnen gaan op zondagmiddag altijd eens per half uur rijden. Nu is dat alleen nog op koopzondagen. De directe verbinding van de Rietlanden en het centrum naar Emmerhout komt te vervallen door het laadschema van de elektrische bussen.

Q-link 12 (Emmen – P+R Meerdijk – Klazienaveen v.v.)
Op zaterdag en koopzondag wordt de freqneutie verlaagd naar één bus per uur.

Drenthe Streek

Lijn 20 (Assen – Smilde – Dieverbrug – Steenwijk v.v.)
In het kader van de herstructurering van de busroutes rond Dieverbrug gaat lijn 20 rijden tussen Assen en Steenwijk, via Dieverbrug. Richting Meppel gaat de nieuwe lijn 28 rijden De splitsing wordt gemaakt zodat de lijnen efficiënter worden, en omdat er vooral vanuit beide steden naar Dieverbrug gereisd wordt. In Steenwijk sluit lijn 20 goed aan op de Intercity van- en naar Zwolle. De route door Lhee vervalt.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
‘s Avonds wordt voortaan eens per twee uur gereden en wordt er later gereden. Op zondag vervallen vier ritten. De aansluitingen op bus en trein verbeteren.

Lijn 22 (Zweeloo – Assen v.v.)
De midibusritten op zaterdag gaan rijden met een grote bus.

Lijn 26 (Emmen – Coevorden v.v.)
De ritten op zondagen vervallen.

Lijn 26 (Sneldienst Assen M.L. Kingweg – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 26 wordt omgenummerd naar lijn 109. Op verzoek van de gemeente Tynaarlo wordt bij wijze van proef gehalteerd op de op- en afrit van de A28 bij Tynaarlo. Er gaan in de zomervakantie ook enkele ritten rijden.

Lijn 27 (Emmen – Hoogeveen v.v.)
Lijn 27 gaat in de middagspits tussen de herfst- en meivakantie ieder half uur rijden. Dat gebeurt in de ochtendspits ook al.

Lijn 27 (Sneldienst Stadskanaal – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 27 wordt omgenummerd naar lijn 107.

Lijn 28 (Beilen – Wijster – Dwingeloo – Dieverbrug – Meppel v.v.)
Lijn 28 is een nieuwe lijn welke in het kader van de herstructurering van de busroutes rond Dieverbrug een deel van de lijnen 20 en 35 overneemt. Daarmee keert de bus in Wijster terug. De laatste bus van Meppel richting Diever gaat een uur later vertrekken. In Meppel wordt aangesloten op de Intercity en in Beilen op lijn 22, op voorwaarde van voldoende perroncapaciteit.

Lijn 31 (Ommen – Balkbrug – Hoogeveen v.v.)
Sommige ritten met een grote bus tussen Balkbrug en Ommen worden omgezet naar een 8-persoonsbusje. Daardoor ontstaat op sommige momenten een extra overstap. Op zaterdag wordt tussen Ommen en Zuidwolde met een 8 persoonsbus gereden, tussen Zuidwolde en Hoogeveen blijft een grote bus rijden.

Lijn 32 (Hoogeveen – Ruinerwolde – Meppel v.v.)
Lijn 32 gaat in de avonduren vaker rijden. Er komen latere reismogelijkheden vanuit Zwolle richting Ruinerwold en Ruinen. In de avonduren wordt een tweeuursdienst gereden. In het weekend komen enkele extra ritten.

Lijn 35 (Beilen – Steenwijk v.v.)
Lijn 35 komt te vervallen en gaat op in de lijnen 20 en 28.

Lijn 44 (Emmen – Schoonebeek v.v.)
Tussen de mei- en herfstvakantie wordt de frequentie in de middagspits teruggebracht naar één bus per uur.

Lijn 44 (Harkstede – Hoogezand – Zuidlaren – Tynaarlo – Vries v.v.)
Lijn 44 komt te vervallen. Stadsbus 515 in Hoogezand gaat ter vervanging naar Harkstede rijden. Tussen Hoogezand en Vries is de Hubtaxi het alternatief, maar er bestaat de mogelijkheid een Buurtbus op te starten.

Lijn 50 (Groningen – Haren – Vries – Assen v.v.)
Lijn 50 heeft enkele ritten welke eindigen in Assen bij de M.L. Kingweg. Deze gaan doorrijden naar het station. Tussen Groningen en Haren rijden enkele ochtendspitsritten. Deze gaan over naar lijn 51 zodat zij alle scholen in Haren bedienen.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Zuidlaren -) Annen – Assen/Gieten v.v.)
De ritten met een midibus tussen Annen en Assen worden voortaan gereden met een grote bus. Enkele ochtendspitsritten tussen Groningen en Haren van lijn 50 worden overgeheveld naar lijn 51 zodat deze alle scholen in Haren bedienen.

Lijn 59 (Emmen – Gieten v.v.)
De ritten van 18:36 uur uit Emmen en 19:32 uur uit Gieten worden omgezet van een 8-persoonsbusje naar een grote bus.

Lijn 74 (Emmen – Stadskanaal – Bareveld – Wildervank – Veendam v.v.)
Lijn 74 neemt lijn 110 over tussen Bareveld en Veendam. Daardoor wordt de lijn geknipt. Lijn 74 vanuit Groningen en Hoogezand wordt omgenummerd naar lijn 76.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
Er worden mogelijkheden gezocht om in de ochtendspits meer capaciteit te bieden. De ritten in de vakanties welke nu met midibussen gereden worden, gaan rijden met grote bussen.

Lijn 110 (Assen – Gieten – Veendam v.v.)
Lijn 110 wordt Qliner 310 (zie Qliner 310).

Lijn 126 (Emmen – Nieuw Schoonebeek v.v.)
Tussen Klazinaveen en Emmen wordt nu gereden via de provinciale weg. De route wordt omgelegd, en de bus gaat rijden via Nieuw Dordrecht en Barger-Oosterveld.

Lijn 131 (Ommen – Balkbrug – Hoogeveen v.v.)
Lijn 131 gaat op de hele route dezelfde route als lijn 31 rijden.

Qliner 300 (Emmen – Borger – Gieten – Groningen v.v.)
Er gaan meer dubbeldekkers rijden op Qliner 300. De 10-minutenfrequentie wordt uitgebreid tot 9:00 uur. Op alle vakantiedagen rijdt Qliner 300 voortaan altijd ieder kwartier. Op zondagavonden gaan twee dubbeldekkers per uur of vier 15-meterbussen per uur rijden. Daarover moet nog worden besloten.

Qliner 309 (Assen Kloosterveen – Groningen v.v.)
In de vakanties gaat Qliner 309 voortaan altijd ieder kwartier rijden. In het weekend zal de dienst eerder worden opgestart en er gaan meer ritten rijden in de ochtendspits.

Qliner 310 (Assen – P+R Rolde – Gieten – Veendam v.v.)
Qliner 310 is de nieuwe Qliner die streeklijn 110 overneemt. Als Qliner gaat de lijn op werkdagen in de spits op de hele route twee keer per uur rijden. In het weekend wordt eerder gereden om aan te sluiten op de Intercity in Assen. De aansluiting op lijn 74 in Bareveld, en de haltes in die plaats komen te vervallen. Daarom gaat lijn 74 doorrijden naar Veendam, via Wildervank, omdat de Qliner niet door Wildervank gaat rijden. Afhankelijk van het moment van de dag wordt Qliner 310 over de hele route tussen de 5 en 13 minuten sneller.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen) v.v.)
Er gaan dubbeldekkers op enkele spitsritten van Qliner 312 rijden. In de vakantie gaat Qliner 312 altijd eens per half uur rijden, met op enkele momenten extra ritten. Op zondagavond gaat Qliner 31 de hele route tussen Stadskanaal en Groningen rijden.