Het begon in de jaren 90. Groningen zocht een goed systeem om de parkeerdruk in de binnenstad te verminderen en langparkeerders te weren. Dit werd bereikt door de tarieven voor straatparkeren en parkeergarages te verhogen, en met de Citybus een goedkoper alternatief te bieden. De Citybus ging vanaf 1995 iedere zaterdag rijden vanaf de parkeerterreinen van het voormalige veilingterrein aan de Peizerweg en dat van de Groningenhal aan de Sontweg. Een groot succes, zo groot zelfs dat er snel werd uitgebreid met een parkeerplaatsen bij de Zaanstraat, vanwaar een klein busje ging rijden welke zelfs over de Vismarkt en door de Guldenstraat ging rijden, compleet met bushaltes en al. Een route die overigens later (in 2005) geschrapt werd omdat de chauffeurs het niet meer veilig vonden om door de drukte te rijden, vooral op zaterdagen.

Tot ver in den lande was het bekend: parkeren aan de rand van het centrum van Groningen en dan met maximaal vijf mensen voor twee euro heen-en-weer naar de Grote Markt en de auto. Het systeem raakte eigenlijk al een jaar na de start verouderd en de belangstelling werd groter en groter, niet in de laatste plaats omdat woonwarenhuis Ikea zich in de loop der jaren vestigde langs de route van de bus. Een reden voor de gemeente Groningen om het Citybusnetwerk fors uit te gaan breiden; Citybuskaartjes werden ook geldig van Kardinge en Zernike naar de Grote Markt. Ook werd lijn 22 welke tot dusver tussen de Sontweg en Grote Markt (via het Damsterdiep) reed in 2008 sterk uitgebreid: deze ging rijden vanaf de nieuwe parkeerplaats bij Haren langs het station, Grote Markt, UMCG en Ikea naar de Bornholmstraat, waar op de voormalige skivijver P3 van de Euroborg verrees. Daarnaast waren er plannen voor de bouw van een spiksplinternieuw transferium bij de A7 wat de terreinen die bedrijven aan de Peizerweg op zaterdagen beschikbaar stelden moest gaan vervangen.

In 2011 werd tenslotte dat transferium langs de A7 bij Hoogkerk geopend. De tot dan speciaal rijdende lijn 21 (de enige Citybus naar de Akerk) werd vervangen door de nieuwe Citybuslijn 24 welke vanaf Hoogkerk via de busbaan langs de Peizerweg naar het station, Grote Markt en UMCG ging rijden, aangevuld met de bestaande stadslijn ontstond er een kwartiersdienst, en op zaterdag zelfs een nog frequentere dienstregeling. Echter blijkt deze lijn 24 nu geen lang leven beschoren; na slechts een klein jaar wordt aangekondigd dat de opvolger van lijn 21 weg wordt bezuinigd. Met die maatregel verloor Groningen één van de twee eerste Citybuslijnen, nadat ook de derde geinstalleerde lijn eind jaren 90 naar de Zaanstraat in 2009 werd geschrapt.

Er ligt nu langs de A7 en N372 een duur transferium waarover jaren is gesteggeld. De Citybus was de meest belangrijke trekker voor dit terrein. En juist die Citybus wordt al een jaar na opening van het transferium al weggehaald wegens bezuinigingsmaatregelen. De Citybusdienst wordt nu opgevangen door lijn 4 en een aantal Qliners. De Qliner is een hoogwaardig OV-product welke staat voor snelle verbindingen tussen grote kernen. En juist die Qliner moet nu overal stoppen en zich door het drukke stadscentrum manouvreren om het UMCG te bereiken. Kort gezegd: de Qliners waar het om gaat (306, 316 en 317) zijn nu gedegradeerd tot ordinair stadsregiovervoer, al niet te meer omdat deze lijnen nu standaard met een streekbus worden uitgevoerd in plaats van met een comfortabele Qliner-bus (en dus eigenlijk ook geen Qliners meer zijn) vanwege hun Citybusfunctie en waarvan lijn 317 zelfs doorrijdt naar het P+R-terrein bij Kardinge en de stadswijk Lewenborg om het stadsnet op te vangen in de spits.

De conclusie: er wordt nu meer geld gevraagd voor de Citybus welke vanuit Hoogkerk geen eens Citybus meer is maar een stadsbus welke ook doorrijdt naar Leek en Roden en vol zit met scholieren en andere passagiers uit deze wijken. Mede door de hoge tarieven (extra ironisch gezien alle nieuwe transferia en het schrappen van lijnen) van de Citybus is de automobilist in sommige gevallen goedkoper uit om in de stad zelf te parkeren (aan de Zaanstraat staat men bijvoorbeeld de eerste vier uur voor slechts 2,40 euro geparkeerd) en is men in veel gevallen eerder per auto dan per bus in het centrum nu zij eerst relatief lang moet wachten (vaak in de kou daar het midden in de open weide ligt) op het transferium en vervolgens ook nog door allerhande stadswijken moet per bus (vooral in het geval van lijn 4). De tarieven voor de Citybus moeten niet verder omhoog, want anders wordt de auto echt weer een interessant alternatief voor de bus.

De redactie van OV Nieuws uit Groningen schrijft onder de noemer ‘Redactie Blog’ regelmatig over haar visie op het Groninger OV en eveneens over deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *