Site icoon OV Nieuws GD

De nieuwe, elektrische Qliner kan de weg op

Busreizigers kunnen hem binnenkort voor zien rijden, de nieuwe elektrische Qliner. Stapsgewijs zullen de komende tijd uiteindelijk 54 bussen van de Chinese fabrikant Yutong instromen in de dienstregeling.

De eerste nieuwe bus werd donderdagochtend symbolisch gedoopt op de P+R langs de N34 bij Gieten door de Drentse Commissaris van de Koning, Jetta Klijnsma, die daarmee één van haar laatste optredens in functie deed. Zij gaat over enkele weken met pensioen. Het was niet voor niets dat Klijnsma de eerste Qliner mocht ontvangen. De CdK is afhankelijk van een rollator en in de huidige Qliners is het daarmee ingewikkeld instappen door de aanwezigheid van trappen bij de deuren. De nieuwe Qliner heeft een lagevloersin- en uitstap en is alleen in het achterste gedeelte van de bus hoger. “Dankzij de mensen die dit bedacht hebben, wordt de wereld van mensen met een beperking een stuk groter”, jubelde Klijnsma tijdens de presentatie van de bus.

Klijnsma stapt met hulp van de chauffeur uit de bus

De bus is van hetzelfde type als Qbuzz vorig jaar in haar concessie in Zuid-Holland Noord in gebruik heeft genomen voor de hoogwaardige Rnet-lijnen. Het comfort is nagenoeg gelijk, met comfortabele stoelen, veel beenruimte voor passagiers en ruime aanwezigheid van usb-poorten en Qi-opladers in de rugleuningen van de stoelen voor het draadloos opladen van ondersteunde smartphones.

Vis-à-vis-opstelling van de stoelen
Ook onder de zittingen zijn usb-poorten aanwezig

Anders dan in Zuid-Holland kunnen de Yutongs voor Groningen en Drenthe een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur halen. Daarmee zijn deze bussen de eerste lijnbussen met een lagevloer die zo hard kunnen rijden. Het OV-bureau Groningen Drenthe eist als opdrachtgever van Qbuzz dat de Qliner-bussen deze snelheid kunnen halen, mede vanwege de lange afstand die de bussen afleggen op de betreffende lijnen. Op deze manier moet de reisduur concurrend zijn met de auto.

De bus heeft 56 zitplaatsen, staand reizen mag niet
De bus gaat onder andere op lijn 300 rijden

Bij de symbolische doop van de bus werd een speciaal ontworpen tegeltje op het wegdek in Gieten gelegd. De bus reed vervolgens over dit tegeltje om deze te breken. Een heel exemplaar werd overhandigd aan CdK Klijnsma.

Het gebroken tegeltje

In de laatste week van november gaat de eerste reeks van het nieuwe bustype op dienst, zegt het OV-bureau. In de Groningse Provinciale Staten waren zorgen over de Chinese afkomst van de bussen. De zorgen werden opnieuw aangewakkerd nadat bleek dat de al rijdende Yutong-bussen in Noorwegen en Denemarken op afstand bestuurd konden worden door de fabrikant. Volgens gedeputeerde Erik-Jan Bennema is er geen reden tot zorg. De bussen in Groningen en Drenthe hebben volgens hem “geen afstandsbediening”. Hij benadrukt dat de datacommunicatie en chip- en gegevensuitwisseling volledig binnen Europa worden verwerkt.

Bekijk de video-reportage van de presentatie van de nieuwe bus in Gieten:

Mobiele versie afsluiten