De treindienst van Arriva tussen Groningen en Zwolle gaat op 2 januari van start. Dat is enkele weken na de start van de treindienstregeling voor volgend jaar, welke half december start.
Dat de trein op een afwijkende datum gaat rijden komt doordat Arriva in haar open access-aanvraag sprak van januari. Op basis van deze aanvraag is zogeheten restcapaciteit op het Hoofdrailnet gevonden, waarin vooralsnog plaats is gevonden voor een totaal van vier tot negen ritten per dag.
Arriva rijdt deze treindienst op basis van Europese toegangsregels. Die regels schrijven voor dat een treindienst van een derde partij niet mag worden geweigerd wanneer hier voldoende ruimte tussen de bestaande diensten op het spoor voor is. De vervoerder wil graag 22 ritten per dag rijden, maar heeft voor 4 tot 9 dus toestemming gekregen. Dit zijn twee ritten in de ochtend en twee ritten in de middag, behalve op vrijdag, dan is er ruimte voor vier ritten in de ochtendspits en vijf in de middag. Voor de overige ritten moet de Autoriteit Consument en Markt nog kijken of hier mogelijkheden liggen.
Overigens krijgt de Arriva-dienst een eigen naam. De vervoerder test nu met advertenties op social media uit hoe mensen reageren op enkele voorgestelde namen. Ook op het gebied van tariefstelling bestaat nog geen duidelijkheid. Omdat het om ritten buiten de bestaande spoorconcessies om gaat, mag Arriva zelf haar tarieven bepalen. Het is dus mogelijk dat de trein goedkoper of juist duurder wordt dan die van concurrent NS.