Over drie maanden gaan onder meer een deel van de streekbussen in Groningen en Drenthe elektrisch rijden. Ebusco is de fabrikant die deze elektrische streekbussen op dit moment bouwt. Zij introduceert een aantal nieuwe technieken in deze bussen.

Tegen OV Magazine zegt Ebusco-directeur Peter Bijvelds dat de bussen van Ebusco geen pantograaf voor tussentijdse oplaadbeurten krijgen, omdat ze de hele omloop door kunnen rijden. Ze worden vooral ‘s nachts opgeladen op de diverse locaties. De actieradius van de bussen ligt tussen de 350 en 400 kilometer. Bussen die dat niet halen worden tussentijds uit dienst genomen en opgeladen op één van de ‘depotlocaties’.

Bijzonder is dat de bussen bij koude weersomstandigheden juist verder kunnen rijden. Normaal hebben batterijvoertuigen juist last van koud weer. Ebusco bouwt hiervoor een nieuw warmte-koelsysteem in, waarin verhoudingen tussen ingebrachte energie en uitgevoerde koeling anders liggen. “Als het in de testomgeving -5 graden Celsius was en we stopten er 1 kW energie in, dan haalden we er 2 à 3 kW aan koeling uit. Normaal gesproken ben je meer energie kwijt aan het verwarmen van de bus, dan aan het rijden. Maar met dit systeem is daarvan dus geen sprake meer: bij koude temperaturen gaat het verbruik met 50 procent naar beneden. En kun je dus langere afstanden afleggen”, zegt Bijvelds in OV Magazine.

De techniek wordt al gebruikt in de DMG-concessie in Zuid Holland. Volgende maand gaan de eerste bussen voor Groningen en Drenthe de weg op voor testritten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *