Het is zover: extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden

Veel infrastructuur is ervoor aangepast en het kostte jaren van bouwen en vandaag is het zover: de tweede sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden gaat rijden.

Tot zaterdag reden er ieder uur twee stoptreinen en één sneltrein tussen beide provinciale hoofdsteden. De verbinding wordt steeds drukker en bomvolle treinen zijn geen uitzondering in de spitsuren. Met de uitbreiding wordt de verbinding een stuk stabieler.

Waar de bestaande sneltrein stopte in Buitenpost, gaat er nu één sneltrein per uur stoppen in Buitenpost en één in Zuidhorn. Daarnaast wordt ook in Veenwouden gestopt. ‘s Avonds en op zondag wordt overigens altijd in Buitenpost gestopt en niet in Zuidhorn. Daarvoor rijdt op die momenten een extra stoptrein tussen Groningen en Zuidhorn. De reis naar de Zernike Campus in Groningen wordt daarmee met de sneltrein ook mogelijk.

In de trein is er niet zo heel veel verschil te merken, maar rond het spoor des te meer. ProRail heeft op diverse plaatsen aanpassingen moeten doen om de trein in te kunnen passen. Op delen van het traject is het enkele spoor verdubbeld en spoorwegovergangen zoals die aan de Paterswoldseweg in Groningen zijn vervangen voor andere oplossingen of werden (beter) beveiligd.

De sneltrein is vanaf nu te herkennen aan het ‘nummer’ RE1 op de trein. De stoptrein heeft nummer RS1. Dit RE- en RS-systeem wordt door Arriva nu op alle noordelijke treinen toegepast.

Reis door naar deze berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *