Modernere spoorbeveiliging in 2030 in het noorden

Het spoor op de Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Friesland wordt definitief voorzien van het modernere spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De betrokken partijen hebben maandag de benodigde contracten ondertekend.

Op dit moment zijn de sporen, zo’n 270 kilometer in totaal, nog voorzien van het oude ATB-systeem. Dit systeem is niet toekomstbestendig. Daarnaast worden diverse soorten van ERTMS in Europees verband gebruikt.

ATB had onderhoud nodig. Daarom hebben Groningen en Friesland ervoor gekozen in te zetten op het nieuwe systeem, waardoor ook het rijden met Automatische Trein Operatie mogelijk wordt. Het Rijk neemt 60 van de 90 miljoen euro dat de ombouw kost voor haar rekening. Groningen betaalt 20 miljoen en Friesland de overige 10. In 2025 moeten de sporen stap voor stap worden aangepakt, zo is de bedoeling. In 2026 moet het spoor tussen Leeuwarden en Harlingen Haven als eerste beschikken over het nieuwe systeem.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.