Binnen in de trein. Foto: Twitter/Bjorn de Vries

Er moeten alarmeringssystemen voor de machinist komen wanneer een spoorwegovergang is geblokkeerd. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport over het treinongeluk in februari bij Dalfsen, wat vandaag is verschenen.

Op die dag in februari botste een trein van Arriva tussen Emmen en Zwolle op een hoogwerker. Daarbij kantelde de trein. De bediener van de hoogwerker had geen mogelijkheid om ProRail te informeren toen hij vast kwam te zitten op het spoor. De machinist van de trein had geen mogelijkheid om een succesvolle vluchtpoging te doen, blijkt uit het onderzoek. Hij kon in deze situatie de hoogwerker pas vier seconden voor de crash zien. Bij eerdere soort gelijke ongelukken was dat ook het geval.

In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, krijgen machinisten wel een waarschuwing als een overweg is geblokkeerd. De machinist kan dan tijdig ingrijpen. De Onderzoeksraad vindt dat dit ook op het Nederlandse spoor moet komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *