Dienstregeling 2023 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft op 24 juni 2022 haar plannen voor de busdienstregeling van 2023 openbaar gemaakt. Op deze pagina een overzicht van de belangrijke, voorgestelde wijzigingen.

Groningen Stad

Q-link 1 (P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG Noord – Diepenring – Hoofdstation v.v.)
Lijn 1 gaat twee keer per uur een lusroute rond de Zernike Campus en P+R Reitdiep rijden. Er wordt zo snel mogelijk tussen P+R Reitdiep en het UMCG gereden. Dat betekent dat in de ochtend eerst via de campus wordt gereden en via de ringweg terug naar Paddepoel en dat dit in de middag andersom gebeurt. De reistijd tussen P+R Reitdiep en UMCG Noord wordt daarmee verkort met vijf minuten, terwijl de Zernike Campus haar verbinding behoudt. De totale frequentie gaat omhoog naar vier bussen per uur, waarvan er dus twee de lusroute rijden in de spitsuren.

Q-link 2 ((Zuidhorn – Aduard – Slaperstil -) P+R Reitdiep – Zernike Campus – Station Noord – UMCG – Europapark v.v.)
De frequentie van lijn 2 wordt teruggebracht tot 2 keer per uur, de bus rijdt tot 19:00 uur. Daarmee wordt de huidige, te hoge bediening samen met lijn 171 hersteld.

Q-link 3 (Ruischerbrug – Lewenborg – P+R Kardinge – UMCG Noord – Diepenring – Hoofdstation – P+R Hoogkerk (- P+R Leek – Leek Tolbert/Oostindie) v.v.)
Q-link 4 (Beijum – P+R Kardinge – UMCG Noord – Diepenring – Hoofdstation – P+R Hoogkerk (- Peize – Roden) v.v.)

De lijnen 3 en 4 gaan minder vaak rijden in de spits na 17:30 uur en in bepaalde delen van het jaar (de voorzomer), vier in plaats van zes keer per uur.

Q-link 5 ((Annen – Zuidlaren -) P+R Haren – Hoofdstation – UMCG – P+R Meerstad (- Tersluis/Harkstede) v.v.)
Lijn 5 gaat tussen 10:00 en 14:00 uur doordeweeks voortaan nog maar twee keer per uur tussen P+R Haren en Annen rijden. Dat is nu nog vier keer per uur.

Daarnaast is het de bedoeling om een nieuwe route te gaan rijden tussen P+R Meerstad en Tersluis en Harkstede. De ritten naar Tersluis gaan rijden via de nieuwe verbindingsweg (Meerstadlaan) tussen Meerstad en de ringweg en de ritten naar Harkstede krijgen een nieuwe route. De bediening van Middelbert en Engelbert komt te vervallen ten gunste van nieuwe haltes aan de Hoofdweg bij de andere deelgebieden van Meerstad. Deze ingreep wordt ook gepleegd naar aanleiding van klachten van chauffeurs en bewoners van beide dorpen, die vinden dat de dorpskernen niet geschikt zijn voor de grote elektrische gelede bussen. Deze aanpassingen volgen nog niet in december, omdat nog niet alle infrastructuur klaar is.

Lijn 5 gaat in de avonduren in Groningen een aansluiting richting Harkstede bieden op de aankomende Intercity.

Q-link 6 ((Delfzijl – Appingedam – Garrelsweer -) Ten Boer – Ruischerbrug – UMCG – Hoofdstation (- P+R Haren) v.v.)
De korte ritten tussen Groningen en Ten Boer tussen 10 en 14 uur komen te vervallen wegens beperkt gebruik. De frequentie komt dan op twee bussen per uur te zitten, waarbij dan altijd wordt doorgereden naar Delfzijl.

In Groningen blijft de tijdelijke halte Julianaplein langer bestaan, het hele jaar 2023. Lijn 6 rijdt hier al langs en gaat in 2023 hier ook stoppen, waarmee extra reismogelijkheden voor de onderwijsinstellingen in De Wijert Noord ontstaan.

Lijn 7 ((Station Noord -) Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Westerhaven – Hoofdstation (- De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk) v.v.)
Lijn 7 rijdt op zaterdag niet langer op het traject tussen Hoofdstation en P+R Hoogkerk.

Lijn 8 (P+R Hoogkerk – Hoogkerk – Westerhaven – Hoofdstation – Oosterpoort – Europapark v.v.)
De frequentie van lijn 8 wordt ’s avonds na 20:00 uur teruggebracht naar 1 bus per uur.

Lijn 9 ((Zernike Campus – Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven -) Hoofdstation – De Wijert Noord – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Eelderwolde – Eelde-Paterswolde – De Punt v.v.)
Zodra de reconstructie van de Hoofdweg in Eelde klaar is, gaat lijn 9 via de Hoofdweg rijden. De bus rijdt dan niet meer langs Spierveen. Er komen nieuwe haltes aan de Hoofdweg bij de Hortensiaweg en Duinerlaan, met voldoende stallingsruimte voor de fiets.

Q-link 15 (Hoofdstation – Zernike Campus v.v.)
Lijn 15 gaat meer vraaggestuurd rijden. Dat betekent dat er nog meer gekeken gaat worden naar de onderwijsroosters en op basis hiervan een geschikte frequentie wordt bepaald. Er wordt niet altijd meer een standaard frequentie geboden.

Lijn 16 (Europapark – Kardinge v.v.)
Lijn 16 komt te vervallen.

Lijn 18 (Zernike Campus – Paddepoel – Vinkhuizen – P+R Hoogkerk v.v.)
Lijn 18 krijgt meer ritten in de ochtendspits. Tussen 7:30 en 9:00 uur gaat de bus ieder kwartier rijden.

Lijn 19 (Paddepoel – Oranjebuurt – Westerhaven – Hoofdstation – De Wijert – Coendersborg – Europapark v.v.)
De frequentie van lijn 19 wordt ’s avonds na 20:00 uur teruggebracht naar 1 bus per uur.

Emmen Stad

Lijn 1 (Stadsdienst Emmerhout)
Lijn 1 komt te vervallen. Er kan gebruik worden gemaakt van de streeklijnen op de Houtweg.

Lijn 2 (Stadsdienst Angelslo)
Lijn 2 komt te vervallen. Er kan gebruik worden gemaakt van de streeklijnen op de Statenlaan.

Lijn 3 (Stadsdienst Rietlanden)
De laatste ritten op zondagavond komen te vervallen.

Lijn 4 (Stadsdienst Bargeres)
De laatste ritten op zondagavond komen te vervallen.

Groningen en Drenthe Streek

Lijn 12 (Winschoten – Bellingwolde v.v.)
De tijdelijke route in Bellingwolde wordt definitief en de haltes Beukenlaan en Middensingel komen definitief te vervallen.

Lijn 14 (Stadskanaal – Winschoten v.v.)
De route op het deel tussen Wedde en Vlagtwedde wordt met enkele minuten versneld. Vier haltes in Wedde en Veele komen te vervallen.

Lijn 20 (Assen – Meppel v.v.)
In Meppel krijgt lijn 20 een andere route, doordat de huidige route door de Nieuwveenselanden voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten. De nieuwe route loopt om de wijk heen. Daar komen twee nieuwe bushaltes. In Assen komt een spitsrit tussen het station en de Hoofdlaan te vervallen. De frequentie op zondag wordt verhoogd naar één bus per uur.

Lijn 21 (Emmen – Assen v.v.)
Eén rit komt over van lijn 22 en gaat via de Frieslandweg rijden naar Schoonoord.

Lijn 22 (Emmen – Zweeloo – Assen v.v.)
De extra spitsritten tussen Assen en Zweeloo rijden nog maar één keer per uur. De tijden worden aangepast. De rit die start om 5:46 uur start voortaan in Westerbork in plaats van in Emmen. De ritten van 6:35 en 7:35 uur gaan rijden als lijn 29 via Sleen en bij Noord-Sleen verder als lijn 22. Eén rit gaat over naar lijn 21.

Lijn 23 (Winschoten – Veendam v.v.)
De tijden wijzigen met een half uur om beter aan te sluiten op de schooltijden.

Lijn 24 (Winschoten – Stadskanaal – Assen v.v.)
Lijn 24 wordt opgeknipt. Het deel tussen Assen en Stadskanaal gaat rijden onder lijnnummer 54. Tussen Stadskanaal en Winschoten blijft het nummer 24 gehandhaafd. Door deze knip gaan de reizigers van de Pekela’s naar Winschoten erop vooruit. Op de nieuwe lijn 54 gaat op zaterdagen tussen Assen en Borger een grote bus rijden.

Lijn 28 (Beilen – Meppel v.v.)
De frequentie op zondag wordt verhoogd naar één bus per uur.

Lijn 29 (Emmen – Sleen – De Kiel v.v.)
Lijn 29 krijgt twee ritten (6:35 en 7:35 uur vanuit Emmen) welke bij Het Haantje door gaan rijden richting Assen als lijn 22.

Lijn 35 (Groningen – Oldehove v.v.)
Een extra rit in de ochtendspits van Oldehove naar Groningen komt te vervallen.

Lijn 37 (Hoogeveen – Westerbork v.v.)
Deze lijn komt te vervallen. Er wordt gekeken naar het opzetten van een buurtbusverbinding als alternatief.

Lijn 39 (Groningen – Zuidhorn – Grootegast – Surhuisterveen v.v.)
De eerste rit van de dag naar Groningen komt te vervallen en de tijden van de nu nog tweede rit worden vervroegd.

Lijn 41 (Spijk – Appingedam v.v.)
Lijn 41 komt op zaterdagen te vervallen.

Lijn 45 (Spijk – Middelstum v.v.)
Lijn 45 komt te vervallen.

Lijn 50 (Groningen – Haren – De Punt – Vries – Assen v.v.)
Lijn 51 (Groningen – Haren (- Onnen – Zuidlaren) v.v.)

De bediening op zaterdagen wordt aangepast. Lijn 50 gaat de hele zaterdag elk uur op de hele route rijden. Op het routedeel tussen De Punt en Groningen zullen tussen 11:00 en 19:00 uur twee bussen per uur rijden. Er komen een extra vroege en extra late rit bij. Lijn 51 gaat al om 11:00 uur ieder half uur rijden. Daarnaast rijdt deze lijn op zaterdagen voortaan tot middernacht door.

Lijn 51 gaat minder vaak doorrijden naar Onnen en Zuidlaren. De bus blijft twee keer per uur rijden op werkdagen van 7:30 tot 9:30 uur en van 14:30 tot 17:00 uur.

Lijn 52 (Assen – Annen Hunebed v.v.)
Lijn 52 gaat in de avond ook rijden, na 19:00 uur één keer per uur, met overstapmogelijkheid op Q-link 5. Dat zorgt ervoor dat reizigers hun overstap vanaf de Intercity behouden. Nu sluit deze in Groningen aan op Q-link 5, maar deze gaat juist richting Harkstede aansluiten. Met lijn 52 krijgen reizigers voor Annen en Zuidlaren een aansluiting op de Intercity in Assen. Daarmee wordt de reistijd ook met een half uur verkort.

Lijn 54 (Stadskanaal – Assen v.v.)
Lijn 54 is het nieuwe nummer voor het huidige routedeel van lijn 24 tussen Stadskanaal en Assen. Nieuw is dat deze lijn op zaterdag tussen Assen en Borger met een grote bus gaat rijden.

Lijn 61 (Groningen – Bedum – Middelstum – Uithuizen v.v.)
Er wordt op zaterdagen niet meer tussen Middelstum en Uithuizen gereden. Daarnaast worden de derde en vierde korte spitsritten van Bedum naar Groningen geschrapt in de voorzomer (na de meivakantie).

Lijn 66 (Zoutkamp – Groningen Zernike v.v.)
Lijn 66 wordt vast in de dienstregeling opgenomen. Er rijden nu ritten terug naar Kardinge vanaf Zernike. Dit wordt aangepast: deze ritten gaan snel terug rijden naar Zoutkamp.

Lijn 68 (Winsum – Hornhuizen v.v.)
De route wordt ook in het weekend aangepast. De bussen gaan dan in een lus van Winsum via Leens, Hornhuizen en Pieterburen terug naar Winsum rijden. In Den Andel moet de bus over de doorgaande weg gaan rijden, waar wordt gekeken naar ruimte voor een nieuwe bushalte. De avondritten komen van zondag t/m vrijdag te vervallen.

Lijn 75 (Emmen – Exloo v.v.)
De laatste rit gaat een uur eerder rijden.

Lijn 76 (Groningen – Hoogezand v.v.)
In Hoogezand wordt de route ingekort. De bus gaat een lusroute rijden via de Troelstralaan en terug langs De Hooge Meeren en de Abraham Kuypersingel. De halte voor De Hooge Meeren wordt De Burcht.

Lijn 77 (Gieten – Bareveld v.v.)
Lijn 77 gaat tussen De Hilte en Bareveld via de N33 rijden. Bij Bareveld gaat de lijn stoppen bij dezelfde halte aan de N33 als Qliner 310 en bij De Hilte aan de zuidkant van de afritten.

Lijn 83 (Leek – Roden – Norg – Assen v.v.)
Lijn 83 gaat op zondag overdag met een grote bus rijden. Daarnaast wordt één ochtendspitsrit toegevoegd, omdat Arriva voornemens is lijn 84 uit Norg weg te halen. Deze rit sluit aan op de schooltijden van enkele scholen in Assen.

Lijn 85 ((Groningen -) Leek – Oosterwolde v.v.)
Op zondag sluit de kleine bus van lijn 85 in Leek in het centrum aan op Q-link 3. Dat zorgt ervoor dat de bussen door Leek achter elkaar aan reden. Zodoende gaat lijn 85 in de wijk Oostindie aansluiten op lijn 3. De kostenbesparing wordt gebruikt voor het uitbreiden van de bedieningsperiode van de lijn op zondag.

Lijn 89 (Marum – Ureterp v.v.)
Lijn 89 is een nieuwe lijn welke lijn 189 deels vervangt, tussen Marum en Ureterp. In Ureterp sluit de bus aan op Arriva-lijn 84 en in Marum wordt aangesloten op de Qliner. Die gaat op bepaalde momenten vaker rijden.

Lijn 92 (Zwartemeer – Emmen v.v.)
De extra rit in de ochtend via Emmer-Compascuum komt te vervallen.

Lijn 139 (Groningen – Grootegast – Surhuisterveen v.v.)
Lijn 139 komt te vervallen omdat op haltes waar alleen deze lijn stopt zeer weinig reizigers per dag instappen. Wanneer nodig wordt de bediening van lijn 133 uitgebreid.

Lijn 160 (Groningen – Eemshaven v.v.)
Lijn 160 komt te vervallen.

Lijn 163 (Groningen – Winsum – Lauwersoog Haven v.v.)
In samenwerking met de gemeente Groningen wordt onderzocht of het mogelijk is om zonder overlast van bijvoorbeeld geparkeerde auto’s de wijk De Hunze in de stad te bedienen. Daarmee ontstaan nieuwe reismogelijkheden in deze wijk.

Lijn 174 ((Groningen – Hoogezand -) Zuidbroek – Veendam v.v.)
Lijn 174 komt na 19:00 uur ’s avonds en op zondagen te vervallen.

Lijn 189 (P+R Hoogkerk – Marum – Drachten v.v.)
Lijn 189 komt te vervallen en wordt deels vervangen door lijn 89.

Lijn 231 (Zuidwolde – Balkbrug v.v.)
Lijn 231 komt te vervallen.

Qliner 300 (Groningen – Emmen v.v.)
Er vervallen per uur twee extra spitsritten.

Qliner 304 en 314 (Groningen – Drachten v.v.)
Lijn 304 gaat op bepaalde momenten vaker rijden. Bijvoorbeeld aan het begin van de avond en op werkdagen in de zomervakantie. De lijnen 304 en 314 gaan meer vraagafhankelijk rijden. Daarbij rijdt lijn 304 in Drachten niet altijd meer tussen het Van Knobelsdorffplein en Himsterhout. Op die momenten rijdt Qliner 314 wel op dit routedeel. Lijn 304 gaat ook op bepaalde momenten twee keer per uur rijden en ’s morgens en ’s avonds komen er respectievelijk vroegere en latere reismogelijkheden.

Daarnaast gaan beide lijnen voortaan stoppen bij de haltes Verzetstrijderslaan en Bedrijven Peizerweg en langs de A7 bij de afrit Westpoort.

Qliner 309 (Groningen – Assen Kloosterveen v.v.)
De extra vroege rit en extra spitsritten aan het begin en het einde van de spits worden geschrapt.

Qliner 312 ((Groningen -) Gieten – Stadskanaal v.v.)
Een vroege ochtendspitsrit en een rit tussen 19 en 20 uur vervallen.

Lijn 637 (Zuidhorn – Zoutkamp v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.