Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft eind april de plannen voor de busdienstregeling voor 2024 in beide provincies gepresenteerd. Op deze pagina staan de belangrijke voorgestelde wijzigingen. Over deze plannen moet nog definitief worden gestemd door de politiek. Een deel van de voorgestelde plannen is optioneel en ter besluit van de politiek
Groningen Stad
Q-link 1/11 (Hoofdstation – Centrum – Station Noord – Paddepoel – Zernike – P+R Reitdiep v.v.)
De bussen gaan iets minder lang ieder kwartier rijden.
Q-link 3 (Groningen – Leek/Tolbert v.v.) en Q-link 4 (Groningen – Roden v.v.)
Beide Q-link-lijnen rijden straks op werkdagen standaard vier keer per uur en alleen vaker op de momenten dat het echt nodig is.
Lijn 7 (Vinkhuizen – Schildersbuurt – Centrum – Hoofdstation – De Wijert Noord – Martini Ziekenhuis – P+R Hoogkerk v.v.)
Lijn 7 rijdt op werkdagen in de basis twee uur en alleen vaker op de momenten dat het echt nodig is. Het routedeel tussen Vinkhuizen en het Noorderstation komt te vervallen.
Lijn 8 (P+R Hoogkerk – Hoogkerk – Hoendiep – Centrum – Hoofdstation v.v.)
Het routedeel tussen het Hoofdstation en Station Europapark komt te vervallen, of de gehele lijn komt te vervallen, afhankelijk van politieke keuzes.
Lijn 9 (Zernike Campus – Paddepoel – Oranjebuurt – Centrum – Hoofdstation – De Wijert Noord – Martini Ziekenhuis – Paterswolde – Eelde – De Punt v.v.)
Op zaterdag rijdt de bus niet meer door naar de Zernike Campus. Het eindpunt is dan in het noorden van Paddepoel.
Lijn 10 (Station Noord – Korrewegwijk – Centrum – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
De kwartiersdienst op werkdagen start voortaan een uur later.
Lijn 17 (Station Europapark – Euvelgunne v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.
Lijn 18 (Zernike Campus – P+R Hoogkerk v.v.)
De bus rijdt niet meer in de kleine vakanties. Op die momenten rijdt lijn 109 wel, waarmee een basisverbinding op deze route overblijft.
Lijn 19 (Paddepoel – Oranjebuurt – Centrum – Hoofdstation – De Wijert v.v.)
Het routedeel tussen de Zuiderflat en Station Europapark komt te vervallen.
Assen Stad
Lijn 1 (Marsdijk – Station – TT-circuit – Assen Zuid v.v.)
Lijn 1 krijgt op het zuidelijke deel een nieuwe route. De lijn gaat een lusroute rijden tegen de klok in en rijdt straks ook haltes bij de TT-Hall, het TT-circuit en het Werklandschap Assen Zuid.
Streeklijnen en Qliners
Lijn 17 (Winschoten – Scheemda v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.
Lijn 20 (Assen – Dieverbrug – Diever v.v.)
Deze lijn gaat in de daluren nog één keer per uur rijden.
Lijn 27 (Hoogeveen – Emmen v.v.)
Er zijn sinds vorig jaar problemen met nieuwe drempels op het routedeel tussen Noordscheschut en Geesbrug. De bus verhuist op dit deel mogelijk naar de A37, mocht blijken dat deze drempels niet aangepast kunnen worden.
Lijn 28 (Meppel – Beilen v.v.)
Er gaat in de daluren een 8-persoonsbusje tussen Beilen en Dwingeloo rijden. Er komt een goede aansluiting op de grote bus van en naar Meppel. In Meppel gaat de bus niet meer naar de Koedijkslanden rijden. Hiervoor wordt gekeken naar een alternatief.
Lijn 31 (Dedemsvaart – Hoogeveen v.v.)
De bus rijdt niet meer door naar de scholen aan de Voltastraat.
Lijn 35 (Groningen – Aduard – Oldehove v.v.)
De ritten die met een klein busje tussen Aduard en Oldehove rijden in de avonduren komen te vervallen.
Lijn 36 (Winsum – Oldehove v.v.)
Lijn 36 rijdt voortaan alleen nog in de spitsuren of komt volledig te vervallen, afhankelijk van politieke keuzes.
Lijn 41 (Appingedam – Uithuizen v.v.)
De avondritten verdwijnen.
Lijn 43 (Woldendorp – Delfzijl v.v.)
Deze lijn vervalt.
Lijn 45 (Middelstum – Spijk v.v.)
Lijn 45 komt waarschijnlijk te vervallen.
Lijn 50 (Groningen – Haren – Vries – Assen v.v.)
Lijn 50 gaat overdag op werkdagen de hele dag twee keer per uur rijden. Er wordt samen met lijn 51 wel een kwartiersdienst geboden tussen Haren en Groningen.
Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen – Zuidlaren – Annen – Assen v.v.)
Lijn 51 wordt weer doorgetrokken naar Annen en Assen, waarmee de huidige lijn 52 komt te vervallen. Het doorrijden gebeurt op werkdagen overdag eens per uur. Waar nodig zal lijn 51 tussen Groningen, Haren en Zuidlaren vaker rijden. Het is nog niet duidelijk of de bus tussen Annen en Assen blijft rijden in de avond, zoals nu het geval is.
Lijn 52 (Annen – Assen v.v.)
Lijn 52 verdwijnt als lijnnummer en wordt opgenomen in de uitgebreide lijn 51.
Lijn 59 (Exloo – Borger – Gieten v.v.)
Deze lijn vervalt.
Lijn 72 (Emmen – Winschoten v.v.)
Enkele ritten in de avond die met een klein busje rijden, komen te vervallen door te weinig gebruik.
Lijn 77 (Gieten – De Hilte – Bareveld v.v.)
Deze lijn komt te vervallen.
Lijn 85 (Groningen – Leek – Oosterwolde v.v.)
De bus rijdt voortaan in de avonduren en het weekend tot de halte Lindensteinlaan in Leek. Daar kan de overstap op lijn 3 efficiënter worden ingedeeld dan bij halte centrum.
Lijn 94 (Emmen – Coevorden v.v.)
Op zaterdag wordt de lijn vervangen door een nieuwe ringlijn Emmen – Weiteveen – Schoonebeek – Erica – Emmen. Die lijn gaat in één richting dit rondje rijden en zal ook op zondagen gaan rijden.
Lijn 107 (Groningen Zernike – Hoogezand – Stadskanaal v.v.)
Lijn 107 komt te vervallen en wordt deels overgenomen door lijn 171 (zie lijn 171).
Lijn 109 (Groningen Zernike – P+R Hoogkerk – Donderen – Vries – Assen v.v.)
Lijn 109 wordt een standaard streeklijn. De bus rijdt voortaan overdag ieder uur op werkdagen, aangevuld met enkele spitsritten. Bij Donderen langs de N386 komt een nieuwe bushalte.
Lijn 171 (Groningen Zernike – Hoogezand – Veendam – Stadskanaal v.v.)
Enkele ritten van lijn 171 gaan doorrijden naar Stadskanaal ter vervanging van de te vervallen lijn 107.
Lijn 174 (Zuidbroek – Veendam v.v.)
Lijn 174 komt te vervallen.
Qliner 300 (Groningen – Emmen v.v.)
In de voorzomerdienstregeling rijdt de bus in de spits voortaan nog vier keer per uur. Daarnaast wijzigt de route in Emmen. Tussen de N34 en Emmen wordt voortaan via de afslag Emmen Noord en de Odoornerweg gereden. Dit heeft geen gevolgen voor haltes.
Qliner 304/314 (Groningen – Drachten v.v.)
Er gaan in de werkdagen en voorzomerdienstregeling minder spitsritten rijden. Op zondagavond gaan juist meer bussen tussen Groningen en Drachten rijden.
Qliner 309 (Groningen – Assen v.v.)
In de voorzomerdienstregeling rijden er voortaan vier bussen per uur de hele route, aangevuld met extra ritten op het routedeel Groningen – M.L. Kingweg in Assen. Die extra ritten vervallen wanneer dat mogelijk is. Ook de 8e t/m 12e rit in de ochtendspits vallen hieronder. In de zomervakantie rijdt lijn 309 nog twee keer per uur tijdens de spits.
Qliner 310 (Assen – Veendam v.v.)
Er vervallen enkele ritten op werkdagen. Globaal blijft tussen 7:00 en 18:00 uur twee keer per uur een bus rijden. Tussen Gieten en Veendam rijdt nog ieder uur een bus op werkdagen, aangevuld met extra spitsritten.
Lijn 637 (Zoutkamp – Zuidhorn v.v.)
Lijn 637 komt mogelijk te vervallen.
Lijn 817 (Beerta – Woldendorp v.v)
Lijn 817 komt te vervallen.