Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Zwolle.

CDA, D66, VVD, ChristenUnie en GroenLinks-PvdA pleitten daar dinsdagavond voor tijdens een debat over de concessie voor het Hoofdrailnet. Twee van die partijen, de VVD en D66 vinden dat Arriva de kans moet krijgen om dit te gaan doen. Die vervoerder heeft al eerder haar interesse hiervoor getoond, maar de staatssecretaris wil daar vooralsnog niet aan.

Het gaat om vier Intercity’s per uur. Nu rijden er nog twee Intercity’s per uur en twee Sprinters. Daarnaast rijden er op de drukste momenten nog eens twee extra Sprinters per uur tussen Groningen en Assen. Die laatste zouden dan moeten worden overgenomen door nieuwe Intercitytreinen.

De staatssecretaris weet door een berekening door de NS dat deze extra treininzet een kostenstijging van 13 miljoen euro per jaar met zich meebrengt en is daarom voorzichtig. De provincies Groningen en Drenthe vinden het geen reden om de plannen niet door te zetten omdat de treinen tussen Groningen en Zwolle volgens hen nu al behoorlijk winstgevend zijn. Het gaat volgens de provincies om miljoenen.

De nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet moet in 2025 ingaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *