Dienstregeling 2021 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe de wijzigingen in de busdienstregeling voor 2021 bekendgemaakt. Daarmee is zichtbaar welke wijzigingen er in grote lijnen plaats gaan vinden in routes van bussen vanaf half december 2020. Sommige voorstellen gaan door de coronacrisis pas in in de loop van het jaar. Deze wijzigingen staan cursief gedrukt aangegeven.

Een overzicht van alle grote voorgestelde wijzigingen:

Groningen Stad

Q-link 2 (Station Europapark – UMCG – Station Noord – Paddepoel – Zernike Campus – P+R Reitdiep (- Aduard – Zuidhorn v.v.))
Vanaf 2021 gaat de sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden eens per uur stoppen in Zuidhorn. Er wordt voor gekozen om hierop aan te gaan sluiten ten koste van de aansluiting op één van de twee stoptreinen per uur.

Lijn 7 ((Station Noord – Paddepoel -) Vinkhuizen – Schildersbuurt – Westerhaven – Hoofdstation (- De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk v.v.; per medio 2021)
Van maandag t/m zaterdag zal lijn 7 twee keer per uur door gaan rijden van De Wijert Noord naar P+R Hoogkerk, via dezelfde route als lijn 8.

De helft van de ritten op lijn 7 tussen Vinkhuizen en Station Noord wordt ingekort. Er wordt wel aangesloten op de treinen bij het Noorderstation (wel per december 2020).

Lijn 9 (Station Noord – Selwerd/Zernike – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert (- Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Eelde-Paterswolde – Groningen Airport Eelde – De Punt v.v.; per medio 2021)
De route van lijn 9 in Selwerd wordt verkort. De bus rijdt voortaan rechtstreeks vanaf het Noorderstation via de Eikenlaan naar Paddepoel. Een deel van de route van lijn 9 wordt overgenomen door lijn 10 (zie lijn 10).

Lijn 10 (Station Noord – Korrewegwijk – Binnenstad – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.; per medio 2021)
De route van lijn 10 wordt op twee punten aangepast. Tussen de Eikenlaan en de Oosterhamriklaan gaat de bus rijden via de ringweg en Iepenlaan. Daarmee neemt de bus een deel van de route van lijn 9 in Selwerd over. De Asingastraat en Bedumerweg raken hun bus kwijt.

In het Hoornsemeer wordt voortaan een rechte route gereden via de Palmelaan. Er komt een nieuwe halte ter hoogte van de Eisenhowerstraat.

Lijn 12 (Hoofdstation – Europapark – P+R Euroborg/P3 – Eemspoort – Euvelgunne – P+R Meerstad – P+R Kardinge v.v.; per medio 2021)
Lijn 12 wordt opgesplitst in de twee nieuwe lijnen 16 en 19. Lijn 16 gaat rijden tussen Station Europapark en P+R Kardinge via P+R Euroborg/P3, de Bornholmstraat en Sint Petersburgweg. Bij Kardinge wordt een rondje gereden via de P+R en de Parkallee.

Lijn 19 neemt het traject tussen Hoofdstation en Eemspoort over en gaat tot de Makro rijden via de huidige route van lijn 12. De route via Eemspoort wordt gebruikt om om te keren; daarna rijdt de bus via dezelfde route terug naar het Hoofdstation. Lijn 16 gaat vier keer per uur rijden in de brede scholierenspits en lijn 19 twee keer per uur tijdens de spitsuren.

Lijn 18 (P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Zernike Campus v.v.)
Lijn 18 gaat doordeweeks tijdens de daluren twee keer per uur rijden.

Lijn 107 (Scholierenlijn Stadskanaal – Zernike Campus v.v.; per medio 2021)
Lijn 107 rijdt nu via Gieten naar Groningen, via de N34 en A28. Deze route wordt volledig aangepast. De bus gaat rijden via de Kielsterachterweg, Hoogezand en A7. In de stad gaat de bus via de ringweg langs P+R Kardinge rijden en vervolgens door naar de Zernike Campus. Zo ontstaat er een directe verbinding tussen P+R Kardinge en de Zernike Campus en wordt de reistijd vanuit noordoostelijke richting naar Zernike flink verkort.

Groningen Streek

Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
Lijn 17 gaat aan de achterzijde van het Ommelander Ziekenhuis stoppen, dichterbij de hoofdingang. Dit is dezelfde halte als waar lijn 119 ook al stopt.

Lijn 41 (Appingedam – Spijk (- Eemshaven – Uithuizen v.v.); per medio 2021)
De route wordt op zaterdag ingekort tot het traject Appingedam – Spijk.

Lijn 67 (Hornhuizen – Winsum v.v.; per medio 2021)
Lijn 67 komt weer terug. De bus gaat in de spits rijden tussen Hornhuizen en Winsum om de drukke bussen op lijn 65 en 68 te ontlasten.

Lijn 73 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen v.v.; per medio 2021)
Twee ritten in de spits welke nu aanvullend als versterking op lijn 73 rijden, worden omgezet naar een nieuwe lijn; 173. Deze bus rijdt de snelst mogelijke route via enkele haltes in Ter Apel en de scholen in Angelslo en het Scheper Ziekenhuis.

Lijn 107 (Scholierenlijn Stadskanaal – Zernike Campus v.v.; per medio 2021)
Lijn 107 rijdt nu via Gieten naar Groningen, via de N34 en A28. Deze route wordt volledig aangepast. De bus gaat rijden via de Kielsterachterweg, Hoogezand en A7. In de stad gaat de bus via de ringweg langs P+R Kardinge rijden en vervolgens door naar de Zernike Campus. Zo ontstaat er een directe verbinding tussen P+R Kardinge en de Zernike Campus en wordt de reistijd vanuit noordoostelijke richting naar Zernike flink verkort.

Lijn 109 (Assen – P+R Haren – Groningen Zuid – Zernike Campus v.v.; per medio 2021)
Een aantal spitsritten van lijn 109 gaan van en naar het station rijden, via de Europaweg. De vroege ochtendritten komen te vervallen vanwege zeer beperkt gebruik.

Lijn 142 (Ter Apel – Emmen; per medio 2021)
Spitslijn 142 gaat via Emmer-Compascuum naar de scholen aan de Boermarkeweg en het Scheper Ziekenhuis rijden. Vervolgens rijdt de bus door naar het station.

Lijn 189 (Drachten – Marum (- Groningen v.v.))
Lijn 189 gaat minder vaak doorrijden naar Groningen. Dit gaat om ritten op werkdagen en tijdens de vakanties. Er zijn alternatieven met Qliner 304 en in Groningen stadslijn 8.

Qliner 304 (Drachten – Groningen v.v.)
De vertrektijden in de avonds en weekenden verschuiven flink, omdat ook lijn 324 van Arriva van vertrektijden gaat veranderen.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.; per medio 2021)
De frequentie van lijn 309 in de middagspits wordt aangepast op de reizigersvraag. Dat betekent dat de volgende frequenties aan zullen worden gehouden: vanuit Groningen van 14 tot 15:30 uur elke 10-minuten een bus, daarna tot 16 uur elke 7,5-minuut, dan tot 16:30 uur elke 5-minuten en vervolgens volgens de huidige dienstregeling.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen v.v.); per medio 2021)
De ochtendspits stopt voor lijn 312 later en de middagspits begint eerder.

Buurtbus 563 (Ten Boer – Bedum – Winsum v.v.)
de buurtbus uit Ten Boer krijgt een volledig nieuwe route. De bus gaat rijden naar Bedum, Onderdendam en Winsum. Van de huidige route door Thesinge en Garmerwolde naar Winkelcentrum Lewenborg maken per dag minder dan tien mensen gebruik. De verwachting is dat dit op de nieuwe route meer mensen zullen zijn.

Scholierenlijn 679 (Winschoten – Zernike Campus v.v.)
Lijn 679, bestaande uit één spitsrit in de ochtend, komt te vervallen.

Drenthe Streek

Lijn 20 (Assen – Diever (- Meppel v.v.))
De frequentie in de daluren tussen Steenwijk en Diever gaat omhoog naar één keer per uur. Daarnaast worden het trajectdeel van Syntus-lijn 40 tussen Steenwijk en Meppel overgedragen nar de GD-busconcessie. De lijn wordt geïntegreerd bij lijn 20 (per medio 2021).

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.; per medio 2021)
Lijn 21 wordt fors versneld. De bus gaat tussen Emmen en Noord-Sleen via de N381 rijden. Samen met lijn 24 en Qliner 310 moet een halfuursdienst ontstaan tussen Rolde en Assen. Lijn 25 wordt doorgetrokken naar Emmen om Sleen en Erm te gaan bedienen.

Lijn 22 (Assen – Zweeloo (- Emmen v.v.))
Lijn 22 gaat ook in het weekend ieder uur rijden.

Lijn 25 (Coevorden – Zweeloo – Emmen v.v.; per medio 2021)
Lijn 25 wordt uitgebreid met het traject Zweeloo – Emmen via Sleen en Erm. Daar vangt deze lijn het verdwijnen van lijn 21 op. Het is de bedoeling dat de bus door Oosterhesselen gaat rijden.

Lijn 27 (Emmen – Zweeloo – Hoogeveen v.v.)
Lijn 27 gaat ook in het weekend ieder uur rijden. Wanneer lijn 25 door Oosterhesselen gaat rijden, zal de route van 27 door het dorp verdwijnen (waarschijnlijk per medio 2021).

Lijn 31 (Hoogeveen – Zuidwolde (- Balkbrug – Ommen v.v.))
Er rijden voortaan nog maar drie bussen per dag van en naar Ommen. De bezetting van de ritten is zeer laag. De vertrektijden worden afgestemd op de grootste groep gebruikers.

Lijn 33 (Hoogeveen – Coevorden v.v.; per medio 2021)
Het lusje in Nieuwlande verdwijnt. Dit scheelt vier minuten reistijd voor doorgaande reizigers. Er komt een halte aan de Pereboomweg met een fietsenstalling.

Lijn 40 (Zwolle – Meppel (- Steenwijk v.v.))
Lijn 40 komt tussen Meppel en Steenwijk onder de GD-concessie te vallen. De betreffende ritten worden overgeheveld naar lijn 20.

Lijn 59 (Gieten – Borger – Emmen v.v.)
Lijn 59 gaat op zaterdagen later beginnen met rijden en ook later stoppen met rijden.

Lijn 73 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen v.v.; per medio 2021)
Twee ritten in de spits welke nu aanvullend als versterking op lijn 73 rijden, worden omgezet naar een nieuwe lijn; 173. Deze bus rijdt de snelst mogelijke route via enkele haltes in Ter Apel en de scholen in Angelslo en het Scheper Ziekenhuis.

Lijn 86 ((Haulerwijk -) Norg – Donderen – Peize – P+R Hoogkerk – Groningen v.v.; per medio 2021)
Er gaat in de ochtendspits één rit van Haulerwijk naar Groningen rijden. Deze ontlast een drukke rit van lijn 85.

Lijn 109 (Assen – P+R Haren – Groningen Zuid – Zernike Campus v.v.)
Een aantal spitsritten van lijn 109 gaan van en naar het station rijden, via de Europaweg. De vroege ochtendritten komen te vervallen vanwege zeer beperkt gebruik.

Mogelijk komt er een halte bij de A28 bij Tynaarlo. Als deze halte er komt, blijft lijn 109 in de vakanties ook (beperkt) rijden.

Lijn 142 (Ter Apel – Emmen; per medio 2021)
Spitslijn 142 gaat via Emmer-Compascuum naar de scholen aan de Boermarkeweg en het Scheper Ziekenhuis rijden. Vervolgens rijdt de bus door naar het station.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.; per medio 2021)
De frequentie van lijn 309 in de middagspits wordt aangepast op de reizigersvraag. Dat betekent dat de volgende frequenties aan zullen worden gehouden: vanuit Groningen van 14 tot 15:30 uur elke 10-minuten een bus, daarna tot 16 uur elke 7,5-minuut, dan tot 16:30 uur elke 5-minuten en vervolgens volgens de huidige dienstregeling.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen v.v.); per medio 2021)
De ochtendspits stopt voor lijn 312 later en de middagspits begint eerder.