De gemeente Groningen wil het Herewegviaduct vervangen op hetzelfde moment als dat de spoorknoop Groningen ten westen van het Hoofdstation wordt gebouwd.

Uit een verkenning is gebleken dat het wenselijk is om het spoorviaduct op de huidige hoogte te behouden. Om hierbij aan de moderne spooreisen te voldoen, moeten de sporen dan wel worden verlaagd. Blijkt dit niet mogelijk te zijn, dan gaat de gemeente onderzoeken of een minimale verhoging van het viaduct mogelijk is. Dit noemt de gemeente de ‘plusvariant’.

Naast de plusvariant zijn er ook nog een variant in beeld waar een vrijliggend fietspad in twee richtingen op het viaduct wordt aangelegd, en een variant met een autotunnel en een brug voor langzaam verkeer. De aanpak van het viaduct zal in de ontwerpfase worden toegevoegd aan het ProRail-pakket voor de spoorknoop Groningen. De spoorbeheerder is ook door de gemeente verzocht een programma van eisen op te stellen. De kosten voor het viaduct worden geraamd tussen de 25 en 30 miljoen euro. De plannen moeten nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *