Studenten die dagelijks gebruik maken van de lijn moeten het hebben gemerkt: lijn 15 doet er flink wat langer over om vanaf de Zernike Campus op het Hoofdstation in Groningen te komen. De oorzaak is de forse drukte op de route.

Met name tussen het Hoendiep en de Stationsweg staat de bus richting het station vaak muurvast. Dat heeft te maken met de werkzaamheden in het gebied rond de Westerhaven, waar de nieuwe Centrumhalte West wordt aangelegd.

Op de zuidzijde van de Eendrachtskade is voor het verkeer in alle richtingen nog maar één voorsorteerstrook beschikbaar. Verkeer dat linksaf slaat naar de Westerhaven moet tussen vele bouwobstakels door en vaak wachten op verkeer dat bijvoorbeeld op een teken van een verkeersregelaar staat te wachten.

Dat alles heeft tot gevolg dat lijn 15 zo’n 25 minuten bezig is om vanaf het startpunt op de campus op het Hoofdstation te komen. Die ruimte is er in principe in de dienstregeling, omdat de rijtijden tussen de halte Rembrandt van Rijnstraat en het Hoofdstation ruim zijn opgezet, maar reizigers in de bussen zijn duidelijk bang hun aansluiting op het station te missen. Stadslijn 9, die nog wel via de binnenstad rijdt, is ondanks zijn lusje door Paddepoel soms sneller op het station dan lijn 15.

Een aantal weken geleden was de drukte niet meer te doen voor de 20 meter lange bussen en heeft Qbuzz ervoor gekozen de bussen van lijn 15 een middagspits om te laten rijden via de Leonard Springerlaan naar het Hoofdstation, maar die route kost flink meer tijd.

Voorlopig lijkt er geen oplossing voor de problemen, maar ze zijn van tijdelijke aard. Als op 17 juli voor de meeste studenten de zomervakantie begint wordt het flink minder druk in lijn 15. Bij de start van het nieuwe school- en studiejaar op 3 september is de Centrumhalte West klaar. Ook lijn 15 zal dan langs dit nieuwe knooppunt gaan rijden, via de Westerhaven en de Aweg in plaats van de Eendrachtskade.

[mappress mapid=”130″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *