Het busverkeer op de Zernike Campus in Groningen rijdt voor het eerst sinds maanden weer haar oude route. Dankzij werkzaamheden aan de Zernikelaan en het Zernikeplein treft de bus geen echte bochten meer op haar route, een situatie die nog gebaseerd was op de oude situatie met het Zernikeplein als groot busplein. Deze situatie verdween een kleine vijftien jaar geleden al door de bouw van het Willem Alexander Sportcentrum.

Het werk maakt onderdeel uit van de upgrade van de wegen op de campus. Het Zernikeplein wordt ‘shared space’, net als het dorpscentrum van Haren. Hier delen alle verkeersgebruikers de weg. De verkeerssituatie is zelfregulerend.

De bus deelt de route straks ook niet meer met fietsers. Vooral bij de bushaltes bij het Zernikeplein ontstonden soms gevaarlijke situaties met bussen en fietsers. Voor dit ontwerp is afgekeken van het Hereplein. De fietsers krijgen een nieuw fietspad in beide richtingen langs de volledige Zernikelaan, ook het noordelijke gedeelte.

Belangrijke verbetering is ook dat de bushaltes op het plein ruimer zijn, waardoor er meer reizigers kunnen wachten. Voorlopig zullen er geen abri’s geplaatst worden.

Met de afronding van het werk is het eerste deel van de upgrade van de Zernikelaan klaar. Dat is flink eerder dan gepland. Doordat er door de coronacrisis weinig activiteit meer op de campus was kon de busbaan midden in het schooljaar aangepakt worden. Volgend jaar volgt het noordelijkste deel van de Zernikelaan. Dan wordt ook het busstation aangepakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *