Dienstregeling 2022 Bus

De busdienstregeling voor 2022 staat vast. In het onderstaande overzicht op welke lijnen grote veranderingen plaatsvinden, los van kleine aanpassingen in de vertrektijden.

De volgende wijzigingen gaan in per zondag 12 december 2021.

Groningen Stad

Bussen over Oost
Vanaf 2022 rijden er geen bussen meer over de Grote Markt en door de Gelkinge- en Oosterstraat. Er komt een nieuwe Centrumhalte Oost, vanaf het Hoofdstation voor de Stadsschouwburg en richting station naast het Provinciehuis. Deze zal worden bediend door de lijnen 1, 3, 4, 10 en 163. Aan het Gedempte Kattendiep komen voor enkele jaren tijdelijke haltes om drukte op het Zuiderdiep te voorkomen. Deze aanpassingen gaan in de loop van 2022 in.

Halte Groningen Zuid
Door verkeersdrukte rond de Van Ketwich Verschuurlaan komt de halte V.K. Verschuurbrug tijdelijk te vervallen. Er komt een vervangende halte bij de Brailleweg, nabij roeivereniging Gyas onder de naam Julianaplein. Hier gaan de lijnen 5, 7, 19, 300, 309 en 312 tot en met mei stoppen. Daarmee ontstaan ook overstapmogelijkheden tussen stadsdienst en HOV.

Q-link 2 ((Zuidhorn – Aduard – Slaperstil – ) P+R Reitdiep – Zernike Campus – Paddepoel – Station Noord – UMCG Noord – UMCG Hoofdingang – P+R Euroborg – Station Europapark v.v.)
Lijn 2 komt te vervallen op zaterdag. Op nagenoeg de hele route rijden andere lijnen op zaterdag. Daarom was het voor de coronacrisis erg rustig in lijn 2 op zaterdagen.

Daarnaast gaat de frequentie van de bus tussen Zuidhorn en Zernike op schooldagen in de ochtendspits omlaag naar twee keer per uur.

Q-link 3 (Ruischerbrug – Lewenborg – P+R Kardinge – UMCG Noord – Binnenstad – Hoofdstation – P+R Hoogkerk – Leek/Tolbert v.v.)
Q-link 4 (Beijum – P+R Kardinge – UMCG Noord – Binnenstad – Hoofdstation – P+R Hoogkerk (- Peize – Roden) v.v.)
In de zomerperiode gaan lijn 3 en 4 minder vaak rijden. Vanuit Leek en Roden zal in de basis twee keer per uur worden gereden, waarbij tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge de dienstregeling wordt uitgebreid naar zes keer per uur. In de ochtend- en middagspits wordt waar nodig een hogere frequentie geboden.

Q-link 6 ((P+R Haren – Groningen Zuid -) Hoofdstation – UMCG Hoofdingang – Damsterdiep – Ruischerbrug – Ten Boer (- Garrelsweer – Appingedam – Delfzijl) v.v.)
Er is gekeken naar de noodzaak van de bediening in de rustige periodes. Lijn 6 rijdt daarom doordeweeks vier keer per uur, waarvan in de daluren twee keer per uur tot Ten Boer.

Lijn 7 ((Station Noord -) Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Westerhaven – Hoofdstation v.v.
(- De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk) v.v.)

In de late avond en op zondag rijdt lijn 7 tot Winkelcentrum Paddepoel. Daar is de lijn gekoppeld aan lijn 19 van en naar Coendersborg. Bij het eindpunt Hoofdstation zit lijn 7 op die momenten gekoppeld aan lijn 9 van en naar De Punt. Zo blijft de binnenstad rechtstreeks bereikbaar vanuit Eelde.

Er wordt tijdelijk wordt een knip gemaakt in lijn 7, sowieso t/m mei. Dit heeft te maken met de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. De route blijft gelijk, maar er is een overstap nodig op het Hoofdstation. Deze knip geldt op werkdagen.

Lijn 8 (P+R Hoogkerk – Hoogkerk Dorp – Hoendiep – Westerhaven – Hoofdstation v.v.)
Tijdelijk (t/m mei) vervalt het trajectdeel tussen Hoofdstation en Station Europapark. Daarmee worden vertragingen door het werk aan de Zuidelijke Ringweg voorkomen. Verder verschuiven de vertrektijden ongeveer met een kwartier.

Lijn 9 ((Zernike Campus – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven -) Hoofdstation – De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Eelde-Paterswolde – De Punt v.v.)
’s Avonds laat en op zondag rijdt lijn 9 voortaan alleen nog tussen het Hoofdstation en De Punt. Op het noordelijke deel van de route is lijn 19 de vervangende lijn, tot Winkelcentrum Paddepoel. Voor Paddepoel Noord en Zernike kan lijn 1 worden gebruikt.

De bus gaat tijdelijk (t/m mei) niet door De Wijert rijden vanwege de vertraging die daar dreigt door de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg. Reizen van en naar De Wijert kan met lijn 7 en 19. Lijn 9 rijdt non-stop tussen het Hoofdstation en de halte Overwinningsplein.

Lijn 10 (Station Noord – Selwerd – Korrewegwijk – UMCG Noord – Binnenstad – Hoofdstation (- Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer) v.v.)
Lijn 10 zal overdag nog slechts de helft van de ritten tussen Hoofdstation en Hoornsemeer rijden. De overige ritten keren op het Hoofdstation om. Daarmee rijdt er nog twee keer per uur een bus tussen Hoofdstation en Hoornsemeer. Corpus den Hoorn blijft ook bereikbaar met de lijnen 7, 9 en 85.

Aan de noordkant van de stad wordt in de loop van het jaar een kleine routeaanpassing gedaan. Zodra de bussen over de diepenring gaan rijden, kan de bus niet meer door de Ebbingestraat rijden. In beide richtingen rijdt lijn 10 vanaf dan via Boterdiep, Kolendrift, Bloemsingel en W.A. Scholtenstraat. Daarmee wordt de overstaphalte UMCG Noord ook bediend.

Lijn 11 (Station Europapark – Euvelgunne v.v.)
De vertrektijden verschuiven met ongeveer een kwartier. Daarmee wordt beter aangesloten op de trein.

Q-link 15 (Zernike Campus – Hoofdstation v.v.)
Lijn 15 gaat vraaggestuurd rijden. Dat betekent dat er meer bussen rijden op de drukkere momenten. In eerste instantie gaat het om vier tot acht bussen per uur. De bus gaat rijden wanneer de vraag naar de Zernike Campus weer ontstaat.

Lijn 16 (Station Europapark – P+R Kardinge v.v.)
Lijn 16 komt (voorlopig) te vervallen.

Lijn 18 (P+R Hoogkerk – Vinkhuizen – Paddepoel – Zernike Campus v.v.)
Voorlopig wordt een aantal ritten in de vroege ochtend- en avond geschrapt. Als onderdeel van het pluspakket van het OV-bureau kunnen deze wel weer gaan rijden wanneer dit nodig is. De vertrektijden verschuiven verder om beter aan te sluiten op de collegetijden op de Zernike Campus.

Lijn 19 (Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert – Coendersborg – Station Europapark v.v.)
Lijn 19 gaat in de late avond en op zondag ook naar Paddepoel rijden. Daar is de bus, zoals altijd, gekoppeld aan lijn 7.

Stadsdienst Emmen

Aangepaste vertrektijden
De vertrektijden van de stadslijnen wordt aangepast. Zo vertrekken de stadslijnen van maandag t/m zaterdag telkens op dezelfde momenten.

Groningen Streek

Lijn 12 ((Bad Nieuweschans – ) Bellingwolde – Winschoten v.v.)
De tijden van lijn 12 worden iets aangepast om goed aan te sluiten op de schooltijden in Bellingwolde. Het heeft geen gevolgen voor bestaande aansluitingen.

Lijn 14 (Winschoten – Vlagtwedde – Stadskanaal v.v.)
De dienst stopt na 22:00 uur vanwege beperkt gebruik na deze tijd.

In Stadskanaal wijzigt de route. Er zal niet meer via de wijk Maarsveld worden gereden. Uit reizigerstellingen blijkt dat er meer doorgaande reizigers last hebben van deze omweg dan er wijkbewoners van profiteren. Vanaf de Henegouwenlaan gaat lijn 14 dezelfde route van en naar het busstation rijden als de Qliner. Er komt een nieuwe halte aan de Atlantislaan, bij de straat Stuurboord.

De halte Henegouwenlaan komt te vervallen. Er komt een nieuwe halte bij de kruising tussen de Atlantislaan en de Europalaan. Doordat deze wijziging last minute doorgevoerd is, staat deze halte nog niet direct in de dienstregeling.

Lijn 24 (Assen – Borger – Stadskanaal – Winschoten v.v.)
Op zaterdag rijdt lijn 24 nu eens per twee uur tussen Stadskanaal en Assen. De lijn gaat voortaan op zaterdag eens per uur rijden met een kleine bus. Recentelijk zijn op werkdagen in de avonduren enkele ritten toegevoegd. Deze toegevoegde ritdelen komen per 2022 te vervallen. Dit betreft o.a. de rit van 19:20 uur uit Winschoten.

Lijn 36 (Oldehove – Winsum v.v.)
De bus gaat weer in de daluren rijden.

Lijn 43 (Delfzijl – Wagenborgen – Siddeburen v.v.)
Tussen Delfzijl en Woldendorp rijdt lijn 43 voortaan alleen nog in de spitsuren, buiten de vakanties.

Lijn 50 (Groningen – Haren – De Punt – Vries – Assen v.v.)
De extra ritten in de spits verdwijnen. Er komen andere vertrektijden om beter aan te sluiten op de Intercity in Assen, maar de aansluiting op lijn 9 bij De Punt blijft bestaan.

Lijn 51 (Groningen – Haren (- Onnen – Noordlaren – Zuidlaren) v.v.)
Lijn 51 krijgt extra ritten in de spits van september t/m april. Deze rijden de volledige route tussen Groningen en Zuidlaren. In Zuidlaren blijft de overstap op lijn 5 van en naar Annen bestaan. De bus wordt dus niet doorgetrokken.

Buiten de spits rijdt de bus nu tussen Groningen en Onnen. Deze route wordt ingekort. De bus gaat rijden tussen Groningen en Haren. De meeste ritten stoppen bij de halte Blekenweg, sommige ritten rijden slechts tot het station.

Lijn 61 (Groningen – Middelstum (- Uithuizen) v.v.)
Een deel van de extra spitsritten tussen Groningen en Middelstum verhuist naar het pluspakket. Dat betekent dat deze weer gaan rijden wanneer hier vraag naar is en er mogelijkheden voor zijn.

Lijn 68 (Winsum – Hornhuizen v.v.)
De eerste spitsrit naar Hornhuizen en de laatste tegenspitsrit naar Winsum worden ingekort tot Hornhuizen.

Een aantal ritten gaat rijden met grotere bussen, ook blijven enkele ritten die nu als extra rijden voor vast.

Lijn 71 (Stadskanaal – Veendam v.v.)
De huidige lijn 71 komt te vervallen. De ritten worden ondergebracht bij lijn 76, als onderdeel van het pluspakket. Deze gaan weer rijden wanneer er vraag en mogelijkheden zijn. Het betekent wel dat de haltes aan de Duinkerkenstraat in Groningen en de halte Talmastraat in Hoogezand komen te vervallen.

De ritten die van lijn 71 komen rijden niet tussen mei en de zomervakantie.

Onder lijnnummer 71 gaat een nieuwe bus rijden tussen Stadskanaal en Veendam. Deze lijn vervangt lijn 73. De meeste ritten komen aan en rijden door als lijn 74.

Lijn 73 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De dagelijkse bedieningsperiode wordt ingekort tot 23:30 uur ’s avonds. De laatste rit vanuit Stadskanaal rijdt tot Musselkanaal. Tussen Veendam en Stadskanaal rijdt lijn 73 niet meer, hier rijdt de nieuwe lijn 71.

Lijn 74 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
’s Avonds en op zondagen gaat er een 8-persoonsbusje op lijn 74 rijden.

De route wordt aangepast. De bus gaat rijden via Valthe. Daarmee krijgt de wijk Emmermeer ook een frequente verbinding.

Lijn 75 (Emmen – Odoorn – Exloo – Stadskanaal v.v.)
De route wordt gewijzigd om het inkorten van lijn 59 op te vangen. De bus gaat rijden via Exloo en rijdt voortaan ook buiten de spits.

Lijn 77 (Gieten – Bareveld v.v.)
Omdat het nog niet mogelijk is bij De Hilte langs de N33 bushaltes voor lijn 310 aan te leggen, blijft lijn 77 rijden. De dienstregeling wordt uitgebreid. Er rijdt voortaan één keer per uur een bus, ook in de daluren overdag op werkdagen. Er komen extra haltes in Gieten.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
De laatste rit vanuit Assen en vanuit Leek komen te vervallen.

Lijn 86 (P+R Hoogkerk – Peize – Donderen – Norg v.v.)
Lijn 86 komt te vervallen.

Lijn 107 (Groningen Zernike Campus – Hoogezand – Stadskanaal v.v.)
Lijn 107 wordt geschrapt. Mogelijk keert de lijn in de toekomst terug, wanneer de vervoersvraag naar de Zernike Campus toeneemt.

Lijn 109 (Groningen Zernike Campus – P+R Hoogkerk – Vries – Assen v.v.)
De route van lijn 109 wordt tijdelijk aangepast. De bus gaat rijden via P+R Hoogkerk, Peize, Bunne en Vries. Enkele ritten in Assen rijden ook via het provinciehuis. Langs de route wordt op een beperkt aantal haltes gestopt (Centrum in Vries, P+R Peize, P+R Hoogkerk, op de Zernike Campus en bij een nieuwe halte bij Bunne). In Assen wordt wel op iedere halte gestopt. Er rijdt in de ochtendspits een extra bus.

Lijn 119 (Delfzijl – Scheemda – Winschoten v.v.)
De bedieningsperiode wordt ingekort. De bus rijdt daarom voortaan tot 19:30 uur.

Lijn 163 (Groningen/Zoutkamp – Lauwersoog Haven v.v.)
De rit vanuit Lauwersoog aansluitend op de aankomst van de eerste boot van de dag wordt buiten de vakanties voortaan met een klein busje gereden. Deze rijdt naar Zoutkamp, waarbij daar een overstapmogelijkheid is op lijn 65 naar Groningen.

Qliner 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen v.v.)
Bovenop de vier ritten per uur zullen gericht extra ritten gaan rijden. Deze ritten worden opgenomen in het pluspakket en rijden niet in periodes met een lagere reizigersvraag. In de zomervakantie rijdt Qliner 300 tussen de spitsen in nog twee i.p.v. vier keer per uur.  Op zondagmorgen vervallen de tweede en vierde rit in beide richtingen, dit betreft de ritten die om 07:30 uur en 08:30 uur vertrekken vanuit Emmen en Groningen.

Qliner 304 (Groningen – Marum – Drachten v.v.)
Qliner 314 (Groningen – Drachten v.v.)
Lijn 314 krijgt een nieuwe route in Groningen. Door het werk aan de Zuidelijke Ringweg gaat de bus, net als lijn 304, via de busbaan langs de Peizerweg rijden. Daarbij zal ook bij de halte Verzetsstrijderslaan worden gehalteerd, net als op P+R Hoogkerk richting Drachten.

Alle spitsritten boven twee keer per uur, op zowel Qliner 304 als Qliner 314, gaan naar het
pluspakket. In de kleine vakanties rijdt Qliner 314 in de spits nog twee i.p.v. vier keer per uur.
In mei en juni geldt dat voor Qliner 304. De sneldienstritten van lijn 304 rijden voortaan als lijn 314. Op zaterdag vervalt de inzet van Qliner 314.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
In de spits blijft elk kwartier een Qliner rijden op de volledige route van Qliner 309. De vier extra ritten per uur blijven in de spitsrichting tussen de Maria in Campislaan in Assen via Busstation Marsdijk en Hoofdstation Groningen ongewijzigd rijden. De spitsrichting is ’s morgens richting Groningen en ’s middags richting Assen. In de tegenspitsrichting rijden deze ritten tussen de Maria in Campislaan via de Balkenweg over de A28 naar Groningen. Deze ritten rijden dan niet door Kloosterveen. Deze spitsritten vervallen op momenten dat er onvoldoende vraag is naar extra spitscapaciteit.

In de zomervakantie rijdt Qliner 309 tussen de spitsen in nog twee i.p.v. vier keer per uur. Dit
overeenkomstig de zomer van 2021.

Qliner 312 ((Groningen -) Gieten – Stadskanaal v.v.)
In de zomervakantie vervallen op werkdagen enkele extra ochtendspitsritten. Qliner 312 blijft
elk half uur rijden. Op zondagmorgen vervalt de eerste reismogelijkheid van Stadskanaal naar
Gieten om 7:00 uur en van Gieten naar Stadskanaal om 07:30 uur.

De halte Henegouwenlaan vervalt. Er is een nieuwe halte bij de Europalaan en Atlantisweg. Daarnaast komt er een nieuwe halte ter vervanging van de oude haltes Frankrijklaan en Engelandlaan. Omdat deze wijziging last minute is doorgevoerd staat dit nog niet meteen goed in de dienstregeling.

Qliner 315 (Groningen – Heerenveen (- Emmeloord) v.v.)
Qliner 324 (Groningen – Drachten – Heerenveen – Emmeloord v.v.)
Qliners 315 en 324 van Arriva gaan in beide richtingen via P+R Hoogkerk rijden. Vanwege de geplande werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg worden de rijtijden verruimd. Daardoor kunnen de vertrektijden op enkele haltes met enkele minuten verschuiven.

Lijn 315 gaat buiten de vakanties altijd vier keer per uur rijden tussen Groningen en Heerenveen. Twee keer per uur rijdt de bus naar Emmeloord.

Qliner 335 (Groningen Zernike – Heerenveen – Bolsward v.v.)
Qliner 335 komt te vervallen. Reizen kan via P+R Hoogkerk, waar lijn 315 een overstap op stadslijn 18 biedt.

Drenthe Streek

Lijn 14/114 (Leeuwarden – Drachten – Oosterwolde – Assen v.v.)
Lijn 14 rijdt alleen nog overdag. ’s Avonds en in het weekend rijdt de snellere lijn 114. Lijn 14 rijdt ook tijdens de zomervakantie, waarmee in combinatie met lijn 114 dan minimaal twee keer per uur een bus rijdt.

Doordat lijn 114 ook in de avonduren en het weekend gaat rijden, gaat lijn 115 alleen tussen Heerenveen en Oosterwolde rijden. In Oosterwolde kan worden overgestapt.

Lijn 20 (Assen – Diever (- Steenwijk – Meppel) v.v.)
Er wordt in de ochtendspits in één rit een knip in Steenwijk gemaakt. Er rijdt dan een bus tussen Meppel en Steenwijk en een bus tussen Assen en Steenwijk. Daardoor kunnen alle aansluitingen blijven bestaan én wordt er aangesloten op de schooltijden in Meppel.

De vertrektijden wijzigen iets, waardoor lijn 20 ’s avonds en op zondag beter aan op de Intercity uit Groningen. De laatste rit van Diever naar Steenwijk vervalt verder.

Lijn 22 (Assen – Zweeloo – Emmen v.v.)
Voortaan rijdt lijn 22 op werkdagen overdag elk uur door naar Emmen. Daarbuiten is er in Zweeloo de overstap op lijn 27, net zoals nu. Daarnaast worden vertrektijden aangepast, zodat in de spitsrichting wordt aangesloten op de trein in Beilen.

Lijn 24 (Assen – Borger – Stadskanaal – Winschoten v.v.)
Op zaterdag rijdt lijn 24 nu eens per twee uur tussen Stadskanaal en Assen. De lijn gaat voortaan op zaterdag eens per uur rijden met een kleine bus. Recentelijk zijn op werkdagen in de avonduren enkele ritten toegevoegd. Deze toegevoegde ritdelen komen per 2022 te vervallen. Dit betreft o.a. de rit van 19:20 uur uit Winschoten.

Lijn 25 (Coevorden – Zweeloo v.v.)
De vertrektijden worden aangepast, aansluitend op de lestijden van De Nieuwe Veste. Zodoende eigen sommige ritten ook bij het station in Coevorden, de bus rijdt door als lijn 94. ’s Middags geldt dit in tegengestelde richting ook.

Lijn 27 (Emmen – Hoogeveen v.v.)
Op lijn 27 keren de ‘oude’ vertrektijden terug, dus rond -:15 uur in twee richtingen in Zweeloo. Op zondag overdag gaan enkele ritten met een grote bus rijden.

Het traject in Hoogeveen tussen station en ziekenhuis komt te vervallen. De aansluittijden op lijn 31 en 34 worden verbeterd, vaak rijdt de bus zelfs door als één van deze lijnen. Onderzocht wordt of lijn 27 in de spitsuren weer naar de scholen kan rijden. Het Alfa-college wordt gevraagd de lestijden aan te passen om de drukte te spreiden rond 8:00 uur.

Vanwege het zeer beperkte aantal reizigers vervallen van zondag tot en met vrijdag de laatste ritten vanuit Emmen en Zweeloo.

Lijn 28 (Beilen – Meppel v.v.)
Lijn 28 gaat waarschijnlijk een lus tegen de klok in rijden door de wijk Koedijkslanden. Er wordt dan gereden via achtereenvolgens de de Rembrandtlaan en bedrijventerrein Oevers.

De laatste rit op lijn 28 om van Beilen naar Dwingeloo vervalt. De rit is vorig jaar toegevoegd vanwege een verwacht aanbod van onderwijs in de vroege avond. Dit lijkt niet van de grond te komen. Ook de retourrit vervalt.

Lijn 29 (Emmen – Sleen v.v.)
Door de drukte op de lijn in het weekend en in vakanties gaat het grootste deel van de ritten dan met een grote bus rijden. Ook komt er een extra rit op zondagochtend.

Lijn 31 (Hoogeveen – Dedemsvaart v.v.)
Lijn 31 wordt omgelegd. Daarbij rijdt de bus niet meer naar Ommen, maar naar Dedemsvaart, via Zuidwolde. De bediening van Balkbrug vervalt.

In de spits wordt in Hoogeveen doorgereden naar de scholen aan de Voltastraat.

Lijn 32 (Hoogeveen – Ruinen – Meppel v.v.)
Lijn 32 gaat ieder uur rijden op zaterdag, maar met kleine in plaats van grote bussen. De bus in de ochtend naar de halte Zuiderlaan Driesprong in Meppel rijdt voortaan door naar de Jan Tooroplaan.

Lijn 33 (Coevorden – Hoogeveen v.v.)
Richting Hoogeveen verschuiven de vertrektijden met ongeveer een half uur.

Lijn 34 (Hoogeveen- Zuidwolde – Koekange – De Wijk – Meppel v.v.)
Lijn 34 gaat via Koekange en De Wijk rijden tussen Hoogeveen en Meppel. De bus rijdt ieder uur. In Koekange komen vijf haltes te vervallen ten gunste van een nieuwe halte bij De Meiboom. Op de Eggeweg kunnen nog twee haltes komen voor lokale in- en uitstappers. Ook bij de Leijenweg en Comissieweg is een extra halte gewenst, omdat de halte De Stapel alleen nog door de voorziene spitsbus wordt bediend. De laatste ritten vertrekken tussen 23:00 uur en 0:00 uur op werkdagen. Op zondag wordt de dienst later opgestart en eerder beëindigd: lijn 34 rijdt dan nog tussen ongeveer 10 en 20 uur.

Op werkdagen buiten de vakanties rijdt er daarnaast een spitslijn, 134, tussen Zuidwolde en Meppel.

Lijn 37 (Hoogeveen – Mantinge v.v.)
De route wordt ingekort tot het traject Hoogeveen – Mantinge v.v.. Tussen Mantinge en Westerbork verdwijnt de busverbinding. De route in Hoogeveen verandert en de vertrektijden wijzigen flink. In de spits rijdt de bus ieder uur.

Lijn 39 (Meppel – Koekange v.v.)
Lijn 39 vervalt, reizen kan met lijn 34.

Lijn 44 (Emmen – Erica – Schoonebeek v.v.)
De eerste rit komt te vervallen en er komt een late rit bij. ’s Ochtends gaat de bus in Schoonebeek aansluiten op lijn 94. De vertrektijden wijzigen flink en op zaterdag rijdt er een 8-persoonsbusje.

Lijn 50 (Groningen – Haren – De Punt – Vries – Assen v.v.)
De extra ritten in de spits verdwijnen. Er komen andere vertrektijden om beter aan te sluiten op de Intercity in Assen, maar de aansluiting op lijn 9 bij De Punt blijft bestaan.

Lijn 51 (Groningen – Haren (- Onnen – Noordlaren – Zuidlaren) v.v.)
Lijn 51 krijgt extra ritten in de spits van september t/m april. Deze rijden de volledige route tussen Groningen en Zuidlaren. In Zuidlaren blijft de overstap op lijn 5 van en naar Annen bestaan. De bus wordt dus niet doorgetrokken.

Buiten de spits rijdt de bus nu tussen Groningen en Onnen. Deze route wordt ingekort. De bus gaat rijden tussen Groningen en Haren. De meeste ritten stoppen bij de halte Blekenweg, sommige ritten rijden slechts tot het station.

Lijn 59 (Gieten – Exloo (- Borger) v.v.)
De route wordt doordeweeks ingekort tot het traject Gieten – Exloo. Tussen Exloo en Emmen gaat lijn 75 ter vervanging rijden.

De bediening met lijn 59 wordt op werkdagen overdag tussen Exloo en Gieten ingevuld door een kleine bus. Zo blijft de reis Odoorn – Borger – Gasselte – Gieten mogelijk met overstap in Exloo. Deze dienst rijdt tot 19:00 uur. Buiten deze tijden kan het beperkte aantal reizigers tussen Gieten en Exloo gebruikmaken van de hubtaxi.

Lijn 73 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De dagelijkse bedieningsperiode wordt ingekort tot 23:30 uur ’s avonds. De laatste rit vanuit Stadskanaal rijdt tot Musselkanaal. Tussen Veendam en Stadskanaal rijdt lijn 73 niet meer, hier rijdt de nieuwe lijn 71.

Lijn 74 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
’s Avonds en op zondagen gaat er een 8-persoonsbusje op lijn 74 rijden.

De route wordt aangepast. De bus gaat rijden via Valthe. Daarmee krijgt de wijk Emmermeer ook een frequente verbinding.

Lijn 75 (Emmen – Odoorn – Exloo – Stadskanaal v.v.)
De route wordt gewijzigd om het inkorten van lijn 59 op te vangen. De bus gaat rijden via Exloo en rijdt voortaan ook buiten de spits.

Lijn 77 (Gieten – Bareveld v.v.)
Omdat het nog niet mogelijk is bij De Hilte langs de N33 bushaltes voor lijn 310 aan te leggen, blijft lijn 77 rijden. De dienstregeling wordt uitgebreid. Er rijdt voortaan één keer per uur een bus, ook in de daluren overdag op werkdagen. Er komen extra haltes in Gieten.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
De laatste rit vanuit Assen en vanuit Leek komen te vervallen.

Lijn 84/584 (Drachten – Haulerwijk – Assen v.v.)
Lijn 84 rijdt niet meer op zaterdagen, dan rijdt lijn 584. Norg is dan aangewezen op Qbuzz met lijn 83.

Lijn 86 (P+R Hoogkerk – Peize – Donderen – Norg v.v.)
Lijn 86 komt te vervallen.

Lijn 95 (Emmen – Klazienaveen – Nieuw Schoonebeek v.v.)
Sommige ritten worden veranderd in extra ritten welke in rustige periodes kunnen komen te vervallen.

Lijn 109 (Groningen Zernike Campus – P+R Hoogkerk – Vries – Assen v.v.)
De route van lijn 109 wordt tijdelijk aangepast. De bus gaat rijden via P+R Hoogkerk, Peize, Bunne en Vries. Enkele ritten in Assen rijden ook via het provinciehuis. Langs de route wordt op een beperkt aantal haltes gestopt (Centrum in Vries, P+R Peize, P+R Hoogkerk, op de Zernike Campus en bij een nieuwe halte bij Bunne). In Assen wordt wel op iedere halte gestopt. Er rijdt in de ochtendspits een extra bus.

Lijn 134 (Zuidwolde – Meppel v.v.)
Lijn 134 is een nieuwe spitslijn op werkdagen buiten de vakanties tussen Zuidwolde en Meppel, via De Wijk. Deze lijn slaat Koekange over.

Lijn 231 (Zuidwolde – Balkbrug v.v.)
Deze nieuwe lijn rijdt alleen in de spits. In Zuidwolde wordt op lijn 31 en 34 aangesloten.

Qliner 300 (Groningen – Gieten – Borger – Emmen v.v.)
Bovenop de vier ritten per uur zullen gericht extra ritten gaan rijden. Deze ritten worden opgenomen in het pluspakket en rijden niet in periodes met een lagere reizigersvraag. In de zomervakantie rijdt Qliner 300 tussen de spitsen in nog twee i.p.v. vier keer per uur.  Op zondagmorgen vervallen de tweede en vierde rit in beide richtingen, dit betreft de ritten die om 07:30 uur en 08:30 uur vertrekken vanuit Emmen en Groningen.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
In de spits blijft elk kwartier een Qliner rijden op de volledige route van Qliner 309. De vier extra ritten per uur blijven in de spitsrichting tussen de Maria in Campislaan in Assen via Busstation Marsdijk en Hoofdstation Groningen ongewijzigd rijden. De spitsrichting is ’s morgens richting Groningen en ’s middags richting Assen. In de tegenspitsrichting rijden deze ritten tussen de Maria in Campislaan via de Balkenweg over de A28 naar Groningen. Deze ritten rijden dan niet door Kloosterveen. Deze spitsritten vervallen op momenten dat er onvoldoende vraag is naar extra spitscapaciteit.

In de zomervakantie rijdt Qliner 309 tussen de spitsen in nog twee i.p.v. vier keer per uur. Dit
overeenkomstig de zomer van 2021.

Qliner 312 ((Groningen -) Gieten – Stadskanaal v.v.)
In de zomervakantie vervallen op werkdagen enkele extra ochtendspitsritten. Qliner 312 blijft
elk half uur rijden. Op zondagmorgen vervalt de eerste reismogelijkheid van Stadskanaal naar
Gieten om 7:00 uur en van Gieten naar Stadskanaal om 07:30 uur.

De halte Henegouwenlaan vervalt. Er is een nieuwe halte bij de Europalaan en Atlantisweg. Daarnaast komt er een nieuwe halte ter vervanging van de oude haltes Frankrijklaan en Engelandlaan. Omdat deze wijziging last minute is doorgevoerd staat dit nog niet meteen goed in de dienstregeling.