Het blijkt flink duurder te worden om de Lelylijn en Nedersaksenlijn aan te leggen. Voor de Lelylijn is sowieso ruim 10 miljard euro meer nodig dan is gereserveerd en de Nedersaksenlijn kost zelfs 3 miljard, terwijl er maar 85 miljoen euro voor is gereserveerd.
Staatssecretaris Jansen laat dit weten in een brief aan de Tweede Kamer. Beide spoorlijnen zijn opgenomen in het regeerakkoord en een nadrukkelijke wens van de drie noordelijke provincies, om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren. Nu zijn Groningen en Friesland alleen via een kwetsbare spoorlijn tussen Meppel en Zwolle met de rest van het land verbonden. Drenthe heeft met de lijn tussen Emmen en Zwolle nog een alternatief.
De meest waarschijnlijke variant van de Lelylijn wordt nu geschat op een kostenplaatje van 13,8 miljard euro, maar in de duurste variant kan dit bedrag oplopen tot 21 miljard, zonder dat onderhoudskosten worden meegerekend. Ook voor de Nedersaksenlijn komt men nu een groot bedrag tekort. De staatssecretaris wil op korte termijn met de provincies en de rest van het kabinet in gesprek over een plan van aanpak voor de aanleg van beide verbindingen.