Het is sinds enkele weken niet langer mogelijk met de NS te reizen in combinatie met digitale bankpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. De vervoerder heeft het gebruik van OVpay voor deze passen geblokkeerd omdat het mogelijk was ermee op legale wijze te reizen zonder te betalen.

Dat komt door een optie die deze leveranciers aanbieden: het oneindig toevoegen en weer verwijderen van deze digitale passen. Door voor een reis zo’n pas aan te maken in de app van de bedrijven en hiermee in te checken, beschikte men over een geldige pas om mee in- en uit te checken. Omdat de kosten voor gemaakte OV-reizen met OVpay pas een nacht later worden afgeschreven, konden reizigers de betreffende digitale pas direct na reis weer uit de app verwijderen. Werden de kosten dan in de navolgende nacht afgeschreven, dan was dit voor de vervoerder niet langer mogelijk, omdat de betreffende pas dan niet meer bestaat.

Vooral treinvervoerders lijken hierdoor gedupeerd te zijn. Een woordvoerder van branchevereniging OV-NL zegt tegen de NOS dinsdag dat de truc niet veel bij bussen wordt teruggezien. Daarom zijn de digitale passen van Revolut en Vivid niet geblokkeerd voor gebruik bij andere vervoerders dan NS. De passen van Paysafe zijn dat wel.

Revolut zegt tegen de NOS het niet eens te zijn met de stap van Translink, de firma die het OVpay-systeem beheert. Het bedrijf zegt juridische stappen te overwegen. Translink en de NS willen niet zeggen voor welk bedrag de partijen gedupeerd zijn. Wel laat de NS weten dat het “een substantieel bedrag” betreft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *