Donderdagmorgen was er opnieuw een seinstoring op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Het ging om de vijfde seinstoring in tien dagen. Zit er een verband tussen deze problemen?

De storingen van de afgelopen dagen hebben globaal bekeken twee oorzaken, zegt woordvoerder Aldert Baas van spoorbeheerder ProRail. “Op 16, 19, 21 en 24 september was er een technische storing ter hoogte van het opgeheven station Leeuwarden Achter de Hoven. De storing liet zich moeilijk traceren en verdween soms spontaan. Uiteindelijk is het gevonden en zijn er aanpassingen gedaan. Het heeft te maken met de verandering in de techniek door het opheffen van het station.”

De storing van donderdag had dezelfde oorzaak als die van 17 september; een defect relais. “De eerste keer leek het een enkelvoudig incident. Naar aanleiding van het tweede incident hebben we besloten alle soortgelijke relais te inspecteren. Deze incidenten hebben waarschijnlijk samenhang met de werkzaamheden voor het project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden”, legt Baas uit.

Tijdens de storingen bleven de treinen zoveel mogelijk rijden, maar dat ging wel gepaard met vertragingen. “Reizigers konden vaak wel hun bestemming bereiken, maar soms met vertraging of soms met een meer dan normaal gevulde trein. Hinder voor reizigers is daarmee zoveel mogelijk verminderd, maar helaas niet voorkomen en dat vinden wij heel vervelend”, zegt Baas. “Als zich toch problemen voordoen laten we in samenwerking met de vervoerder treinverkeer zoveel mogelijk doorgang vinden. Als het mogelijk is proberen we het herstel in de nacht uit te voeren en daarmee het spoor voor treinen beschikbaar te houden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *