Dienstregeling 2021 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft op 13 mei 2020 haar voorgestelde wijzigingen in de busdienstregeling voor 2021 bekendgemaakt. Daarmee is zichtbaar welke wijzigingen er in grote lijnen plaats gaan vinden in routes van bussen vanaf half december 2020. De voorstellen liggen nog niet definitief vast.

Een overzicht van alle grote voorgestelde wijzigingen:

Groningen Stad

Q-link 2 (Station Europapark – UMCG – Station Noord – Paddepoel – Zernike Campus – P+R Reitdiep (- Aduard – Zuidhorn v.v.))
Vanaf 2021 gaat de sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden eens per uur stoppen in Zuidhorn. Er wordt voor gekozen om hierop aan te gaan sluiten ten koste van de aansluiting op één van de twee stoptreinen per uur.

Lijn 7 ((Station Noord – Paddepoel -) Vinkhuizen – Schildersbuurt – Westerhaven – Hoofdstation (- De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk v.v.)
Van maandag t/m zaterdag zal lijn 7 twee keer per uur door gaan rijden van De Wijert Noord naar P+R Hoogkerk, via dezelfde route als lijn 8.

De helft van de ritten op lijn 7 tussen Vinkhuizen en Station Noord wordt ingekort. Er wordt wel aangesloten op de treinen bij het Noorderstation.

Lijn 9 (Station Noord – Selwerd/Zernike – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert (- Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Eelde-Paterswolde – Groningen Airport Eelde – De Punt v.v.)
De route van lijn 9 in Selwerd wordt verkort. De bus rijdt voortaan rechtstreeks vanaf het Noorderstation via de Eikenlaan naar Paddepoel. Een deel van de route van lijn 9 wordt overgenomen door lijn 10 (zie lijn 10).

Lijn 10 (Station Noord – Korrewegwijk – Binnenstad – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
De route van lijn 10 wordt op twee punten aangepast. Tussen de Eikenlaan en de Oosterhamriklaan gaat de bus rijden via de ringweg en Iepenlaan. Daarmee neemt de bus een deel van de route van lijn 9 in Selwerd over. De Asingastraat en Bedumerweg raken hun bus kwijt.

In het Hoornsemeer wordt voortaan een rechte route gereden via de Palmelaan. Er komt een nieuwe halte ter hoogte van de Eisenhowerstraat.

Lijn 12 (Hoofdstation – Europapark – P+R Euroborg/P3 – Eemspoort – Euvelgunne – P+R Meerstad – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 12 wordt opgesplitst in de twee nieuwe lijnen 16 en 19. Lijn 16 gaat rijden tussen Station Europapark en P+R Kardinge via P+R Euroborg/P3, de Bornholmstraat en Sint Petersburgweg. Bij Kardinge wordt een rondje gereden via de P+R en de Parkallee.

Lijn 19 neemt het traject tussen Hoofdstation en Eemspoort over en gaat tot de Makro rijden via de huidige route van lijn 12. De route via Eemspoort wordt gebruikt om om te keren; daarna rijdt de bus via dezelfde route terug naar het Hoofdstation. Lijn 16 gaat vier keer per uur rijden in de brede scholierenspits en lijn 19 twee keer per uur tijdens de spitsuren.

Q-link 15 (Hoofdstation – Zernike Campus v.v.)
Voor lijn 15 wil men overstappen op het rijden zonder vaste dienstregeling. Dat betekent dat er zal worden gereden met de frequentie die op dat moment nodig is.

Mogelijk blijft er in Paddepoel slechts één halte bediend door lijn 15, die mogelijkheid wordt onderzocht.

Lijn 107 (Scholierenlijn Stadskanaal – Zernike Campus v.v.)
Lijn 107 rijdt nu via Gieten naar Groningen, via de N34 en A28. Deze route wordt volledig aangepast. De bus gaat rijden via de Kielsterachterweg, Hoogezand en A7. In de stad gaat de bus via de ringweg langs P+R Kardinge rijden en vervolgens door naar de Zernike Campus. Zo ontstaat er een directe verbinding tussen P+R Kardinge en de Zernike Campus en wordt de reistijd vanuit noordoostelijke richting naar Zernike flink verkort.

Groningen Streek

Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
Lijn 17 gaat aan de achterzijde van het Ommelander Ziekenhuis stoppen, dichterbij de hoofdingang. Dit is dezelfde halte als waar lijn 119 ook al stopt.

Lijn 35 (Groningen – Aduard – Oldehove v.v.)
De middagspitsfrequentie van lijn 35 wordt teruggebracht naar één bus per uur.

Lijn 41 (Appingedam – Spijk (- Eemshaven – Uithuizen v.v.))
De route wordt op zaterdag ingekort tot het traject Appingedam – Spijk.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Noordlaren – Zuidlaren – Assen/Gieten v.v.))
Het routedeel tussen Zuidlaren en Gieten komt te vervallen.

Lijn 61 (Groningen – Middelstum (- Uithuizen v.v.))
Enkele ritten starten voortaan in Uithuizen in plaats van Middelstum.

Lijn 67 (Hornhuizen – Winsum v.v.)
Lijn 67 komt weer terug. De bus gaat in de spits rijden tussen Hornhuizen en Winsum om de drukke bussen op lijn 65 en 68 te ontlasten.

Lijn 73 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen v.v.)
Twee ritten in de spits welke nu aanvullend als versterking op lijn 73 rijden, worden omgezet naar een nieuwe lijn; 173. Deze bus rijdt de snelst mogelijke route via enkele haltes in Ter Apel en de scholen in Angelslo en het Scheper Ziekenhuis.

Lijn 107 (Scholierenlijn Stadskanaal – Zernike Campus v.v.)
Lijn 107 rijdt nu via Gieten naar Groningen, via de N34 en A28. Deze route wordt volledig aangepast. De bus gaat rijden via de Kielsterachterweg, Hoogezand en A7. In de stad gaat de bus via de ringweg langs P+R Kardinge rijden en vervolgens door naar de Zernike Campus. Zo ontstaat er een directe verbinding tussen P+R Kardinge en de Zernike Campus en wordt de reistijd vanuit noordoostelijke richting naar Zernike flink verkort.

Lijn 109 (Assen – P+R Haren – Groningen Zuid – Zernike Campus v.v.)
Een aantal spitsritten van lijn 109 gaan van en naar het station rijden, via de Europaweg. De vroege ochtendritten komen te vervallen vanwege zeer beperkt gebruik.

Lijn 142 (Ter Apel – Emmen)
Spitslijn 142 gaat via Emmer-Compascuum naar de scholen aan de Boermarkeweg en het Scheper Ziekenhuis rijden. Vervolgens rijdt de bus door naar het station.

Lijn 189 (Drachten – Marum (- Groningen v.v.))
Lijn 189 gaat minder vaak doorrijden naar Groningen. Dit gaat om ritten op werkdagen en tijdens de vakanties. Er zijn alternatieven met Qliner 304 en in Groningen stadslijnen 7 en 8.

Qliner 300 (Groningen – Emmen v.v.)
De tienminutendienst ‘s middags start voortaan een half uur eerder.

Qliner 304 (Drachten – Groningen v.v.)
De vertrektijden in de avonds en weekenden verschuiven flink, omdat ook lijn 324 van Arriva van vertrektijden gaat veranderen.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
De frequentie van lijn 309 in de middagspits wordt aangepast op de reizigersvraag. Dat betekent dat de volgende frequenties aan zullen worden gehouden: vanuit Groningen van 14 tot 15:30 uur elke 10-minuten een bus, daarna tot 16 uur elke 7,5-minuut, dan tot 16:30 uur elke 5-minuten en vervolgens volgens de huidige dienstregeling.

Bij wijze van proef wil het OV-bureau één rit om 5:00 uur ‘s ochtends van Assen naar Groningen laten rijden. Deze rit gaat op het Hoofdstation dan aansluiten op een vroege bus naar het UMCG.

Qliner 310 (Assen- Gieten – Veendam v.v.)
De middagspitsfrequentie start voortaan al om 14:00 uur.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen v.v.))
De ochtendspits stopt voor lijn 312 later en de middagspits begint eerder.

Buurtbus 563 (Ten Boer – Bedum – Winsum v.v.)
de buurtbus uit Ten Boer krijgt een volledig nieuwe route. De bus gaat rijden naar Bedum, Onderdendam en Winsum. Van de huidige route door Thesinge en Garmerwolde naar Winkelcentrum Lewenborg maken per dag minder dan tien mensen gebruik. De verwachting is dat dit op de nieuwe route meer mensen zullen zijn.

Scholierenlijn 679 (Winschoten – Zernike Campus v.v.)
Lijn 679, bestaande uit één spitsrit in de ochtend, komt te vervallen.

Drenthe Streek

Lijn 20 (Assen – Diever (- Meppel v.v.))
De frequentie in de daluren tussen Steenwijk en Diever gaat omhoog naar één keer per uur. Daarnaast worden het trajectdeel van Syntus-lijn 40 tussen Steenwijk en Meppel overgedragen nar de GD-busconcessie. De lijn wordt geïntegreerd bij lijn 20.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
Lijn 21 wordt fors versneld. De bus gaat tussen Emmen en Noord-Sleen via de N381 rijden. Samen met lijn 24 en Qliner 310 moet een halfuursdienst ontstaan tussen Rolde en Assen. Lijn 25 wordt doorgetrokken naar Emmen om Sleen en Erm te gaan bedienen.

Lijn 22 (Assen – Zweeloo (- Emmen v.v.))
Lijn 22 gaat ook in het weekend ieder uur rijden.

Lijn 25 (Coevorden – Zweeloo – Emmen v.v.)
Lijn 25 wordt uitgebreid met het traject Zweeloo – Emmen via Sleen en Erm. Daar vangt deze lijn het verdwijnen van lijn 21 op. Er wordt nog bekeken of lijn 25 door Oosterhesselen gaat rijden. Dit zal het geval zijn als de bushalte bij Plopsa Indoor in Coevorden kan worden opgeheven.

Lijn 27 (Emmen – Zweeloo – Hoogeveen v.v.)
Lijn 27 gaat ook in het weekend ieder uur rijden.

Lijn 28 (Beilen – Meppel v.v.)
Er komt een extra vroege rit naar Beilen.

Lijn 31 (Hoogeveen – Zuidwolde (- Balkbrug – Ommen v.v.))
Er rijden voortaan nog maar drie bussen per dag van en naar Ommen. De bezetting van de ritten is zeer laag. De vertrektijden worden afgestemd op de grootste groep gebruikers. De ritten tot Zuidwolde worden gekoppeld aan lijn 34. Dat betekent dat er straks tussen Hoogeveen en Balkbrug één keer per uur een bus rijdt en tussen Hoogeveen en Zuidwolde twee keer per uur.

Lijn 33 (Hoogeveen – Coevorden v.v.)
Het lusje in Nieuwlande verdwijnt. Dit scheelt vier minuten reistijd voor doorgaande reizigers. Er komt een halte aan de Pereboomweg met een fietsenstalling.

Lijn 40 (Zwolle – Meppel (- Steenwijk v.v.))
Lijn 40 komt tussen Meppel en Steenwijk onder de GD-concessie te vallen. De betreffende ritten worden overgeheveld naar lijn 20.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen (- Noordlaren – Zuidlaren – Assen/Gieten v.v.))
Het routedeel tussen Zuidlaren en Gieten komt te vervallen.

Lijn 59 (Gieten – Borger – Emmen v.v.)
Lijn 59 gaat op zaterdagen later beginnen met rijden en ook later stoppen met rijden.

Lijn 73 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen v.v.)
Twee ritten in de spits welke nu aanvullend als versterking op lijn 73 rijden, worden omgezet naar een nieuwe lijn; 173. Deze bus rijdt de snelst mogelijke route via enkele haltes in Ter Apel en de scholen in Angelslo en het Scheper Ziekenhuis.

Lijn 86 ((Haulerwijk -) Norg – Donderen – Peize – P+R Hoogkerk – Groningen v.v.)
Er gaat in de ochtendspits één rit van Haulerwijk naar Groningen rijden. Deze ontlast een drukke rit van lijn 85.

Lijn 109 (Assen – P+R Haren – Groningen Zuid – Zernike Campus v.v.)
Een aantal spitsritten van lijn 109 gaan van en naar het station rijden, via de Europaweg. De vroege ochtendritten komen te vervallen vanwege zeer beperkt gebruik.

Mogelijk komt er een halte bij de A28 bij Tynaarlo. Als deze halte er komt, blijft lijn 109 in de vakanties ook (beperkt) rijden.

Lijn 142 (Ter Apel – Emmen)
Spitslijn 142 gaat via Emmer-Compascuum naar de scholen aan de Boermarkeweg en het Scheper Ziekenhuis rijden. Vervolgens rijdt de bus door naar het station.

Qliner 300 (Groningen – Emmen v.v.)
De tienminutendienst ‘s middags start voortaan een half uur eerder.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
De frequentie van lijn 309 in de middagspits wordt aangepast op de reizigersvraag. Dat betekent dat de volgende frequenties aan zullen worden gehouden: vanuit Groningen van 14 tot 15:30 uur elke 10-minuten een bus, daarna tot 16 uur elke 7,5-minuut, dan tot 16:30 uur elke 5-minuten en vervolgens volgens de huidige dienstregeling.

Bij wijze van proef wil het OV-bureau één rit om 5:00 uur ‘s ochtends van Assen naar Groningen laten rijden. Deze rit gaat op het Hoofdstation dan aansluiten op een vroege bus naar het UMCG.

Qliner 310 (Assen- Gieten – Veendam v.v.)
De middagspitsfrequentie start voortaan al om 14:00 uur.

Qliner 312 (Stadskanaal – Gieten (- Groningen v.v.))
De ochtendspits stopt voor lijn 312 later en de middagspits begint eerder.