Redactie blog: Qlink; HOV tot in de stad/ 3 minuten leestijd

Zondag wordt met de nieuwe dienstregeling de formule Qlink geïntroduceerd. Een nieuwe hoogwaardig openbaar vervoer-formule in en rond de stad Groningen met luxe bussen op verbindingen die nu druk zijn en met Qlink aan elkaar gekoppeld worden. Een veelzeggende naam dus, Qlink.

Toen in 2012 de Regiotram door de Groninger gemeenteraad werd afgeblazen kwamen de plannen om de bereikbaarheid van Groningen te verbeteren in de ijskast te liggen. Stilstand is echter achteruitgang, zeker in een tijd waarin grote projecten als de ombouw van de zuidelijke ringweg rond de stad eraan zitten te komen. In behoorlijk korte tijd hebben overheden daarom samen met vervoerder Qbuzz de Qlink-formule bedacht.

Vier lijnen; drie vanuit plaatsen in de regio met drukbezette buslijnen naar bestemmingen in de stad en één lijn speciaal voor studenten tussen het Hoofdstation en de Zernike Campus, dat stiekem gewoon de huidige lijn 115 is maar een upgrade krijgt tot Qlink met weinig stops en nieuwe, grotere bussen. De lijnen rijden vanuit plaatsen als Zuidlaren en Leek naar bestemmingen in de stad als Station Europapark en Beijum. Door drukke lijnen samen te voegen in combinatie met het laten rijden van veel bussen per uur zou de inzet van bussen efficiënter moeten verlopen.

Eigenlijk is het concept te vergelijken met het R-NET (Randstadnet) dat een aantal vervoerders in het westen van het land sinds een tijdje voeren. In dit netwerk draait het om HOV-lijnen tussen grote plaatsen in de regio en de grote steden als Amsterdam, waar het niet uitzonderlijk is dat de routes eindigen op één van de stedelijke treinstations. Daar kan worden overgestapt op de andere stromen van openbaar vervoer. Qlink is ook bedoeld als verbinding tussen stations en andere knooppunten in en rond de stad. Aangevuld met een fijnmazig stadslijnennet kan iedereen straks per bus reizen tussen stadsdelen zonder daarbij via de binnenstad of het Hoofdstation te moeten reizen. Resultaat is dat er veel minder bussen in de binnenstad nodig zijn, en dat is weer één van de speerpunten welke ook werd gebruikt in de tramplannen. Een ander speerpunt, het doorrijden in de regio, komt ook duidelijk naar voren in het Qlink-net. Echter is voor de bussen van Qlink geen spoor nodig en kan eigenlijk iedere route worden gebruikt. Mocht een bepaalde route niet floreren, dan kan er altijd voor gekozen worden om de route te wijzigen of de buslijn te schrappen.

Of het werkt? Dat moet de tijd uitwijzen. Er heeft nog geen bus als Qlink-lijn gereden en de vraag is of de nuchtere automobilist in het Noorden zich laat verleiden de auto te laten staan voor bussen met wifi en airco en het voorbijrijden van files via vrije busbanen en vluchtstroken. “Ik moet het eerst nog zien” is niet voor niets een veelgehoorde kreet in onze provincie. Toch heeft onze stad het maar mooi voor elkaar: vijftig nieuwe, super-de-luxe bussen die ons vaak zonder overstappen naar de mooie binnenstad van Groningen zullen brengen. Of dat luxe is? Zeker, noem maar eens een middelgrote stad in Nederland die dat heeft. Maar mooi is het wel, HOV tot in de stad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *