Ontsporing bij Hoofdstation kwam door gebrekkig onderhoud en gebrek aan toezicht

Het hersporen van de trein bij het Hoofdstation. Foto: ProRail

De ontsporing van een Arriva-trein vlak na vertrek van het Hoofdstation in Groningen valt te wijten aan gebrekkig onderhoud van het spoor en slecht toezicht. Dat blijkt uit onderzoek naar het incident.

Spoorbeheerder ProRail liet na het incident onafhankelijk onderzoek doen, waaruit blijkt dat te lang is gewacht met onderhoud op deze plek. “ProRail en de aannemer die het werk uitvoert voerden onvoldoende inspecties uit om te zien of het spoor nog veilig berijdbaar was”, is de conclusie in het onderzoeksrapport. “Ook liet de aannemer het na om extra onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan het verouderde spoor.”

Er blijkt sinds 2008 al geen grootschalige inspectie aan het spoor bij het Hoofdstation te zijn gedaan. Dat komt doordat het station verbouwd wordt. Tot die tijd moet het bestaande spoor, eventueel met onderhoudswerkzaamheden, in stand worden gehouden. Daarnaast zijn er sindsdien ook geen meettreinen van ProRail meer op dit stukje spoor geweest. Dat komt doordat Arriva het Hoofdstation ’s nachts gebruikt om treinen te parkeren. Het spoor is dan onbegaanbaar voor de meettrein. Over het ontbreken van meetgegevens is door zowel ProRail als haar onderaannemer niet gecommuniceerd.

Naar aanleiding van de gebeurtenis heeft ProRail een verbeterplan opgesteld. De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op de uitvoering van dit plan. Op sommige plekken in het land bleek eveneens spoedonderhoud nodig na gebrekkig onderhoud.

Bij het incident vorig jaar juni in Groningen vielen geen gewonden. Wel moest de trein herspoord worden, wat voor een flinke verstoring in de dienstregeling van Arriva zorgde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.