De provincie Groningen heeft een reeks maatregelen aangekondigd om het openbaar vervoer aan de westkant van Groningen te verbeteren. In de maatregelen zijn zowel een nieuwe P+R-voorziening in Leek als een ondertunneling van de Eemsgolaan bij Hoogkerk voorzien.
Er is al langer sprake van het aanleggen van een tunnel in de Eemsgolaan. Op de kruising tussen de Eemsgolaan en de busbaan langs de Peizerweg kwam vorig jaar een 12-jarig meisje op de fiets om het leven na een aanrijding met een bus. Eerder gebeurden er al meerdere zware ongelukken. Met de aanleg van een tunnel hoeft het verkeer elkaar niet meer te kruisen en wordt de situatie veiliger. Ook zorgt de kruising met de busbaan in de huidige situatie regelmatig voor files tot op de rotonde bij de Zuiderweg. Dat zou met de aanleg van de tunnel ook verholpen moeten zijn.
Langs de A7 bij de afrit Leek wordt een nieuwe P+R-parkeerplaats met plaats voor tweehonderd auto’s aangelegd. Die is bedoeld om automobilisten te verleiden tijdens de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in de stad daar de auto te parkeren en met de bus naar de stad toe te gaan. Om de busverbinding tussen Leek en Groningen te versnellen investeert de provincie in een vrije busbaan langs de N372 tussen de dorpskom van Leek en de A7. Ook wordt de doorstroming van de rotondes bij P+R Hoogkerk aangepakt. Door de reeks aan maatregelen zou de reisduur voor Q-link lijn 3 vanaf de beginhalte in Leek naar het Hoofdstation in de stad met twee minuten moeten worden versneld.
Het is de bedoeling dat de verbetering van het openbaar vervoer voor de start van de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg eind 2015 is afgerond. De maatregelen kosten de provincie ongeveer zestien miljoen euro.