Ondanks de recent aangenomen motie om in de nieuwe Hoofdrailnetconcessie voor het spoor twee extra Intercity’s tussen Groningen en Zwolle op te nemen komen deze treinen er voorlopig nog niet. Volgens demissionair minister Heijnen is er simpelweg geen geld voor de treinen.

Voormalig kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie diende in de Tweede Kamer een motie in, welke met een meerderheid werd aangenomen. In de motie werd het kabinet opgeroepen de trein in de nieuwe aanbesteding op te nemen, wat zou betekenen dat de landelijke spoorvervoerder, hoogstwaarschijnlijk de NS omdat het kabinet het Hoofdrailnet opnieuw onderhands wil gunnen, de verbinding verplicht in haar dienstregeling op moet nemen.

Volgens Heijnen kosten de extra treinen 10 miljoen euro per jaar en moet er voor ongeveer 100 miljoen euro aan het spoor worden verbouwd om ruimte voor de treinen te maken. Dat geld is er volgens haar op dit moment niet. Heijnen ziet meer in de vrije markt om alsnog twee extra treinen tussen Groningen en Zwolle te krijgen. De minister spreekt zelf van een mogelijkheid per 2029, dan zou het mogelijk zijn de Sprinters tussen Groningen en Zwolle los van de Hoofdrailnetconcessie aan te besteden. Onder meer vervoerder Arriva lijkt interesse te hebben in de uitvoering van deze lijn, net als die tussen Leeuwarden en Zwolle.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *