Getest: met de Bird-deelfiets door de stad

Deelfiets van Bird

Vanwege de werkzaamheden aan het Julianaplein de komende maanden proberen diverse samenwerkende organisaties via Groningen Bereikbaar Groningers uit de auto te krijgen en gebruik te laten maken van ander vervoer, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Een andere, nieuwere vorm van vervoer is deelvervoer.

Check en Felyx zijn al enige tijd actief met deelscooters in Groningen. Zij mogen tijdens de werkzaamheden van Operatie Julianaplein extra deelscooters aanbieden om de druk op de wegen te verlagen. Daarnaast is er tijdelijk een extra aanbieder van deelfietsen in de stad: Bird. Zij verhuren via een app elektrische deelfietsen. OV Nieuws GD maakte een ritje door de stad.

Van zuid naar plantsoen

Dinsdagmiddag, net in het Martini Ziekenhuis geweest. De heenreis werd gemaakt met de bus, maar die laat nog even op zich wachten. Dan blijken er twee Bird-fietsen vrij te zijn in de fietsenstalling op het voorplein van het ziekenhuis.

De geplande rit gaat van ziekenhuis naar de Hortusbuurt, vlakbij het Noorderplantsoen. Het huren van de Bird gaat vrij eenvouding. In de app, in het Engels, lijkt het huren met een betaalpas te kunnen via Apple Pay, maar dat mislukt, waarschijnlijk omdat de app probeert het tarief in Amerikaanse dollars af te schrijven. De creditcard werkt wel direct. Er wordt vijf euro belast.

Na het doorlopen van het aanmeldproces en de betalingsmethode is het mogelijk de fiets te huren. Dit kan op twee manieren. In de buurt van een fiets wordt deze al getoond in de app. De andere optie is door het bordje met de QR-code op de fiets te scannen. Dan wordt direct de juiste fiets geselecteerd.

Snorfiets of niet??

Op de fiets staat, eveneens in het Engels (Bird is een Amerikaans bedrijf) aangegeven dat de bestuurder 18 jaar of ouder dient te zijn en een rijbewijs moet bezitten om het voertuig te mogen besturen. In de app wordt overigens ervan uit gegaan dat men een elektrische step huurt en wordt de bestuurder geadviseerd een eigen helm mee te brengen. Of dat nodig is, is de vraag.

Nergens in de communicatie door Groningen Bereikbaar wordt aangegeven dat dit nodig is en de fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Op een e-bike (en ook een snorfiets) geldt geen helmplicht wanneer deze niet harder dan 25 gaat. We gaan dan ook zonder helm op pad.

De betreffende Bird blijkt een fiets met pit. Bij het wegfietsen is het nog even zwaar trappen, maar vrijwel meteen kickt de trapondersteuning in en loopt de snelheid al gauw op naar tussen de 20 en 25 per uur. Naast een simpel display is alleen het broodnodige aanwezig: een in het stuur geïntegreerde fietsbel en twee knijpremmen. Daarnaast is het zadel eenvoudig in hoogte verstelbaar.

De fiets zelf is comfortabel. Het is een damesmodel met de accu netjes weggewerkt in het frame. De spaken en een handig klein mandje voorop zijn van hard, zwart plastic. De fiets zelf is knallend lichtblauw.

Parkeren

Parkeren, dat willen we doen in de omgeving van onze bestemming bij het Noorderplantsoen. Daar ontvouwt zich wel een nadeel ten opzichte van de bekende deelscooters: het aantal parkeerzones in Groningen is beperkt. Enkele partners hebben gezorgd voor de komst van de fietsen en daardoor zijn de parkeerplaatsen vaak ook bij de gebouwen van deze instanties en bedrijven in de buurt. We kiezen voor het dichtstbijzijnde parkeergebied: bij het Heymansgebouw van de Rijksuniversiteit Groningen aan de Grote Kruisstraat.

Na ongeveer twintig minuten bereiken we de locatie (enkele stoplichten en een harde wind zaten wat tegen). Voordat de rit kan worden afgemeld vraagt de app om een foto. Deze wordt gebruikt om te controleren of de fiets netjes geparkeerd is. Vervolgens wordt de rit afgesloten en de uiteindelijke rekening belast op de creditcard.

Conclusie

De Bird blijkt een handig alternatief voor bijvoorbeeld de auto tijdens het werk aan het Julianaplein, maar is niet zo veelzijdig. Dat komt puur door het beperkte aantal parkeerlocaties. In sommige drukke wijken blijken deze niet aanwezig en kan het een aardig eindje lopen zijn. Is de bestemming een grotere instantie of vlak in de buurt, dan kan de Bird vaak wel geparkeerd worden en verslaat de fiets makkelijk bus of auto.

Met een tijdelijk lager prijspeil van 15 cent per minuut gebruik (t/m 20 februari zonder opstartkosten) valt het qua kosten ook nog mee. Na 20 februari zijn de opstartkosten in Groningen 50 cent. Dat is de helft minder dan de gebruikelijke Bird-opstapkosten van 1 euro.

De fietsen zijn uitsluitend te huren via de app voor Android en iOS. Via deze link van OV Nieuws GD is de eerste rit (tot 5 euro) gratis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.