Over vijf jaar rijden er auto’s over de Oosterhamrikbaan en moeten de bussen door de Vinkenstraat in Groningen rijden. Dat wil althans het college van B&W in de stad.

Er wordt al langer onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van de omgeving van het UMCG. Op de Bedumerweg, het Damsterdiep en de Europaweg is het druk en wordt het steeds drukker, zeker wanneer de ombouw van de zuidelijke ringweg begint.

Door auto’s toe te staan op de Oosterhamrikbaan komt er een snelle, directe route tussen de oostelijke ring bij Kardinge en UMCG Noord. De bus houdt in de Vinkenstraat vrij baan tussen Kardinge en de binnenstad en gaat in één lijn rechtdoor rijden vanaf UMCG Noord via de Vrydemalaan, Thomassen á Theussinklaan en de Vinkenstraat. Tussen de Oliemuldersweg en Kardinge gaat de bus de rijbaan delen met de auto. Fietsers kunnen gebruikmaken van een nieuw fietspad naast de Oosterhamrikbaan van- en naar Kardinge.

De gemeente gaat de komende tijd nadenken over een goede herinrichting van deze straten en de gevolgen voor de omwonenden. Dat zal nog een flinke kluif opleveren, want zij voelden zich bij de eerdere bekendmaking van deze mogelijke plannen in 2016 overvallen door de gemeente.

Wat het college betreft is deze zogenoemde “splitsingsvariant” de beste optie voor wat betreft de combinatie tussen bereikbaarheid en groen in de stad.

[mappress mapid=”155″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *