Qliner

De Qliners in Groningen en Drenthe zijn bedoeld als alternatief voor bijvoorbeeld de auto en een snelle manier om van grote plaatsen naar Groningen te reizen. De routes kenmerken zich door weinig stops onderweg.

Lijn 300 rijdt frequent tussen Groningen en Emmen, met grote stops langs de N34 bij Gieten en Borger, waar aansluiting is op diverse buslijnen. De bus rijdt in de spits zes keer per uur.

Lijn 304 rijdt vanuit Groningen, via de Verzetsstrijderslaan snel naar P+R Hoogkerk en vervolgens Drachten. Onderweg zijn er stops bij Midwolde, Boerakker en Marum. In Drachten wordt gereden via het Transferium Oost nabij de N31 (diverse overstapmogelijkheden) en het Van Knobelsdorffplein naar de wijk Himsterhout. De bus rijdt in de spits zeer frequent.

Lijn 314 is de sneldienst tussen Groningen en Drachten. De lijn rijdt dezelfde route als lijn 304, maar met minder tussenstops. Er wordt in Groningen alleen gestopt bij de Verzetsstrijderslaan en P+R Hoogkerk. Vervolgens wordt meteen naar Transferium Oost in Drachten doorgereden. Ook het Van Knobelsdorffplein en Himsterhout worden aangedaan. Lijn 314 rijdt ter aanvulling van lijn 304 en bijvoorbeeld niet ‘s avonds.

Lijn 309 is een snelle en directe verbinding tussen het station in Groningen en de wijken Marsdijk en Kloosterveen in Assen. Daarmee is het een interessant alternatief voor de trein. In Assen wordt Marsdijk bediend via het knooppunt aan de Martin Luther Kingweg, met diverse overstapmogelijkheden. Tussen de Van Ketwich Verschuurbrug in Groningen en Martin Luther Kingweg in Assen zijn er geen tussenstops. De bus rijdt overdag minimaal 4 keer per uur, in de spitsuren loopt dit op tot maximaal 12 bussen per uur. ‘s Avonds en op zondag rijdt men één tot twee keer per uur.

Lijn 310 is een snelle dienst tussen Assen en Veendam, via Gieten. De bus rijdt een groot deel van de route over de N33. Onderweg wordt gestopt bij Rolde en Bareveld. De bus rijdt ‘s avonds en in het weekend ieder uur. In de spits wordt er ieder kwartier gereden en daarbuiten ieder half uur, waarvan één rit tussen Assen en Gieten en één rit over de hele route.

Lijn 312 rijdt frequent tussen Groningen en Stadskanaal via Gieten. ‘s Avonds na 20:30 uur en op zondag (behalve zondagavond) wordt er alleen tussen Gieten en Stadskanaal gereden en is er een goede overstap op lijn 300 in Gieten. De bus rijdt tussen Gieten en Stadskanaal een verkapte streekdienst via Gasselte, Gasselternijveen en Gasselternijveenschemond. De bus rijdt, op de tijdstippen dat de gehele route wordt gereden, minimaal twee keer per uur.

Lijn 315 rijdt vanuit Groningen direct naar Heerenveen, Joure, Lemmer en het in de Noordoostpolder liggende Emmeloord. De lijn is een populaire langeafstands-buslijn. De bus rijdt doordeweeks overdag 2 keer per uur, in de zomervakantie één keer per uur. ‘s Avonds en in het weekend wordt de route gereden door lijn 324 en rijdt lijn 315 niet.

Lijn 324 is een gecombineerde lijn van de lijnen 314, 315 en 320. Lijn 324 rijdt de routedelen waar deze lijnen op dat moment niet rijden, zodat er op de rustige moment toch een efficiente inzet is. Lijn 324 rijdt ‘s avonds en in het weekend op de route Groningen – Hoogkerk – Drachten – Heerenveen – Joure – Lemmer – Emmeloord, maar niet door Himsterhout (deze wijk wordt ‘s avonds en in het weekend bediend door lijn 304). De bus rijdt één keer per uur.

Lijn 335 is een spits-Qliner vanuit het Friese Bolsward via de plaatsen Sneek, Joure en Heerenveen rechtstreeks naar P+R Hoogkerk en vervolgens de Zernike Campus in Groningen. De bus rijdt buiten de vakanties één keer per uur in de spitsrichting (drie ritten ‘s ochtends naar Groningen, drie ritten ‘s middags naar Bolsward).

De Qliner-ritten worden uitgevoerd met hogekwaliteits, niet-lagevloersbussen. De Qliners zijn desondanks wel geschikt voor rolstoelers; er is een traplift in de bussen aanwezig. Veel lijnen worden uitgevoerd met 15-meterbussen voor extra capaciteit. De bussen beschikken over wi-fi, airco en actuele reisinformatie. De meeste bussen kunnen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur bereiken. In deze bussen zijn geen staanplaatsen en is het dragen van de gordel verplicht.