Morgen bestaat OV Nieuws GD tien jaar. Opgericht als OV Nieuws uit Groningen en later uitgebreid met het zusje OV Nieuws uit Drenthe is OV Nieuws GD nu een platform met nieuws en informatie over het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe, bij het busvervoer het zogeheten ‘GD-gebied’.

Vandaag blikken we voor het laatst terug op het belangrijkste OV-nieuws dat deze site gepubliceerd heeft met het nieuws van 1 januari van dit jaar tot nu.

2017

11 januari 2017 – Proef met gratis Cityline voor WMO-pashouders

De Cityline in Assen is de eerste maanden van het jaar gratis voor houders van een WMO-pas. De gemeente Assen wil onderzoeken of dit het gebruik van de lijnen 7 en 8 verhoogt. De gratis proefperiode loopt een half jaar.

15 februari 2017 – Qliner 300 moet met dubbeldekkers worden gereden

De provincie Drenthe wil dubbeldekkers in gaan zetten op lijn 300 tussen Groningen en Emmen, één van de drukste busverbindingen van Nederland. Daarmee moet de capaciteit van de bussen worden verhoogd en moet het toenemende aantal reizigers mee kunnen blijven reizen. Drenthe voegt de daad bij het woord. Vanaf de nieuwe dienstregeling komen de dubbeldekkers al in dienst.

27 februari 2017 – Chauffeurs Emmen houden wilde staking

De buschauffeur in Emmen leggen op maandagmiddag het werk tijdelijk neer bij een wilde staking. Ze zijn het niet eens met de plannen van het OV-bureau om de routes van stadslijnen 1 en 2 te veranderen in de nieuwe dienstregeling, waar zij lucht van kregen. Om de daad bij het woord te voegen besloot men te staken. Qbuzz was vooraf niet op de hoogte van de actie en schrok erg omdat vele reizigers bleven staan en ritten uitvielen. Dat had effect in de dienstregeling in het hele concessiegebied omdat er veel lijnen aan elkaar gekoppeld zijn. Qbuzz heeft een week na de staking besloten de chauffeurs te korten op het deel van hun salaris wat zij zouden krijgen voor de uren die ze uiteindelijk niet hebben gereden op 27 februari.

22 maart 2017 – Klein busje neemt vervoer westelijke binnenstad over

Het verdwijnen van de bussen bij de Akerk zal worden opgevangen met een klein, vijf meter lang pendelbusje maakt de gemeente Groningen bekend. Het busje rijdt eerst op proef. Bij succes blijft deze rijden en zal de route doorgetrokken worden naar de Grote Markt, wanneer ook daar de bussen zullen verdwijnen. Vanaf 3 september a.s. rijdt het busje.

16 april 2017 – Twee weken durende treinstremming tussen Groningen en Hoogeveen

De werkzaamheden aan het station in Assen zorgen ervoor dat het treinverkeer ruim twee weken gestremd is. Met een arsenaal aan diverse bussen worden reizigers van en naar de stations vervoerd. Reizigers ‘boven’ Hoogeveen worden per bus daarheen gebracht om vervolgens op de bus over te stappen. Ondertussen wordt het overgrote deel van het werk aan de perrons in Assen uitgevoerd. Ook wordt het spoor compleet verwijderd en opnieuw aangelegd over de lengte van een aantal kilometer. Na de stremming stoppen de treinen vanuit Groningen op het verbouwde spoor 1 en de treinen naar Groningen op spoor 3. Later dit jaar zullen de extra Sprinters tussen Groningen en Assen vanaf spoor 2 gaan vertrekken.

9 mei 2017 – Q-link wordt uitgebreid naar Emmen

Vanaf de nieuwe dienstregeling krijgt in navolging van Groningen ook Emmen een eigen Q-link. Lijn 12 wordt omgebouwd tot hoogwaardige busverbinding tussen Emmen en Klazienaveen en neemt daarme de lijnen 12, 26 en 300 over. De nieuwe verbinding krijgt rood als Q-link-lijnkleur. In Emmen wordt een directe route tussen P+R Meerdijk en Wildlands en het centrum gereden, waarmee de Meerdijk interessanter wordt als parkeervoorziening aan de rand van de stad. De route in Klazienaveen wordt wel wat aangepast voor de nieuwe buslijn.

17 mei 2017 – Aanbestedingsprocedure nieuwe concessie van start

Het OV-bureau start de aanbestedingsprocedure voor de nieuwe busconcessie op. Deze heet GD-2020 en moet gaan lopen van december 2019 tot 2029. De concessie gaat in principe naar de vervoerder die zich inschrijft met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. In het Programma van Eisen heeft het OV-bureau veel door Qbuzz ingevoerde punten overgenomen zoals het niet te vroeg vertrekken bij de bushalte. In de nieuwe concessie is veel aandacht voor duurzaamheid en innovatie. Zo is het mogelijk zelfrijdende voertuigen in te zetten in de nieuwe concessie. Ook moeten de stadsdiensten van Groningen, Assen en Emmen elektrisch worden op termijn.

15 juni 2017 – Drentse stadsbusjes blijven vooralsnog

De kleine stadsbusjes in Assen (Cityline), Hoogeveen (De Bij) en Meppel blijven voorlopig rijden hebben de gemeentes besloten. De lijnen kenden een voorzichtige start maar beginnen gestaag te groeien. In Hoogeveen en Meppel wil men in ieder geval de busjes al laten rijden tot en met 2021.

18 juni 2017 – Kort geding BIOS Groep tegen Publiek Vervoer

Onder de noemer Publiek Vervoer loopt in Groningen en Drenthe de aanbesteding voor het kleinschalig openbaar vervoer, waaronder ook de WMO-taxi en nieuwe Hubtaxi. BIOS Groep, één van de geïnteresseerden heeft een kort geding ingediend tegen Publiek Vervoer omdat zij vindt dat de aanbestedingsprocedure niet juist verloopt. Publiek Vervoer zou bijvoorbeeld maar mondjesmaat beperkte antwoorden geven op vragen van potentiële vervoerders. Op 17 juli staat er een kort geding gepland. Publiek Vervoer besluit hierop de aanbestedingsprocedure voor onbepaalde tijd op te schorten. Dat is voor BIOS uiteindelijk de reden om een aantal weken later het kort geding weer in te trekken. BIOS ziet liever een uitspraak van de Commissie van Aanbestedingsexperts.

11 juli 2017 – Arriva wint concessie voor Noordelijk treinvervoer

Arriva blijft nog vijftien jaar op de Noordelijke Nevenlijnen in Groningen, Friesland en Niedersachsen rijden. De provincie Groningen maakt tijdens een persconferentie bekend dat de vervoerder de nieuwe aanbesteding voor het vervoer tussen 2020 en 2035 heeft gewonnen. Arriva was de enige kandidaat die zich heeft ingeschreven. Arriva gaat nieuwe treinen (Flirtino) aanschaffen en bestaande treinen (Spurt) renoveren. Men gaat ook de mogelijkheid van treinverbindingen naar Stadskanaal en Bremen onderzoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *