Een IC-Regio-verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad zou de treinverbindingen tussen beide gebieden sterk verbeteren. Die conclusie trekt onderzoeksbureau Mobycon in een onderzoek in opdracht van de gemeente Hoogeveen naar de terugkeer van een directe treinverbinding tussen de gemeente en de Randstad.

De gemeente liet onderzoek doen naar de mogelijkheid om de Intercity tussen Groningen en Zwolle opnieuw te laten stoppen in Hoogeveen. In het onderzoek blijkt dat die optie niet haalbaar is. Wel zijn er drie varianten voor een IC-Regio-verbinding die volgens Mobycon haalbaar zijn.

Het IC-Regio-principe wordt al door de NS gehanteerd in het noorden van Noord-Holland en Zeeland. Het gaat daarbij om een Intercitytrein die wordt doorgetrokken als verkapte Sprinter. Voorgestelde varianten zijn de het al eerder besproken combineren van de Intercity naar Leeuwarden met de Sprinter Groningen – Zwolle, waarbij wordt aan- en afgekoppeld in Zwolle, en de nieuwe varianten waarbij de Intercity Lelystad – Vlissingen wordt doorgetrokken naar Groningen en, op verzoek van reizigersorganisatie Rover, het doortrekken van de Intercity Den Haag – Lelystad als Sprinter naar Zwolle. Deze nieuwe varianten scoren in het onderzoek het beste qua perspectief en haalbaarheid.

De gemeente Hoogeveen vindt dat de NS de reizigers binnen het huidige spoornetwerk beter kan bedienen met onder meer deze varianten en wil binnenkort met de vervoerder in gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *