De uitbreiding van de treindienstregeling tussen Groningen en Leeuwarden met één sneltrein per uur is financieel haalbaar. Dat blijkt uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail.

Momenteel rijden er drie treinen per uur tussen Groningen en Leeuwarden; twee stoptreinen en één sneltrein welke onderweg alleen in Buitenpost stopt. Deze treinen zitten vaak erg vol. Omdat het aantal reizigers in het Noorden groeit willen de drie noordelijke provincies investeren in verbetering van het openbaar vervoer, zo ook op de treinverbinding tussen Groningen en Friesland.

Een extra sneltrein op het grotendeels enkelbaans uitgevoerde spoor is niet eenvoudig in te plannen. Om de extra sneltrein ruimte op het spoor te geven moeten er onderdoorgangen worden aangelegd bij spoorwegovergangen, moet de maximum baanvaksnelheid omhoog en moet er in totaal acht kilometer aan spoor verdubbeld worden.

Provinciale Staten van Groningen en Friesland beslissen dit najaar of de extra sneltrein er komt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *