OV-deskundige voelt zich gepasseerd na omleggen route lijn 15

OV-deskundige Kevin van der Laan uit Groningen voelt zich gepasseerd bij het besluit dat het college van B&W van de stad heeft genomen om een groot aantal ritten van buslijn 15 via de westelijke ringweg te laten rijden in plaats van door de binnenstad.

Van der Laan ontwikkelde in 2010 een plan als alternatief voor de toen geplande tramlijn 1 tussen station en Zernike via de binnenstad. Volgens van der Laan was het destijds beter om grotere bussen aan te schaffen van het merk Mercedes, type CapaCity. Dat is de grote versie van de gelede bussen die op dit moment op lijn 15 rijden. In combinatie met een hoogfrequente dienstregeling en een vrije busbaan langs de westelijke ringweg kon het Zerniketerrein veel sneller en gemakkelijker bereikt worden. Daarnaast werd het westelijke gedeelte van de binnenstad ontzien van het intensieve busverkeer.

Van der Laan, overigens ook werkzaam als redacteur voor deze website, heeft zijn plan destijds ingediend bij de gemeente, maar kreeg een nette afwijzing van het college van B&W. Vorige week heeft huidig wethouder Joost van Keulen aangekondigd dat een deel van de bussen naar het Zerniketerrein via de westelijke ringweg gaan rijden om de binnenstad te ontzien.

Van der Laan heeft verbaasd op dit nieuws gereageerd. Hij is wel positief over het besluit van van Keulen, maar vindt dat het plan van de wethouder in grote lijnen overeen komt met zijn eigen plan. Van der Laan zegt niets te hebben gehoord van de gemeente, en vindt het jammer dat hij nu geen erkenning krijgt voor zijn plan. Hij heeft daartoe een brief aan de media geschreven.

In de brief zegt hij dat de  zijns inziens drie jaar te laat komt met het besluit. “Wanneer men destijds had besloten mijn plan over te nemen of een equivalent zoals nu in te voeren hadden we nu geen problemen gehad met de overvolle bussen op lijn 15 en hadden de bussen niet eens in de vier minuten hoeven te rijden zoals nu het geval is”, aldus van der Laan tegen OV Nieuws uit Groningen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.