Discussie over tram geopend op website

Stad en provincie willen dat er in 2014 en regiotram tussen het Centraal Station en het Zernikecomplex in de stad rijdt. Stadjer Björn Mulder heeft de website www.tramgroningen.nl geopend omdat hij hoopt dat er eerlijke discussies komen.

Volgens hem is de officiële website van het projectbureau, die in april in de lucht gaat, niet objectief. Hij zegt dat die site deel uitmaakt van een promotiecampagne die iedereen moet overtuigen van de noodzaak van een tram. Hij vindt dat hij als onpartijdig burger ook de nadelen van een tram kan laten zien. Mulder woont zelf in de Oosterstraat. Volgens hem is die straat niet geschikt voor een tram.

Is het een site tegen de tram?
"Geen van beide. Ik hoop alleen maar op een mooie discussie. Die ontbreekt tot dusver en dat vind ik een beetje vreemd. Er wordt heel veel pro tram gezegd, terwijl je over de tegenargumenten nooit iets hoort. Maar die zijn er wel degelijk."

Wat vind je er zelf van?
"Voor mij hoeft die tram niet. Je kunt op de versmalde Grote Markt toch niet met treinen door het winkelend publiek gaan rijden? Voor de Oosterstraat, de Gelkingestraat en de Herestraat is het ook niks. Zeker niet voor een megatram die vanuit de provincie de stad in rijdt. Maar dat is wel precies wat ze willen, want een stadstram biedt de stad niks extra’s."

Dus?
"Een goede oplossing zoeken en in één keer alles goed doen: dus of onder de grond, of om de Grote Markt heen. Ze zeggen dat een metro uit kan bij 40.000 reizigers. Als je de lijn naar het UMCG en Zernike combineert, kom je daar wel op."

Ben je bang dat jouw mening straks verloren gaat in de discussie?
"Ja, want de discussie wordt nu al zo gestuurd dat je geen tegenargumenten hoort. Alles moet er voor wijken. Over de kabelbaan mag niet gepraat worden omdat de tram zogenaamd gevaar loopt en ze doen net of Meerstad niet wordt gebouwd zonder tram. Voorstanders beweren dat trams populair zijn omdat ze er zo leuk uitzien, maar vergeten te vertellen dat je ook een bus kunt oppimpen. Alleen het geld is tot dusver een probleem. Bij de bevolking leeft het volgens mij daardoor niet zo. Veel mensen hebben het idee dat er een klein trammetje komt, net als vroeger. Dat vinden ze leuk. In werkelijkheid zijn die dingen zo groot als een trein. Bekijk de filmpjes maar. Ze komen nauwelijks een bocht door. Het is net alsof ze alleen geschikt zijn voor een rechte weg. Prima, maar dan moeten ze uit de historische binnenstad blijven."

Een Oosterstraabewoner zou toch blij moeten zijn dat al die bussen verdwijnen?
"Och, daar heb ik weinig last van. Ik hoor ze wel, maar ’s avonds zijn er niet zoveel. En ze maken niet dat irritante geluid van een tram. Dat is vergelijkbaar met een tandartsboor: niet hard, maar buitengewoon irritant. Het Forum zou een nieuwe trekpleister moeten worden met 1,5 miljoen bezoekers. Met een tramhalte maak je dus een verkeersknooppunt van de Grote Markt, in plaats van een gezellig plein."

Is het helemaal eigen initiatief?
"Ja, ik heb een internetbedrijf en ik vind het leuk om dit te doen. Ik heb met winkeliers en pandeigenaren gesproken. Die zijn verdeeld, maar als mensen horen dat de tram niet stopt bij de huidige bushalte in de Oosterstraat zijn ze opeens minder enthousiast. Ik denk dat reizigers zich ook wel zullen afvragen waar een tram voor nodig is. Als ze horen dat ze straks vaker moeten overstappen."

Bron: Dagblad van het Noorden

One Comment on “Discussie over tram geopend op website”

  1. Er komt gewoon een stadslijn en een regiotram, die stadslijn gaat eerst alleen van CS naar Zernike, die regiotram komt later pas ter sprake… Is een beetje hetzelfde wat je in Utrecht en Amsterdam ziet, In amsterdam heb je in de stad gewoon stadstrams en je hebt de sneltram die naar Amstelveen gaat en dat is meer een soort pre-metrotraject. In Utrecht heb je alleen de sneltram op het moment, de stadstram gaat weer terugkomen… Kan zijn dat ze die kabelbaan later alsnog aanleggen, een beetje op de manier als die dingen in wupperthal, die baan mag zich ook metro noemen ook al zweeft ie bovengronds.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.