Dienstregeling 2024 Bus

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft eind april de plannen voor de busdienstregeling voor 2024 in beide provincies gepresenteerd. Op deze pagina staan de belangrijke voorgestelde wijzigingen. Over deze plannen moet nog definitief worden gestemd door de politiek. Een deel van de voorgestelde plannen is optioneel en ter besluit van de politiek

Groningen Stad

Q-link 1/11 (Hoofdstation – Centrum – Station Noord – Paddepoel – Zernike – P+R Reitdiep v.v.)
De bussen gaan iets minder lang ieder kwartier rijden. De tweede rit in beide richtingen vervalt op werkdagen en in de kleine vakanties rijdt lijn 1 nog maar twee keer per uur en lijn 11 helemaal niet.

Bij wijze van proef komt er een extra late rit op zaterdagavond om 1:30 uur van het Hoofdstation naar P+R Reitdiep.

Q-link 2 (Station Europapark – UMCG Noord – Station Noord – Paddepoel – Zernike – P+R Reitdiep – Zuidhorn v.v.)
De vertrektijden in de spits wijzigen.

Q-link 3 (Groningen – Leek/Tolbert v.v.) en Q-link 4 (Groningen – Roden v.v.)
Beide Q-link-lijnen rijden straks op werkdagen standaard vier keer per uur en alleen vaker op de momenten dat het echt nodig is. Dat laatste zal vooral om extra ritten van Roden naar Groningen gaan en extra ritten in Groningen naar de scholen aan de Kluiverboom.

Er komt een extra vroege rit van lijn 3, vertrek om 4:56 uur vanuit Ruischerbrug. Vanaf 18:45 uur rijdt de bus nog maar twee keer per uur, dit is iets eerder dan nu het geval is. Dit geldt voor beide lijnen.

Q-link 5 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren – Hoofdstation – UMCG – P+R Meerstad – Meerstad/Harkstede v.v.)
Q-link 6 (Haren – Groningen – Ten Boer – Appingedam – Delfzijl v.v.)

Lijn 5 vertrekt voortaan op werkdagen vroeger vanuit Annen naar Groningen om aan te sluiten op de eerste Intercity’s. Dit betekent wel dat vanaf P+R Haren het UMCG niet meer voor 6:00 uur bereikt kan worden. De laatste bussen naar Meerstad vertrekken een kwartier tot een half uur later, op zaterdag vertrekt de laatste bus naar Harkstede juist drie kwartier eerder.

Lijn 6 rijdt voor en na de spits iets langer een halfuursdienst. De bus gaat daarnaast op zaterdagavond langer (tot 23:00 uur) twee keer per uur rijden. Ook op zondagmiddag wordt tussen Appingedam en Groningen twee keer per uur gereden.

Lijn 7 (Paddepoel – Vinkhuizen – Schildersbuurt – Centrum – Hoofdstation v.v.)
Lijn 7 rijdt op werkdagen in de basis nog twee uur tussen Winkelcentrum Paddepoel en het Hoofdstation en alleen vaker op de momenten dat het echt nodig is. Het routedeel tussen Vinkhuizen en het Noorderstation komt te vervallen. Het gedeelte tussen het Hoofdstation en P+R Hoogkerk wordt overgenomen door lijn 10. De bus rijdt in de basis twee keer per uur. Lijn 7 zit in Paddepoel altijd gekoppeld aan lijn 19, daarmee blijven er vier reismogelijkheden per uur tussen Vinkhuizen en het Hoofdstation.

Lijn 8 (Hoogkerk – Hoofdstation – De Wijert – Coendersborg – Station Europapark v.v.)
Het gedeelte tussen het Hoofdstation en Station Europapark via de Oosterpoort komt te vervallen. Lijn 8 gaat juist de oude route van lijn 19 rijden via De Wijert en Coendersborg naar Station Europapark. Daar wordt op veel treinen aangesloten. Daarbij gaat lijn 8 via het Zuiderdiep rijden, met de haltes Emmaplein, Zuiderdiep en Hereplein.

Lijn 9 (Zernike Campus – Paddepoel – Oranjebuurt – Centrum – Hoofdstation – De Wijert Noord – Martini Ziekenhuis – Paterswolde – Eelde – De Punt v.v.)
Op zaterdag rijdt de bus niet meer door naar de Zernike Campus. Het eindpunt is dan in het noorden van Paddepoel. De eerste bus op zaterdagochtend vanuit De Punt gaat een half uur eerder vertrekken en rijdt tot het Hoofdstation. Daar rijdt de bus verder als lijn 7. Er komt daarnaast een extra late rit om 1:30 uur vanaf het Hoofdstation naar De Punt.

De bus gaat op zondag tussen 11:00 en 21:00 uur weer twee keer per uur rijden. Momenteel rijdt er tussen De Punt en Groningen op zondag eens per uur een bus.

Lijn 10 (Station Noord – Korrewegwijk – Centrum – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 10 rijdt niet meer naar Hoornsemeer, de bus neemt het zuidelijke routedeel van lijn 7 over en gaat via De Wijert Noord en het Martini Ziekenhuis naar P+R Hoogkerk rijden. Dit routedeel wordt alleen doordeweeks gereden, waarvan tijdens de vakanties de helft van de ritten.. In het weekend en ook in de avond rijdt lijn 10 alleen tussen Station Noord en het Hoofdstation door de Korrewegwijk. Op zaterdag wordt overdag weer ieder kwartier gereden.

De route naar het Hoornsemeer wordt overgenomen door lijn 19.

Q-link 15 (Zernike Campus – Hoofdstation v.v.)
De Zernikelijn gaat nog meer rijden op basis van de vervoersvraag. ‘s Middags na 16:30 gaat lijn 15 minder vaak rijden: 6 keer per uur. In de avond blijft lijn 15 voortaan iedere twintig minuten rijden, tot 21:00 uur.

Lijn 17 (Station Europapark – Euvelgunne v.v.)
De huidige lijn 17 komt te vervallen en wordt geïntegreerd met streeklijn 178.

Lijn 17 (Spitslijn Hoofdstation/Station Noord – Scholen Vinkhuizen – Hoofdstation v.v.)
Het lijnnummer 17 gaat gebruikt worden voor een nieuwe lijn welke in de schoolspits ieder half uur rijdt op als ringlijn op de route Hoofdstation – Aweg – Hoendiep – Diamantlaan – Metaallaan – Ringweg – Verzetsstrijderslaan – Hoofdstation. Daarnaast rijdt er in de ochtend één rit van Station Noord via de scholen in Vinkhuizen naar het Hoofdstation. Deze rit vertrekt om 8:10 uur vanaf Station Noord.

Lijn 18 (Zernike Campus – P+R Hoogkerk v.v.)
De bus rijdt niet meer in de kleine vakanties. Op die momenten rijdt lijn 109 wel, waarmee een basisverbinding op deze route overblijft, ook afgestemd op de collegetijden van de Rijksuniversiteit. Er wordt ‘s avonds iets langer doorgereden.

Lijn 19 (Winkelcentrum Paddepoel – Oranjebuurt – Centrum – Hoofdstation – Corpus den Hoorn – Martini Ziekenhuis – Hoornsemeer v.v.)
Lijn 19 neemt de zuidelijke route van lijn 10 over en gaat via de Parkweg, Paterswoldseweg en Van Swietenlaan naar Hoornsemeer rijden. De bus rijdt standaard twee keer per uur

Assen Stad

Lijn 1 (Marsdijk – Station – TT-circuit – Assen Zuid v.v.)
Lijn 1 krijgt op het zuidelijke deel een nieuwe route. De lijn gaat een lusroute rijden tegen de klok in en rijdt straks ook haltes bij de TT-Hall, het TT-circuit en het Werklandschap Assen Zuid.

Er komt doordeweeks iedere dag een extra rit om 6:20 uur vanaf de halte Stoepveldsingel naar de Martin Luther Kingweg. ‘s Avonds is er een extra rit op dit traject in omgekeerde richting, vertrek om 23:34 uur.

Op de zaterdagen wordt tot 9:00 uur nog maar één keer per uur gereden.

Streeklijnen en Qliners

Lijn 12 (Bellingwolde – Winschoten v.v.)
Op werkdagen gaat lijn 12 in de avond met een grote bus rijden.

Lijn 13 (Winschoten – Veendam v.v.)
Er komt een extra vroege rit van Meeden naar Veendam. De laatste rit komt te vervallen in beide richtingen.

Lijn 14 (Winschoten – Vlagtwedde – Stadskanaal v.v.)
Alle ritten overdag in het weekend en op zaterdagavond worden met een grote bus gereden.

Lijn 17 (Winschoten – Finsterwolde – Scheemda v.v.)
De eerste rit op werkdagen richting Winschoten begint voortaan in Finsterwolde. Op zaterdag gaat de bus vaker rijden, het grootste deel van de dag één keer per uur.

Lijn 20 (Assen – Steenwijk v.v.)
De huidige lijn 20 wordt opgesplitst: lijn 20 rijdt voortaan tussen Steenwijk en Assen en lijn 26 tussen Steenwijk en Meppel. De eerste rit van lijn 20 op zondag van Diever naar Assen gaat een half uur eerder rijden.

Lijn 21 (Assen – Emmen v.v.)
Alle ritten gaan rijden met een grote bus.

Lijn 22 (Assen – Zweeloo – Emmen v.v.)
Deze lijn gaat volledig met grote bussen rijden. In de ochtendspits komt er een extra van Beilen naar Assen, aankomst om 7:18 uur. Deze bus rijdt door als lijn 109 naar de Zernike Campus in Groningen. Op zondag rijden zowel de eerste als de laatste rit richting Assen een uur eerder.

Lijn 23 (Winschoten – Veendam v.v.)
Lijn 23 gaat voortaan altijd met een grote bus rijden. Iedere dag komen er extra vroege ritten vanuit de Pekela’s richting zowel Veendam als Winschoten. Ook komt er een extra late rit vanuit Winschoten naar beide Pekela’s.

Lijn 25 (Zweeloo – Coevorden v.v.)
De eerste rit in beide richting vervalt. Door aangepaste vertrektijden wordt in Coevorden beter aangesloten op de trein.

Lijn 26 (Steenwijk – Meppel v.v.)
Dit is het nieuwe lijnnummer voor dit gedeelte van de huidige lijn 20. De bus gaat in Meppel rijden via de nieuwbouwwijk Nieuwveenselanden. Er komen andere vertrektijden dan die van de oude lijn 20.

Lijn 27 (Hoogeveen – Emmen v.v.)
Alle ritten gaan rijden met een grote bus. Op zondag gaat de bus naar Hoogeveen een uur eerder rijden. De laatste rit vanuit Emmen naar Hoogeveen vervalt.

Lijn 28 (Meppel – Beilen v.v.)
Er gaat in de daluren een 8-persoonsbusje tussen Beilen en Dwingeloo rijden. Er komt een goede aansluiting op de grote bus van en naar Meppel. In Meppel gaat de bus alleen nog in de spits naar de Koedijkslanden rijden. Daarbuiten is de nieuwe lijn 26 het alternatief.

Lijn 31 (Dedemsvaart – Hoogeveen v.v.)
De laatste rit in beide richtingen komt te vervallen.

Lijn 32 (Hoogeveen – Ruinen – Meppel v.v.)
Alle ritten op zaterdag gaan voortaan met een grote bus rijden. Er wordt niet meer doorgereden naar de Koedijkslanden.

Lijn 33 (Hoogeveen – Coevorden v.v.)
Alle ritten buiten de vakanties rijden voortaan met grote bussen.

Lijn 34 (Hoogeveen – Zuidwolde – Meppel v.v.)
Lijn 134 (Zuidwolde – Meppel v.v.)

De laatste rit van lijn 134 in de ochtend vervalt, in beide richtingen.

Er rijden geen ritten meer naar de Koedijkslanden in Meppel.

Lijn 35 (Groningen – Oldehove v.v.)
Lijn 39 (Groningen – Zuidhorn – Grootegast – Surhuisterveen v.v.)

Lijn 35 en lijn 39 gaan in Groningen via een nieuwe route door Vinkhuizen rijden om de frequentieverlaging van stadslijn 7 op te vangen. De lijnen gaan tussen de Westerhaven en Diamantlaan dezelfde route als lijn 7 rijden, via de Kraneweg, Friesestraatweg en Metaallaan. Lijn 17 gaat de bediening van de scholen in Vinkhuizen Zuid opvangen.

Voor lijn 39 worden de vertrektijden op sommige momenten veranderd. Dit moet ervoor zorgen dat er een einde komt aan de onduidelijke situatie in Surhuisterveen waarbij lijn 139 in de middagspits naar Groningen terugreed als lijn 39.

Lijn 41 (Appingedam – Uithuizen v.v.)
Er gaan tijdens de vakantie diverse ritten met een grote bus rijden. De routewijziging in Spijk wordt definitief.

Lijn 43 (Woldendorp – Delfzijl v.v.)
In de ochtendspits rijdt er ieder uur een grote bus en alle ritten gaan van en naar Woldendorp rijden.

Lijn 44 (Emmen – Schoonebeek v.v.)
In het weekend gaat lijn 44 ter vervanging van lijn 94 als ringlijn rijden, waarbij via Weiteveen en Erica terug wordt gereden naar Emmen. Er wordt dan ook op zondag gereden. Op werkdagen vervalt de laatste rit in beide richtingen.

Lijn 45 (Loppersum – Spijk v.v.)
In Spijk wordt alleen nog bij de halte Hoofdweg Zuid gehalteerd.

Lijn 50 (Groningen – Haren – Vries – Assen v.v.)
Lijn 50 gaat overdag op werkdagen de hele dag twee keer per uur rijden. Er wordt samen met lijn 51 wel een kwartiersdienst geboden tussen Haren en Groningen. De eerste rit richting Groningen op werkdagen rijdt een kwartier eerder en van maandag t/m zaterdag rijdt de laatste rit vanuit Groningen voortaan om 0:48 uur.

Lijn 51 (Groningen – Haren – Onnen – Zuidlaren – Annen – Assen v.v.)
Lijn 51 wordt weer doorgetrokken naar Annen en Assen, waarmee de huidige lijn 52 komt te vervallen. Het doorrijden gebeurt op werkdagen overdag eens per uur. Er rijdt op die momenten ook een korte rit tussen Groningen en Onnen. In de avond en op zondag blijft het gereden traject beperkt tot Groningen – Haren Blekenweg.

Lijn 52 (Annen – Assen v.v.)
Lijn 52 verdwijnt als lijnnummer en wordt opgenomen in de uitgebreide lijn 51.

Lijn 59 (Gieten – Exloo v.v.)
De laatste rit in beide richtingen vervalt.

Lijn 61 (Groningen – Middelstum – Uithuizen v.v.)
De ritten met een klein busje tussen Middelstum en Uithuizen worden veranderd in ritten met een grote bus. Een overstap in Middelstum is dan niet meer nodig, want deze bussen gaan het hele traject Groningen – Uithuizen rijden.

Daarnaast gaat in de spits buiten de vakantie- en voorzomerperiode de spitsdienst tussen Groningen en Bedum weer rijden, waardoor er dan vier bussen per uur tussen Groningen en Bedum rijden.

Lijn 65 (Groningen – Winsum – Zoutkamp v.v.)
De laatste rit op werkdagen vanuit Groningen naar Zoutkamp vertrekt voortaan om 0:30 uur.

Lijn 71 (Veendam – Stadskanaal v.v.)
De vertrektijden verschuiven flink, met ongeveer een half uur om er zo voor te zorgen dat er samen met Qliner 310 twee keer per uur een bus rijdt tussen het station in Veendam en Wildervank. De aansluiting met lijn 74 in Stadskanaal vervalt daardoor wel.

Lijn 72 (Winschoten – Ter Apel – Emmen v.v.)
In de vakanties gaat lijn 72 buiten de spits ook tussen Ter Apel en Vlagtwedde rijden. Er is dan aansluiting op lijn 14 in Vlagtwedde en in Ter Apel op de bus van en naar Emmen.

Lijn 73 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen v.v.)
Er rijden extra vroege ritten op zondagochtend.

Lijn 74 (Stadskanaal – Emmen v.v.)
Lijn 74 rijdt niet altijd meer door als lijn 71.

Lijn 77 (Bareveld – De Hilte – Gieten v.v.)
Deze lijn rijdt voortaan altijd met een 8-persoonsbus, volgens de korte route door Gieten.

Lijn 83 (Leek – Roden – Assen v.v.)
Er wordt op deze lijn altijd met een grote bus gereden. In de avond en het weekend is het begin- en eindpunt van lijn 83 in Leek voortaan in Oostindie. Er wordt nog wel via het centrum van Leek gereden. De ritten naar Assen starten ook in Oostindie. De extra ochtendspitsrit vanuit Leek komt te vervallen.

Lijn 85 (Groningen – Leek – Oosterwolde v.v.)
De bus rijdt voortaan in de avonduren en het weekend tot de halte I. Hutstraat in Leek. Daar kan de overstap op lijn 3 efficiënter worden ingedeeld dan bij halte centrum. In Oostindie sluit lijn 85 aan op lijn 83 op die momenten, doordat deze lijn daar naartoe gaat rijden.

Lijn 93 (Zwartemeer – Klazienaveen – Emmen v.v.)
De eerste bus op zaterdag vertrekt om 7:01 uur vanuit Zwartemeer.

Lijn 94 (Emmen – Coevorden v.v.)
Op zaterdag wordt de lijn vervangen door een nieuwe ringlijn 44 Emmen – Weiteveen – Schoonebeek – Erica – Emmen. Die lijn gaat in één richting dit rondje rijden en zal ook op zondagen gaan rijden.

Tussen het station in Emmen en De Oude Meerdijk wordt deze lijn vervangen door extra ritten van lijn 93.

Lijn 95 (Nieuw-Schoonebeek – Klazienaveen – Emmen v.v.)
Deze lijn krijgt een nieuwe route en meerdere nieuwe bushaltes. Richting Emmen rijdt de bus na Bedrijvenpark 37 via Koriander en het bedrijventerrein in Klazienaveen Noord. In Klazienaveen komen twee nieuwe haltes: Tijm en Heemst.

Op bedrijventerrein Bargermeer Zuid komt een extra halte met de naam Jacob Roggeveenstraat. Alle ritten die tot de Edisonstraat reden, zullen door gaan rijden naar de Dordsebrug in Klazienaveen.

Lijn 107 (Groningen Zernike – Stadskanaal v.v.)
Er komen twee extra ritten in de ochtend welke op tijd arriveren op de Zernike Campus voor de collegeblokken. Vertrekken vanuit Stadskanaal kan daardoor voortaan een kwartier later.

Lijn 109 (Groningen Zernike – P+R Hoogkerk – Donderen – Vries – Assen v.v.)
Lijn 109 wordt een standaard streeklijn. De bus rijdt voortaan overdag ieder uur op werkdagen, aangevuld met enkele spitsritten. Bij Donderen langs de N386 komt een nieuwe bushalte. Er komt een extra vroege rit naar Assen om daar aan te sluiten op de lestijden van de middelbare scholen.

Lijn 166 (Zoutkamp – Groningen Zernike v.v.)
Deze ritten (in de tegenspitsrichting) komen te vervallen. Lijn 66 blijft gewoon rijden (in de spitsrichting).

Lijn 173 (Stadskanaal – Ter Apel – Emmen Angelslo – Emmen Station v.v.)
In de spitsrichting komt één extra rit, zowel in de ochtend als in de middag. De rit in de ochtendspits vanuit Emmen rijdt voortaan tot Ter Apel.

Lijn 178 (Groningen – Siddeburen – Appingedam v.v.)
In Groningen gaan enkele ritten van lijn 178 tijdens de spits via industrieterrein Eemspoort rijden om het wegvallen van lijn 17 daar weg te vallen. De bus rijdt via Euroborg P3, Skagerrak, Jeverweg en Kattegat met aan die laatste straat een nieuwe halte nabij de kruising met de Olgerweg.

Qliner 300 (Groningen – Emmen v.v.)
In de voorzomerdienstregeling rijdt de bus in de spits voortaan nog vier keer per uur. Er blijven extra ritten op de drukke momenten. Daarnaast wijzigt de route in Emmen. Tussen de N34 en Emmen wordt in de toekomst mogelijk, in overleg met de gemeente Emmen via de afslag Emmen Noord en de Odoornerweg gereden. Dit heeft geen gevolgen voor haltes.

Qliner 304/314 (Groningen – Drachten v.v.)
Er gaan in de werkdagen en voorzomerdienstregeling minder spitsritten rijden. Op zondagavond gaan juist meer bussen tussen Groningen en Drachten rijden.

De ritten van lijn 304 die nu alleen van en naar P+R Marum rijden, gaan weer de volledige route rijden. Er rijden op beide lijnen op werkdagen vlak voor en na de spits extra ritten en er wordt overdag tot 18:00 uur minimaal twee keer per uur gereden.

Qliner 309 (Groningen – Assen v.v.)
In de voorzomerdienstregeling rijden er voortaan vier bussen per uur de hele route, aangevuld met extra ritten op het routedeel Groningen – M.L. Kingweg in Assen. Die extra ritten vervallen wanneer dat mogelijk is. Ook de 8e t/m 12e rit in de ochtendspits vallen hieronder. In de zomervakantie rijdt lijn 309 nog twee keer per uur tijdens de spits. In de middagspits worden, behalve in de voorzomer, acht keer per uur doorgereden naar Kloosterveen.

De laatste rit op zondag t/m vrijdag naar Groningen vertrekt een half uur later. Andersom vertrekt de laatste rit twintig minuten later. Op zaterdag tot 8:00 uur en zondag tot 9:00 uur rijdt de bus nog één keer per uur.

Qliner 310 (Assen – Veendam v.v.)
Er vervallen enkele ritten op werkdagen. Globaal blijft tussen 7:00 en 18:00 uur twee keer per uur een bus rijden. Tussen Gieten en Veendam rijdt nog ieder uur een bus op werkdagen in de middagspits.

De laatste rit op zaterdagavond in beide richtingen rijdt een uur later.

Qliner 312 (Groningen – Stadskanaal v.v.)
De bus rijdt op werkdagen voor en na de spits langer vier keer per uur. Er komt ook op zaterdagavond een extra late rit tussen Stadskanaal en Gieten in beide richtingen.

Nachtbus 406 (Groningen – Appingedam – Delfzijl v.v.)
De bus gaat ook in de nachten van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag rijden. Er wordt dan om 4:00 uur vanuit Groningen gereden.

Nachtbus 409 (Groningen – Assen v.v.)
Deze lijn gaat vaker rijden in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag. In de nacht van zaterdag op zondag wijzigen de vertrektijden.

Nachtbus 417 (Groningen – Roden – Leek – Groningen)
Deze nachtbus gaat vaker rijden van de donderdag- t/m de zaterdagnacht.

Lijn 510 (Stadsbus Veendam)
De halte Rietgors wordt toegevoegd aan de dienstregeling.

Lijn 512 (Buurtbus Sellingen)
De vertrektijden worden licht aangepast om in Stadskanaal aan te sluiten op de Qliner.

Lijn 517 (Buurtbus Hoogezand – Noordbroek v.v.)
Dit is een nieuwe Buurtbus welke van maandag t/m zaterdag gaat rijden tussen Hoogezand en Noordbroek, via Sappemeer en Zuidbroek.

Lijn 522 (Buurtbus Hoogeveen – Zweeloo v.v.)
Deze bus gaat via Nieuw-Balinge, Mantinge en Witteveen eens per 90 minuten rijden, doordeweeks buiten de vakanties. In Hoogeveen is aansluiting op de trein naar Zwolle en in Zweeloo op de andere bussen naar Emmen.

Lijn 817 (Beerta – Woldendorp v.v)
Lijn 817 komt te vervallen.

Scholierenlijnen Woldendorp Dollard College
De route van lijn 617 wordt aangepast: deze bus rijdt tijdelijk niet meer via Finsterwolde. De reizigers vanuit Finsterwolde kunnen bij de halte Julianalaan in Oostwold Oldambt overstappen. Lijn 641 rijdt in Spijk alleen nog via de halte Hoofdweg Zuid. Lijn 817 komt te vervallen. Alle overgebleven lijnen krijgen iets aangepaste vertrektijden.

Vakantiedienstregelingen

Er zullen in de nieuwe dienstregelingen meer speciale vakantiedienstregelingen worden gehanteerd. Tussen Kerst en Oud en Nieuw wordt vanaf de nieuwe dienstregeling de zaterdagdienstregeling gereden. De Meivakantiedienstregeling wordt opnieuw twee weken gereden en de Zomervakantiedienstregeling begint voortaan al in de laatste week voor de zomervakantie en gaat daarmee 7 weken duren.

Toevoeging extra losse rit(delen)

Het is de bedoeling om bussen die nu leeg en buiten dienst rijden over bestaande busroutes open te stellen waar mogelijk voor reizigers. Dit betekent dat op sommige momenten extra (delen van) ritten gaan rijden op verbindingen als Verzetsstrijderslaan – Hoofdstation in Groningen en Martin Luther Kingweg – Station in Assen.