Foto: Deutsche Bahn

Het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voordat de Friesenbrücke over de Eems tussen Weener en Leer wordt herbouwd. Volgens een rapport van de Duitse Federale Rekenkamer, in het bezit van omroep NDR, gaat men er nu van uit dat er in 2030 pas een nieuwe brug ligt.

De bouwkosten zouden oplopen van 30 miljoen naar 96 miljoen euro, zo verwacht Deutsche Bahn. De Federale Rekenkamer vindt de hogere kosten niet gerechtvaardigd en het deelstaatministerie heeft geen gehoor gegeven aan het verzoek van de Rekenkamer om een rapport in te dienen waaruit een meerwaarde zou blijken.

De politiek in Nedersaksen reageert ondertussen boos. Burgemeester Theo Douwes van Landkreis Westoverledingen vindt het niet te verkopen wanneer het werk aan de brug vijftien jaar zou duren. Bondsdag-lid Victor Perli vindt dat een draaibrug, zoals men deze nu wil aanleggen, geen enkele meerwaarde voor de omgeving heeft en alleen de Meyer-werf in Papenburg dient.

Aan de Nederlandse zijde van de grens heeft D66 in de Provinciale Staten van Groningen zich laten horen. Statenlid Peter Gerrits zegt tegen OOG TV dat wanneer een brug daadwerkelijk meer geld gaat kosten de partij liever een tunnel onder het water ziet komen. D66 vraagt aan Gedeputeerde Staten of er contact over de zaak is geweest met Duitsland.

De Friesenbrücke werd bijna vijf jaar geleden aangevaren door een binnenvaartschip. Sindsdien laten plannen voor een nieuwe verbinding om de Eems per spoor over te steken op zich wachten. De verbinding is een belangrijke schakel in het versnellen van de treinreis tussen Groningen en Bremen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *