OV-chipkaart klaar voor opmars/ 2 minuten leestijd

Bus, tram, metro en een enkele spoorlijn in Rotterdam zijn sinds kort toegankelijk met de OV-chipkaart. De rest van het land volgt uiterlijk 1 januari 2009, zo is de bedoeling. Er zijn echter nog veel vragen.

Rotterdam schaft de strippenkaart in oktober af in de metro. Ook Groningers en Drenten zullen daar dan een OV-chipkaart moeten gebruiken, hoewel de provincies Groningen en Drenthe pas in 2008 zullen overschakelen. Na de metro zijn trams en bussen in Rotterdam vanaf januari alleen met de OV-chipkaart toegankelijk. Het nieuwe betaalsysteem spreidt zich als een olievlek over Nederland uit. Arriva test het systeem binnenkort in zijn treinen en bussen in Friesland. Die provincie stapt in juli definitief over en is dan chipkaart-koploper in het Noorden. Volgens Gert Feringa van het OV-bureau Groningen-Drenthe levert het geen problemen op dat deze provincies achterlopen. "We maken daar afspraken over. Slechts 5 procent van de passagiers reist naar Friesland of Overijssel." In de treinen van Arriva kan vanaf januari met de chipkaart worden gereisd, maar dat hoeft in Groningen nog niet. Bij kabinetsbesluit ligt de landelijke invoering vast op 1 januari 2009. Consumentenbond, Rover en de ANWB vragen zich af of dat haalbaar is. Ze zijn bang dat de kaart voor reizigers duurder uitpakt dan voorzien en minder mogelijkheden biedt dan gedacht. Poortjes, kaartautomaten en internettoepassingen lijken nog niet ver genoeg ontwikkeld. De Tweede Kamer praat er begin september over. Dirk Spaans van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET wijt de problemen met de OV-chipkaart aan kinderziektes en gewenning. "Er zijn nog wel storingen, maar dat krijg je als je de eerste bent en dat lossen we wel op. Veel mensen vergeten echter ook gewoon uit te checken bij het verlaten van een bus, tram of station. Dat is nieuw en daar moeten reizigers aan wennen." In tegenstelling tot de omschakeling van gulden op euro, kent de overgang van strippenkaart op OV-chipkaart per regio een overgangsperiode. Het OV-bureau Groningen-Drenthe wil beide systemen drie maanden naast elkaar laten bestaan.

Bron: Dagblad van het Noorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *