Buschauffeurs laten kinderen staan om zogenaamd ‘ongeldig abonnement’/ 1 minuut leestijd

Op de route van lijn 618 zorgt een storing in het GPS-systeem van de bus ervoor dat kinderen uit Finsterwolde regelmatig blijven staan omdat zij zogenaamd een ongeldig abonnement zouden hebben.

Het GPS-systeem geeft aan dat de bus op een andere plaats buiten Finsterwolde staat. Door deze storing denkt het OV-chipkaartsysteem in de bus dat sterabonnementen voor een reis tussen Finsterwolde en Woldendorp, alwaar de school staat waar lijn 618 heenrijdt, niet geldig zijn. Het gevolg is dat na het inchecken in de bus automatisch wordt teruggegrepen naar het saldo op de chipkaart. Echter hebben de meeste kinderen er weinig tot geen saldo op staan omdat zij een geldig abonnement voor het traject hebben. Het gevolg is dat het chipkaartsysteem de kaart weigert en dat er op een andere manier moet worden betaald. Als er niet kan worden betaald mogen de kinderen van sommige chauffeurs niet mee.

Er zijn volgens de ouders van de gedupeerde kinderen ook chauffeurs bij die coulance en begrip voor de situatie tonen. Echter was er ook een chauffeur die de kinderen een vijfeurokaartje wilde verkopen. Eén van de kinderen had niet genoeg bij zich, bij dit kind nam de betreffende chauffeur genoegen met twee euro. De ouders pikken dit niet en vinden dat de kinderen op een absurde manier worden behandeld.

Qbuzz geeft aan dat het beleid is om kinderen, zeker op een scholierenlijn als 618, nooit te laten staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *