Met de start van de nieuwe dienstregeling op het spoor gaat Arriva voor het eerst een dienst op een Hoofdrailnet-traject uitvoeren, tussen bestaande treinen in. De vervoerder gaat minimaal vier keer per dag een sneltrein rijden tussen Groningen en Zwolle.
Via de Europese regels voor open access heeft Arriva een toegangsaanvraag voor deze ritten bij de Autoriteit Consument en markt gedaan. Doordat de voorgestelde treinritten van Arriva de concessiehouder op het Hoofdrailnet, de NS, niet in de weg zitten, is de dienst deels toegelaten.
Arriva had namelijk meer ritten aangevraagd, maar die passen volgens spoorbeheerder ProRail niet tussen de al bestaande ritten. De ritten die Arriva nu mag gaan rijden zijn twee ritten in de ochtendspits en twee ritten in de middagspits, in beide richtingen. Deze ritten hoeven niet onder de bestaande prijspeil van de NS te worden gereden, want in open access mag de betreffende vervoerder haar eigen tarieven bepalen. Daarmee is het dus mogelijk dat Arriva een concurrerend tarief gaat rekenen voor deze treinen.
Of de treinritten daadwerkelijk zullen gaan rijden vanaf 15 december is nog even afwachten. Dat hangt af van de beschikbaarheid van persoon. Arriva is bezig met de werving van mensen voor deze dienst.