Nieuwste vorm van spoorbeveiliging in Noord-Nederland

De Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Friesland worden de komende jaren van ERTMS-beveiliging voorzien. Dit is op dit moment de meest moderne vorm van treinbeveiliging in Europa.

De provincies en Het Rijk trekken samen 90 miljoen euro uit voor dit systeem, wat in de komende jaren op de baanvakken moet worden aangelegd. Het is het eerste grote project met ERTMS in Nederland, na enkele kleinere proefgebieden. Groningen en Friesland gaan voor ProRail dan ook dienen als proeftuin.

De komende tientallen jaren wordt het hele Nederlandse spoor namelijk voorzien van dit nieuwe systeem, zo is de bedoeling. De eerste nieuwe treinen zijn al gebouwd met de apparatuur voor ERTMS en de komende jaren volgt de inbouw van de systemen in treinen die al rijden.

ERTMS zorgt voor een veiliger spoor dan het huidige systeem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Op een groot deel van het Nederlandse spoor ligt de eerste generatie hiervan, wat sinds 1970 in gebruik is. Het systeem is niet gemaakt voor de huidige moderne treinen en wordt niet in het buitenland gebruikt. Met het ERTMS (European Rail Traffic Management System) komt er één systeem voor meerdere landen.

In het nieuwe systeem kan sneller worden geremd en opgetrokken, wat de reistijd aanzienlijk kan verkorten. Daarnaast wordt het nagenoeg onmogelijk rode seinen te passeren, omdat het systeem in de trein dan ingrijpt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *