De zogeheten maximum baanvaksnelheid op het spoor in Groningen en Drenthe gaat niet omhoog. Dit komt doordat het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloten heeft het veiligheidssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) niet aan te leggen op het spoor tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden bij de volgende aanlegronde.
Spoorlijnen als de Hanzelijn, Betuwelijn en Amsterdam – Utrecht zijn wel voorzien van het systeem, dat ervoor zorgt dat de maximale snelheid op het spoor omhoog kan naar 200 kilometer per uur. De huidige maximumsnelheid in het Noorden ligt op 140 kilometer per uur. ERTMS communiceert met speciale apparatuur aan boord van de trein, waardoor de machinist op een speciaal beeldscherm altijd kan zien hoe hard hij op dat moment mag rijden. Mocht er iets mis gaan, dan kan het systeem zelf ingrijpen door te remmen.
Bestuurders in het Noorden lobbyen al langer bij het kabinet voor een snellere spoorverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad. Met het besluit de Noordelijke lijnen niet de upgrade naar ERTMS te geven worden deze wensen niet ingewilligd.