Site icoon OV Nieuws GD

Stad wil van 30 kilometer de norm maken, OV-bureau en Qbuzz vresen voor gevolgen busvervoer

De gemeente Groningen wil dat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op haar wegen de norm wordt. De gemeente wil deze maximumsnelheid daarnaast versneld invoeren, met mogelijk forse gevolgen voor het bussennet in de stad.

Het college van B&W heeft een rapport aan de gemeenteraad voorgelegd met adviezen over de te nemen maatregelen. Hierin wordt niet alleen gesproken over het aanpassen van de maximumsnelheid, maar ook over het wijzigen van de weginrichting. Beiden hebben gevolgen voor de doorstroming, ook van het busvervoer dat door veel van de betreffende straten rijdt.

Om de mogelijke gevolgen in kaart te brengen heeft de gemeente advies gevraagd aan het OV-bureau en Qbuzz. Die geven als reactie aan dat de gevolgen voor het lijnennet groot kunnen zijn wanneer de voorgestelde plannen worden uitgevoerd, omdat de rijtijd waarschijnlijk toe zal nemen. Om dit te compenseren wil het OV-bureau de doorstroming op meerdere kruispunten verbeteren door het efficiënter inrichting van verkeerslichten en voorrangssituaties en moet de maximumsnelheid voor bussen op de vrijliggende busbanen Peizerbaan, Oosterhamrikbaan en bij de Europaweg wat hen betreft omhoog naar 70 kilometer per uur.

Mochten deze maatregelen geen optie blijken of niet voldoende werken, dan schetsen het OV-bureau en Qbuzz in hun schrijven aan de gemeente een scenario waarin flinke ingrepen in het lijnennet worden opengehouden. Zo stelt men voor een groot deel van de bussen over de Zaagmuldersweg anders te laten rijden, gaat lijn 10 terug naar een halfuursdienst door de Korrewegwijk, rijden er geen bussen meer over het westelijke deel van het Zuiderdiep en het Emmaplein, komt het lusje van lijn 7 door Vinkhuizen-Noord te vervallen en rijden de lijnen 35 en 39 niet meer door óf Vinkhuizen óf De Held en Gravenburg. Deze maatregelen zijn dan nodig omdat anders de kosten door de hogere rijtijd toe zouden nemen.

Deze besparingen zouden ongeveer 1,9 miljoen euro op jaarbasis opleveren. Dat is meer dan het bedrag waarvoor gecompenseerd moet worden, waarmee de optie open wordt gehouden om dan op andere lijnen bijvoorbeeld extra ritten toe te voegen. Adviesorgaan OV-consumentenplatform Groningen vreest overigens ook voor de gevolgen van de wens van de gemeente. Zij zijn bang dat de bus een minder aantrekkelijke manier van reizen wordt.

Het college van Groningen hoopt volgend jaar het gros van de maatregelen in te voeren, mits de gemeenteraad komende maand akkoord gaat. Het gaat dan om tijdelijke maatregelen, welke uiteindelijk definitief moeten worden gemaakt bij het herinrichten van de betreffende straten.

Mobiele versie afsluiten