Q-link

Het Q-link-netwerk is een vorm van hoogwaardig busvervoer wat grotere kernen rond Groningen snel en direct verbindt met de stad, via P+R-voorzieningen (ook wel ‘metrobus’ genoemd). Daar kunnen forenzen en winkelend publiek hun auto parkeren en snel en vaak richting de binnenstad van Groningen. Ook is een een snelle studentenlijn (lijn 15/oranje) opgenomen in het netwerk.

Lijn 1 (donkergroen) rijdt op ieder moment van de dag op het traject tussen P+R Reitdiep en het Hoofdstation, waarbij tijdens de brede spits in de helft van de ritten altijd de snelste route tussen P+R Reitdiep en UMCG Noord rijdt onder het lijnnummer 11. Deze ritten rijden een rondje over de Zernike Campus in enkele richting. Lijn 2 (lichtgroen) is aanvullend daarop en rijdt van Station Europapark via P+R Reitdiep naar Zuidhorn. Daar is een aansluiting op de trein van en naar Leeuwarden. Op het trajectdeel P+R Reitdiep – UMCG Noord rijden lijn 1, 2 en 11 gezamenlijk vier tot zes keer per uur overdag en vier keer per uur ‘s avonds tot 19:00 uur, doordeweeks. Daarbuiten rijdt lijn 2 niet. Bij UMCG Noord is aansluiting op lijn 3 (donkerblauw), lijn 4 (lichtblauw), lijn 5 (paars) en diverse andere buslijnen.

De lijnbundel 3 (donkerblauw) en 4 (lichtblauw) zorgt voor een gezamenlijke verbinding van maximaal acht bussen per uur tussen P+R Hoogkerk en P+R Kardinge, een drukke reisrelatie in de stad. Lijn 3 begint het grootste deel van de ritten om-en-om in Tolbert of de wijk Oostindie in Leek. Lijn 4 start in Roden en rijdt via Peize naar P+R Hoogkerk, waar de routes van beide lijnen samenkomen. Bij P+R Kardinge takt lijn 3 af naar de wijk Lewenborg en het knooppunt Ruischerbrug (overstap op lijn 6/lila) en lijn 4 naar de wijk Beijum.

In de herfst- en winterperiode starten in de ochtend drie ritten als lijn 3 in plaats van lijn 4 in Roden, welke na P+R Hoogkerk de route van lijn 3 naar de scholen aan de Kluiverboom volgen. In de middagspits geldt dit andersom voor drie ritten, welke rijden met lijnnummer 4.

De lijnbundel 5 (paars) en 6 (lila) rijdt een gezamenlijke route tussen P+R Haren en het Hanzeplein. De ritten van lijn 5 rijden buiten de spits om-en-om door naar Zuidlaren en Annen. De meeste ritten van lijn 6 rijden niet tussen P+R Haren en het Hoofdstation en starten daar (doordeweeks wordt er op bepaalde ritten doorgereden naar Haren). Lijn 5 rijdt frequent vanaf het UMCG via de Sontweg naar P+R Meerstad. Daarna rijden de bussen om-en-om door naar Meerstad of Harkstede en Scharmer, via Engelbert. Lijn 6 rijdt aanvullend daarop naar Ten Boer en ongeveer de helft van de ritten rijdt door naar Appingedam en/of Delfzijl. Bij Ruischerbrug is er een overstap van en naar Q-link 3 (donkerblauw). In Delfzijl fungeert lijn 6 als stadsdienst door Delfzijl Noord. Eindpunt is het station. De maximale frequentie van lijn 5 en 6 samen (tijdens de spitsuren) ligt op 12 bussen per uur tussen Groningen en Haren. Op lijn 6 worden sommige ritten gereden met bussen met een hogere capaciteit.

Lijn 15 (oranje) is de snelle en frequente buslijn tussen het Hoofdstation en de Zernike Campus in het noorden van de stad. De lijn rijdt een snelle, directe route via het Emmaviaduct en de Peizerbaan naar de Ringweg en vervolgens door de wijk Paddepoel naar de Zernike Campus. Onderweg tussen het Hoofdstation en Zernike Campus wordt alleen bij de haltes Verzetsstrijderslaan en De Trefkoel gestopt. Lijn 15 rijdt alleen doordeweeks buiten de zomervakantie, op basis van de vervoersvraag, tijdens de korte vakanties wordt minder vaak gereden. ‘s Middags na 16:30 uur blijft de bus drie keer per uur rijden tot ongeveer 21:00 uur ‘s avonds. Op lijn 15 rijden uitsluitend bussen met een extra hoge capaciteit.