Dit zijn de nieuwe elektrische bussen voor Groningen en Drenthe/ 3 minuten leestijd

Ebusco 3.0 in een vernieuwde GD-huisstijl. Foto: Ebusco

Groningen en Drenthe krijgen meer elektrische bussen. Tussen 2024 en 2026 zullen 158 nieuwe elektrische bussen instromen welke vooral de oudere dieselbussen zullen gaan vervangen. Wat kunnen we verwachten en om welke bussen gaat het?

Ebusco 3.0 (standaard en geleed, Q-link en streekdienst)

De grootste order heeft Qbuzz geplaatst bij fabrikant Ebusco in Deurne. Deze bouwer gaat maximaal 63 bussen leveren aan de vervoerder voor de provincies Groningen en Drenthe. Het gaat om 45 gewone, korte streekbussen. Daarnaast komen er 14 gelede (lange) bussen voor lijn 6 (Q-link Groningen – Delfzijl), waar nu nog dieselbussen rijden. Vier gelede bussen zijn daarnaast nog in optie genomen door Qbuzz.

De bussen van Ebusco rijden allemaal met een groot batterijpakket dat tussentijds niet hoeft te worden opgeladen. In Groningen en Drenthe is de fabrikant al aanwezig met haar elektrische streekbussen. Waar dat type 2.2 betreft zijn de nieuwe exemplaren het 3.0-model. Dit model weegt minder en heeft een iets ander design. De exemplaren voor Groningen en Drenthe krijgen een extra groot batterijpakket.

Mercedes-Benz eCitaro G (Q-link en streekdienst)

Foto: Evobus

Bij Mercedes-Benz worden ook opnieuw bussen besteld. De Duitsers mogen in totaal 35 gelede eCitaro-bussen afleveren.

25 van deze bussen zullen gebruikt gaan worden op de reguliere streeklijnen. De overige tien worden voorzien van het oranje Q-link-jasje van lijn 15. Op die lijn zullen deze nieuwe bussen de grote Mercedes Capacity-bussen uit 2014 gaan vervangen. De nieuwe bussen bieden iets minder capaciteit en lengte maar er worden wel meer aangeschaft dan er nu rijden.

Het bustype Citaro is bekend. Arriva was eind jaren 90 één van de eerste vervoerders in Nederland die het type aanschafte voor de stadsdienst van Groningen. In de loop der jaren hebben bij zowel Arriva als Qbuzz veel bussen van dit type op diesel rondgereden. De eCitaro is de elektrische variant van deze bus en ziet er ook ongeveer hetzelfde uit.

VanHool A15 (Qliner)

Foto: VanHool

De derde fabrikant die mag leveren aan Qbuzz is het Belgische VanHool. Dit bedrijf zorgt voor de bouw van de nieuwe, elektrische Qliners.

Qbuzz heeft een 15 meter-variant van de bussen in de A-serie van de fabrikant besteld. Op dit moment bestaat een variant met een dergelijke lengte nog niet (op de foto staat de 12 meter-versie). Nieuw voor de Qliner-verbindingen is dat deze bussen een lagevloersinstap hebben. In de huidige bussen zit nog een trap.

De bussen moeten uiteindelijk bijvoorbeeld op een eigen laadplein in Groningen (bij het nieuwe busstation) tussentijds bij kunnen laden.

Bestaande bussen

Een deel van de huidige bussen zal in ieder geval blijven rijden. Dat zijn de dubbeldekkers voor de Qliner, de al aangeschafte elektrische- en waterstofbussen en enkele streekbussen op diesel. De dieselbussen (Qliner en streek) rijden al en blijven ook rijden op HVO (schonere diesel).

De nieuwe bussen moeten vanaf begin 2024 instromen als alles volgens planning verloopt bij de fabrikanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *