De gemeenteraad van Groningen heeft afgelopen week definitief een besluit genomen; de eerste Regiotrams zullen per 2014 hun rondjes door de stad Groningen rijden.

Er wordt begonnen met een tramlijn tussen het Centraal Station en de Zernike Campus onder lijnnummer 1. Deze lijn gaat vrijwel dezelfde route rijden als lijn 11 want alleen richting Centraal Station wordt er iets anders gereden. Tramlijn 1 zal haltes krijgen bij het Zernike Science Park (ter hoogte van het Zernikepark), op de Zernike Campus (ter hoogte van het Zernikeplein), langs de Noordelijke Ringweg (t.h.v. Crematoriumlaan), bij Winkelcentrum Paddepoel aan de Eikenlaan, bij het Winkelplein Selwerd eveneens aan de Eikenlaan, bij Kastanjelaan, bij het Noorderstation komt een knooppunt. Daarna stopt de tram nog aan het Boterdiep bij de Korreweg en de Korenstraat, op de Grote Markt, in de Oosterstraat, aan het Zuiderdiep, in de Herestraat (nabij het Hereplein) en het eindpunt is vervolgens bij het Centraal Station, wat ook weer als knooppunt zal worden gebruikt.

Naast lijn 1 zal ook lijn 2 in gebruik worden gesteld. Deze zal gaan rijden tussen Kardinge en het UMCG. Bij het UMCG is men zeer verheugd, maar pleit men direct ook voor een tijdelijke kabelbaan om de drukte al voor de oplevering van de Regiotram verlaagd te hebben.

Wat gebeurt er met de bussen?
Wat betreft de streekbussen zal er niet zoveel veranderen. Sommige streeklijnen, zoals lijn 61 en 161, zullen hun eindpunt krijgen bij het Noorderstation, vanwaar men over kan stappen op de tram naar de Grote Markt.

In het stadslijnnetwerk zal meer worden veranderd, want er zullen veel lijnen worden verlegd en enkele lijnen zullen zelfs worden geschrapt. Wat betreft de noordelijke stadswijken, zal lijn 1 voortaan via de diepenring en de Westerhaven en Akerk naar het station gaan rijden.

Lijn 3 blijft tussen Vinkhuizen en het station hetzelfde, maar zal vanaf het station samen met lijn 6 een dienst via het Zuiderdiep, Damsterdiep en Oostersingel gan verzorgen. Vanaf de Antonius Deusinglaan zal de huidige route weer worden vervolgd richting Kardinge en Beijum/Lewenborg.

Lijn 5 zal vanaf Winkelcentrum Paddepoel de route van de hudige lijn 15 naar het Centraal Station rijden, dus via Westerhaven, Akerk en Emmaplein.

Lijn 7 zal de huidige route blijven rijden en lijn 8 zal vanaf het UMCG ook via Damsterdiep en Zuiderdiep gaan rijden, zoals lijn 4 een aantal jaren geleden ook richting Oosterpark en vervolgens UIgersmaborg en De Hunze heeft gereden.

In grote lijnen betekent dit dat reizigers naar de Grote Markt vaak een overstap moeten maken. Ondanks dat blijft het centrum goed direct bereikbaar, doordat vele lijnen gaan halteren bij de Akerk en/of het Zuiderdiep. Ook het Centraal Station blijft optimaal bereikbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *