Dienstregeling 2021 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe de wijzigingen in de busdienstregeling voor 2021 bekendgemaakt. Daarmee is zichtbaar welke wijzigingen er in grote lijnen plaats gaan vinden in routes van bussen vanaf half 3 januari 2021.

Een overzicht van alle grote voorgestelde wijzigingen:

Groningen Stad

Q-link 3 (Leek/Tolbert – P+R Leek – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord-  P+R Kardinge – Lewenborg – Ruischerbrug v.v.)
De vroege rit vanuit Leek start voortaan vanaf P+R Hoogkerk. De zevende rit in het uur tussen 7:00 en 8:00 uur vervalt en op zondag vervallen de korte ritten tussen P+R Hoogkerk en Lewenborg.

Q-link 4 (Roden – Peize – P+R Hoogkerk – Hoofdstation – Grote Markt – UMCG Noord – P+R Kardinge – Beijum v.v.)
De vroege rit vanuit Roden vervalt. Ook de zevende rit in het uur tussen 7:00 uur en 8:00 uur vervalt.

Q-link 5 ((Annen – Zuidlaren -) P+R Haren – Hoofdstation – Zuiderdiep – UMCG Hoofdingang – Sontweg – P+R Meerstad – Tersluis/Scharmer v.v.)
De route van Q-link 5 wordt aangepast. Net als Q-link 6 gaat de bus tussen Hoofdstation en UMCG rijden via het Zuiderdiep, Kattendiep en Damsterdiep. In zowel de spits als daluren gaat lijn 5 vier keer per uur doorrijden naar Annen. Alleen in de ochtendspits wordt korte tijd iedere tien minuten van en naar Annen gereden. De vroege rit vanuit Harkstede start voortaan op P+R Meerstad. 

Q-link 6 ((Delfzijl -) Appingedam – Ten Boer – Ruischerbrug – UMCG Hoofdingang – Zuiderdiep – Hoofdstation (- P+R Haren) v.v.)
Lijn 6 gaat overdag altijd vier keer per uur tussen Appingedam en Groningen rijden. In de ochtendspits is de frequentie daarmee lager, maar de capaciteit blijft voldoende door het slim inzetten van de grotere bussen. Er wordt minder vaak naar P+R Haren doorgereden.

Lijn 7 ((Station Noord -) Winkelcentrum Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Westerhaven – Zuiderdiep – Hoofdstation (- De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk) v.v.)
Lijn 7 wordt aangepast. Voortaan rijdt de bus twee keer per uur naar het Noorderstation. De andere twee ritten rijden bij Winkelcentrum Paddepoel door als de nieuwe lijn 19 richting Station Europapark.

Aan de zuidkant van de route wordt lijn 7 verlengd naar P+R Hoogkerk ter vervanging van lijn 8. Dat betekent dat de bus vanaf de Vondellaan verder rijdt via de Van Iddekingeweg naar Corpus den Hoorn, het Martini Ziekenhuis en P+R Hoogkerk (via de A7). Het routedeel tussen Hoofdstation en P+R Hoogkerk wordt van maandag t/m vrijdag overdag vier keer per uur gereden. 

Lijn 8 (P+R Hoogkerk – Hoogkerk Dorp – Hoendiep Meubelboulevard – Westerhaven – Hoofdstation – Oosterpoort – Station Europapark v.v.)
Het routedeel tussen Station Europapark en P+R Hoogkerk door het zuiden van de stad vervalt. De lijnen 7 en 19 nemen delen van deze route over.

Lijn 9 (Zernike Campus – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Zuiderdiep – Hoofdstation – De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Eelde-Paterswolde – De Punt v.v.)
Er blijft één lijnvariant over voor lijn 9. Onder lijnnummer 9 wordt voortaan altijd naar de Zernike Campus gereden en naar Eelde. Het deel door Selwerd wordt overgenomen door lijn 10 en in De Wijert Zuid rijdt voortaan lijn 19. Het rondje door Paddepoel Noord vervalt, de bus rijdt voortaan rechtstreeks over de Zonnelaan. Samen bedienen deze lijnen de route tussen Winkelcentrum Paddepoel en De Wijert Noord vier keer per uur.

In Eelde worden kleine aanpassingen in de route gedaan. De bus rijdt straks niet meer via de Raadhuislaan, maar via de Hoofdweg. Ter hoogte van de Novastraat komt een nieuwe bushalte. De bushalte op het terrein van Groningen Airport Eelde vervalt, voor het vliegveld wordt de halte Oosterbroek aan de Burg. J.G. Legroweg voortaan gebruikt.

De frequentie wordt verhoogd. In afwachting van een upgrade tot Q-link-verbinding zal lijn 9 tot 20:00 uur en op zondag ieder half uur gaan rijden.

Lijn 11 (Station Europapark – Euvelgunne v.v.)
Lijn 11 wordt een nieuwe lijn die ontstaat uit de opgeknipte lijn 12. Deze lijn rijdt een rondje vanaf Station Europapark over Euvelgunne en Eemspoort. De route gaat via de Boumaboulevard, Bornholmstraat en Gotenburgweg lopen. Vervolgens wordt er een rondje via de Kieler Bocht en het Kattegat gereden, waarna de bus terug rijdt naar Station Europapark. Enkele ritten rijden door als lijn 8 naar het Hoofdstation.

Lijn 12 (Hoofdstation – Oosterpoort – Station Europapark – Euvelgunne – Driebond – P+R Meerstad – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 12 verdwijnt. Een deel van de route wordt opgeknipt in de nieuwe lijnen 11 en 16.

Q-link 15 (Hoofdstation – Zernike Campus v.v.)
Lijn 15 gaat minder vaak rijden. Tijdens de bedieningstijden rijdt Q-link 15 minimaal vier keer per uur, tot acht keer per uur op de momenten dat dit nodig is. De bus gaat tijdelijk onderweg weer op meer haltes stoppen om meer als stadsdienst te fungeren.

Lijn 16 (Station Europapark – Driebond – P+R Meerstad – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 16 komt voort uit de opgeknipte lijn 12 en gaat van Station Europapark via Boumaboulevard en Bornholmstraat naar de Driebondsweg, P+R Meerstad en P+R Kardinge rijden. Bij Kardinge wordt een rondje in enkele richting gereden via de scholten aan de Kluiverboom (Parkallee).

Emmen Stad

Lijn 1 (Station – Emmerhout v.v.)
Lijn 1 rijdt voortaan nog één keer per uur. Streeklijnen 42 en 92 bieden aanvullende bediening. Voor de toekomst wordt gekeken naar andere soorten vervoer, zoals een kleinere stadsbus die dieper door de wijk kan gaan rijden.

Lijn 2 (Station – Angelslo v.v.)
Lijn 2 rijdt voortaan nog één keer per uur. Voor de toekomst wordt gekeken naar andere soorten vervoer, zoals een stadsbus die dieper door de wijk kan gaan rijden.

Lijn 3 (Station – Bargeres v.v.)
De bus rijdt op zondagmiddag nog maar één keer per uur.

Lijn 4 (Station – Rietlanden v.v.)
De bus rijdt op zondagmiddag nog maar één keer per uur.

Q-link 12 (Emmen Station – Meerdijk – Klazienaveen v.v.)
De Q-link-formule verdwijnt en lijn 12 wordt overgenomen door de nieuwe streeklijn 93.

Groningen Streek

Lijn 12 (Winschoten – Bellingwolde v.v.)
Op zaterdag wordt volledig met een 8-persoonsbusje gereden.

Lijn 13 (Leilinde-ritten Muntendam – Winschoten v.v.)
Deze ritten rijden niet meer sinds de coronaperiode en vervallen blijvend.

Lijn 14 (Winschoten – Vlagtwedde – Stadskanaal v.v.)
Lijn 72 gaat in de spits doorrijden van en naar Winschoten en vervangt de spitsritten van lijn 14. Daarom rijden in de ochtendspits tussen Vlagtwedde en Stadskanaal geen spitsritten meer. In het weekend wordt voortaan met 8-persoonsbusjes gereden.

Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
Lijn 17 gaat via het Ommelander Ziekenhuis rijden. Op zaterdag wordt volledig met een 8-persoonsbusje gereden.

Lijn 23 (Veendam – Winschoten v.v.)
De route tussen Veendam en Nieuwe Pekela wordt versneld, doordat de bus via de N366 gaat rijden. De reistijd wordt met zes minuten verkort. Op zondag gaat lijn 23 volledig met 8-persoonsbusjes rijden.

Lijn 24 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
Er vervallen twee ritten in de ochtendspits.

Lijn 35 (Groningen – Aduard – Oldehove v.v.)
De bus rijdt in de middagspits voortaan één keer per uur.

Lijn 36 (Oldehove – Winsum v.v.)
Lijn 36 rijdt voortaan alleen nog in de spits, met kleine bussen.

Lijn 38 (Grootegast – Leek v.v.)
Lijn 38 komt te vervallen. Tussen Grootegast en P+R Leek is lijn 133 het alternatief, deze lijn gaat hiervoor via de P+R rijden. Daar kan worden overgestapt op Q-link 3 richting Leek.

Lijn 39 (Surhuisterveen – Grootegast – Zuidhorn – Groningen v.v.)
Lijn 39 gaat op zondag ieder uur rijden.

Lijn 41 (Uithuizen – Appingedam – Delfzijl v.v.)
Op zaterdagen rijdt lijn 41 alleen het routedeel tussen Appingedam en Spijk.

Lijn 42 (Emmen – Emmer-Compascuum – Ter Apel v.v.)
Deze lijn wordt een frequente lijn en gaat twee keer per uur rijden tussen Emmen en Emmer-Compascuum en één keer per uur tussen Emmer-Compascuum en Ter Apel. De bus gaat rijden via het winkelcentrum in Emmerhout en altijd via Barnflair.

Lijn 43 (Delfzijl – Woldendorp – Wagenborgen – Siddeburen v.v.)
Tussen Delfzijl en Woldendorp blijft lijn 43 één keer per uur met 8-persoonsbussen rijden.

Lijn 45 (Spijk – Loppersum v.v.)
Vanwege corona werd de dienstregeling gehalveerd. Dit blijft zo.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Zuidlaren) v.v.)
De huidige lijn 51 wordt opgeknipt. Tussen Groningen en Zuidlaren blijft het huidige lijnnummer bestaan, tussen Zuidlaren en Annen vervalt lijn 51 en tussen Annen en Assen gaat de bus rijden onder het nieuwe lijnnummer 52. De bediening tussen tussen Groningen en Onnen en Groningen en Zuidlaren blijft ongewijzigd.

Lijn 61 ((Uithuizen -) Middelstum – Groningen v.v.)
Enkele spitsritten van lijn 61 rijden sinds de coronaperiode niet meer. Dit blijft zo. Er komen wel enkele extra ritten in de spits tussen Middelstum en Uithuizen. Buiten de spits en op zaterdag gaan er op dit routedeel kleinere bussen rijden.

Lijn 65 (Zoutkamp – Groningen v.v.)
Op zaterdagmiddag wordt de frequentie teruggebracht naar één bus per uur. Lijn 163 gaat vaker rijden.

Lijn 68 (Leens – Pieterburen – Winsum ringlijn)
De dienst op lijn 68 wordt voortaan als een ringlijn in één richting uitgevoerd. ‘s Ochtends rijdt de bus met de klok mee, ‘s middags tegen de klok in. In de spits rijdt er een grote bus, daarbuiten een kleine bus. De enige rit naar Warffum vervalt.

Lijn 71 (Groningen – Westerbroek – Foxhol – Hoogezand v.v.)
Lijn 71 vervangt lijn 174 ieder uur in de spits op de huidige route tussen Groningen en Hoogezand. De eindhalte wordt De Hooge Meeren.

Lijn 72 ((Emmen -) Ter Apel – Vlagtwedde (- Winschoten) v.v.)
Lijn 72 is een nieuwe lijn die het vervallen van lijn 11 en de spitsritten op lijn 14 op gaat vangen. Lijn 72 rijdt vanaf Ter Apel in de spits door naar Emmen via dezelfde route als lijn 73.

Lijn 73 (Emmen – Ter Apel – Stadskanaal v.v.)
De busdienst Emmen – Ter Apel – Stadskanaal zal in de spitsuren minder frequent rijden. In de ochtend rijdt, net als in de middag, eens per uur een bus tussen Ter Apel en Stadskanaal in plaats van elke 30 minuten. De gemiddeld 10 tot 15 reizigers per rit kunnen gebruik maken van de omliggende ritten of van lijn 74 tussen Musselkanaal en Stadskanaal. In de middag start de halfuursdienst tussen Emmen en Ter Apel later op, niet al rond het middaguur maar rond 14:00 wordt de extra dienst aangeboden. Deze spitsritten gaan als lijn 72 rijden naar Vlagtwedde – Winschoten. 

Lijn 75 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
Er vervalt een extra spitsrit en er wordt een extra rit toegevoegd net na de huidige spitsinzet.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
Er gaat op zaterdagmiddag een grotere bus rijden. De extra spitsrit die vorig jaar werd ingesteld komt te vervallen.

Lijn 85 (Oosterwolde – Leek (- Groningen) v.v.)
Het routedeel in Groningen tussen het Hoofdstation en de scholen in Lewenborg komt te vervallen.

Lijn 86 (P+R Hoogkerk – Peize – Donderen – Norg v.v.)
De route wordt weer ingekort tot P+R Hoogkerk. Er gaan twee extra ritten in beide richtingen rijden aan het einde van de ochtendspits en begin van de middagspits. In tegenstelling tot eerdere berichten komt er geen extra rit in de ochtend vanuit Haulerwijk.

Lijn 88 (Leek – Oostwold – P+R Hoogkerk v.v.)
Lijn 88 komt te vervallen.

Lijn 109 (Assen – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 109 gaat meer vraagafhankelijk rijden, voorlopig één keer per uur. In Assen wordt de route verlengd naar het Wilhelmina Ziekenhuis en station, via de Europaweg.

Lijn 119 (Winschoten – Delfzijl v.v.)
Er vervalt één ochtendspitsrit en op zaterdag wordt er met 8-persoonsbusjes gereden.

Lijn 133 (Groningen – Grootegast – Surhuisterveen v.v.)
Lijn 133 gaat extra stoppen bij P+R Leek om het vervallen van lijn 38 op te vangen.

Lijn 139 (Surhuisterveen – Grootegast – Groningen v.v.)
In Groningen rijdt lijn 139 niet meer via het Zuiderdiep.

Lijn 163 (Groningen – Lauwersoog v.v.)
Alle ritten gaan heen en terug rijden om extra reismogelijkheden te creëren en om vervallen ritten van lijn 65 op te vangen. De korte ritten tussen Winsum en Lauwersoog, aansluitend op de snelboot naar Schiermonnikoog vervallen, net als de extra bus van 9:30 uur op werkdagen. 

Lijn 174 (Veendam – Zuidbroek v.v.)
De route wordt op alle momenten ingekort tot Veendam – Zuidbroek, eens per uur. Tussen Zuidbroek en Hoogezand verdwijnt de bus, en tussen Groningen en Hoogezand gaat de nieuwe lijn 71 rijden.

Lijn 178 (Groningen – Siddeburen (- Appingedam) v.v.)
In de middagspits gaat de frequentie terug naar twee bussen per uur.

Lijn 182 (Drachten – Groningen Zernike)
Lijn 183 (Roden – Groningen Zernike)
Lijn 184 (Leek – Groningen Zernike)
Deze lijnen vervallen.

Lijn 189 (Drachten – Marum – P+R Hoogkerk v.v.)
De route van lijn 189 wordt ingekort tot P+R Hoogkerk. De bus gaat in de ochtendspits minder vaak rijden, waardoor lijn 189 de hele dag nu één keer per uur rijdt. De avondritten komen in zijn geheel te vervallen.

Qliner 300 (Emmen – Groningen v.v.)
Er rijden alleen nog dubbeldekkers op lijn 300 om een hogere capaciteit te bieden. Daardoor kan in de spits worden volstaan met vier bussen per uur.

Qliner 304/314 (Drachten – Groningen v.v.)
Lijn 304 rijdt in de spits buiten vakanties voortaan vier keer per uur. Qliner 314 rijdt in de spits buiten de zomervakantie eveneens nog vier keer per uur.

Qliner 309 (Assen Kloosterveen – Groningen v.v.)
De extra vroege rit blijft rijden. In de ochtendspits wordt voortaan acht keer per uur gereden. Wanneer dit nodig is wordt deze frequentie weer verhoogd.

Qliner 310 ((Assen -) Gieten – Veendam v.v.)
Er gaan extra middagspitsritten rijden tussen Gieten en Veendam.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen) v.v.)
Er rijden geen dubbeldekkers meer op lijn 312.

Lijn 637 (Zoutkamp – Zuidhorn (- Groningen) v.v.)
De bus rijdt niet meer via Grijpskerk.

Lijn 638 (Zuidhorn – Grootegast v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.

Lijn 679 (Winschoten – Groningen Zernike Campus)
Deze lijn (één rit in de ochtend naar Groningen) vervalt.

Drenthe Streek

Lijn 20 (Assen – Diever v.v.)
Lijn 20 gaat doordeweeks buiten de spits ook twee keer per uur rijden. Op werkdagen wordt er weer ieder uur tussen Steenwijk en Diever gereden. Verder komen de ritten van de Overijsselse lijn 40 op het routedeel tussen Meppel en Steenwijk bij de GD-concessie. Deze gaan rijden onder lijnnummer 20.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
Lijn 21 krijgt een snellere route en rijdt tussen Emmen en Noord-Sleen via de provinciale weg. De nieuwe lijn 29 wordt een ringlijn die de vervallen route overneemt. De twee extra ochtendspitsritten op lijn 21 komen te vervallen. In plaats hiervan komen er twee ochtendspitsritten op lijn 29 van De KIel naar Emmen, via Sleen.

Lijn 22 (Assen – Emmen v.v.)
Op lijn 22 gaat in de spits weer twee keer per uur een bus rijden. Vanwege de afgenomen vraag en grotere spreiding van reizigers stellen we voor enkele extra ritten boven op de halfuurdienst te laten vervallen en te vervangen door ritten net na de huidige spitsdienstregeling. Tenslotte rijdt de bus op zaterdagavond en op zondag voortaan ook ieder uur.

Lijn 25 (Coevorden – Oosterhesselen – Zweeloo v.v.)
De bus gaat door het dorp Oosterhesselen rijden. Daardoor wordt er niet meer via Plopsa Indoor gereden. Vanaf Zweeloo rijdt lijn 25 in de middagspits door van en naar Emmen.

Lijn 26 (Emmen – Nieuw-Schoonebeek v.v.)
Lijn 26 verdwijnt ten gunste van de nieuwe lijn 94.

Lijn 27 ((Hoogeveen Bethesda Ziekenhuis) Hoogeveen Station – Zweeloo – Emmen v.v.)
De spitsritten in de middag rijden voortaan alleen nog tussen Emmen en Zweeloo, hier rijden de ritten door als lijn 25. De bus rijdt doordeweeks tussen 6:00 en 18:00 uur van en naar het Bethesda Ziekenhuis in Hoogeveen. De bediening van de scholen aan de Voltastraat komt daardoor te vervallen. Tenslotte rijdt de bus op zaterdagavond en op zondag voortaan ook ieder uur.

Lijn 28 (Meppel – Diever – Dwingeloo v.v.)
Lijn 28 gaat doordeweeks buiten de spits ook twee keer per uur rijden.

Lijn 29 (Ringlijn Emmen – Noord-Sleen – Sleen – Erm – Emmen)
Deze lijn rijdt ter vervanging van lijn 21 een rondje via Noord-Sleen, Sleen en Erm.

Lijn 40 (Zwolle – Meppel (- Steenwijk) v.v.)
Het routedeel tussen Meppel en Steenwijk gaat over naar de GD-concessie en Qbuzz en de ritten zullen voortaan worden gereden onder lijnnummer 20.

Lijn 42 (Emmen – Emmer-Compascuum – Ter Apel v.v.)
Deze lijn wordt een frequente lijn en gaat twee keer per uur rijden tussen Emmen en Emmer-Compascuum en één keer per uur tussen Emmer-Compascuum en Ter Apel. De bus gaat rijden via het winkelcentrum in Emmerhout en altijd via Barnflair.

Lijn 48 (Steenwijk – Havelte v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Zuidlaren) v.v.)
De huidige lijn 51 wordt opgeknipt. Tussen Groningen en Zuidlaren blijft het huidige lijnnummer bestaan, tussen Zuidlaren en Annen vervalt lijn 51 en tussen Annen en Assen gaat de bus rijden onder het nieuwe lijnnummer 52. De bediening tussen tussen Groningen en Onnen en Groningen en Zuidlaren blijft ongewijzigd.

Lijn 52 (Annen – Assen v.v.)
Lijnnummer 52 wordt voortaan gebruikt voor het huidige routedeel van lijn 51 tussen Annen en Assen. De bus rijdt niet meer van en naar Gieten. Er wordt voortaan op werkdagen ieder uur gereden, ook in de daluren.

Lijn 59 (Gieten – Borger – Emmen v.v.)
De vertrektijden worden overdag op doordeweekse dagen met een half uur verschoven.

Lijn 72 ((Emmen -) Ter Apel – Vlagtwedde (- Winschoten) v.v.)
Lijn 72 is een nieuwe lijn die het vervallen van lijn 11 en de spitsritten op lijn 14 op gaat vangen. Lijn 72 rijdt vanaf Ter Apel in de spits door naar Emmen via dezelfde route als lijn 73.

Lijn 73 (Emmen – Ter Apel – Stadskanaal v.v.)
De busdienst Emmen – Ter Apel – Stadskanaal zal in de spitsuren minder frequent rijden. In de ochtend rijdt, net als in de middag, eens per uur een bus tussen Ter Apel en Stadskanaal in plaats van elke 30 minuten. De gemiddeld 10 tot 15 reizigers per rit kunnen gebruik maken van de omliggende ritten of van lijn 74 tussen Musselkanaal en Stadskanaal. In de middag start de halfuursdienst tussen Emmen en Ter Apel later op, niet al rond het middaguur maar rond 14:00 wordt de extra dienst aangeboden. Deze spitsritten gaan als lijn 72 rijden naar Vlagtwedde – Winschoten. 

Lijn 75 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
Er vervalt een extra spitsrit en er wordt een extra rit toegevoegd net na de huidige spitsinzet.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
Er gaat op zaterdagmiddag een grotere bus rijden. De extra spitsrit die vorig jaar werd ingesteld komt te vervallen.

Lijn 86 (P+R Hoogkerk – Peize – Donderen – Norg v.v.)
De route wordt weer ingekort tot P+R Hoogkerk. Er gaan twee extra ritten in beide richtingen rijden aan het einde van de ochtendspits en begin van de middagspits. In tegenstelling tot eerdere berichten komt er geen extra rit in de ochtend vanuit Haulerwijk.

Lijn 92 (Emmen Station – Emmerhout – Emmer-Compascuum – Barger-Compascuum – Zwartemeer v.v.)
Lijn 92 rijdt alleen op werkdagen overdag en gaat bovengenoemde route rijden. In Zwartemeer wordt doorgereden van en op lijn 93. De halte Veenmeer vervalt in de nieuwe situatie en Barger-Compascuum verliest ‘s avonds en in het weekend haar bus. Hiervoor is de hubtaxi een alternatief.

Lijn 93 (Emmen Station – Ziekenhuis – Angelslo – Meerdijk – Nieuw Dordrecht – Klazienaveen Dordsebrug – Zwartemeer v.v.)
Deze route wordt dagelijks gereden en rijdt doordeweeks overdag door als lijn 92. Richting Zwartemeer wordt op de andere momenten om te keren tussen Klazienaveen en de halte Brug Santing gereden via het Van Echtenkanaal N.Z.. De bus gaan verder rijden via de Oosterveldsestraat.

Lijn 94 (Emmen Station – Ziekenhuis – Angelslo – Meerdijk – Nieuw Dordrecht – Klazienaveen Dordsebrug – Weiteveen – Nieuw-Schoonebeek – Schoonebeek – Coevorden v.v.)
Dit is grotendeels een voortzetting van lijn 26, maar tussen Klazienaveen en Emmen wordt via de route van lijn 126 gereden. Daardoor is er zaterdag overdag weer twee keer per uur een bus tussen Klazienaveen en Emmen. De bus gaat verder rijden via de Oosterveldsestraat.

Lijn 95 (Emmen Station – Ziekenhuis – Angelslo – Meerdijk – Nieuw Dordrecht – Klazienaveen Dordsebrug – Weiteveen – Nieuw-Schoonebeek – Nieuw-Schoonebeek Grens v.v.)
Deze lijn is een voortzetting van lijn 126, maar rijdt via industrieterrein Bargermeer en krijgt ook ritten in de tegenspitsrichting.

Lijn 109 (Assen – Groningen Zernike Campus v.v.)
Lijn 109 gaat meer vraagafhankelijk rijden, voorlopig één keer per uur. In Assen wordt de route verlengd naar het Wilhelmina Ziekenhuis en station, via de Europaweg.

Lijn 126 (Emmen – Nieuw-Schoonebeek Grens v.v.)
Deze lijn gaat met een iets aangepaste route verder als lijn 95.

Lijn 183 (Roden – Groningen Zernike)
Deze lijnen vervallen.

Qliner 300 (Emmen – Groningen v.v.)
Er rijden alleen nog dubbeldekkers op lijn 300 om een hogere capaciteit te bieden. Daardoor kan in de spits worden volstaan met vier bussen per uur.

Qliner 309 (Assen Kloosterveen – Groningen v.v.)
De extra vroege rit blijft rijden. In de ochtendspits wordt voortaan acht keer per uur gereden. Wanneer dit nodig is wordt deze frequentie weer verhoogd.

Qliner 310 ((Assen -) Gieten – Veendam v.v.)
Er gaan extra middagspitsritten rijden tussen Gieten en Veendam.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen) v.v.)
Er rijden geen dubbeldekkers meer op lijn 312.