VVD, D66, CDA en ChristenUnie zijn eruit en presenteren vandaag een concept-regeringsakkoord. Daarin is een opvallende rol weggelegd voor het Hoofdrailnet, het grootste deel van het Nederlandse spoor.

De nieuwe regeringspartijen willen concurrentie op het Hoofdrailnet toestaan door andere vervoerders dan de NS de mogelijkheid te bieden bepaalde verbindingen te rijden zoals de Sprinter tussen Groningen en Zwolle. De concurrenten van de NS pleiten al jaren voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor.

Over een aantal jaren wordt een aanbestedingsprocedure geopend voor deze lijn, evenals de Sprinters op de lijnen Zwolle – Leeuwarden, Enschede – Apeldoorn en Dordrecht – Breda. Naast de NS kan iedere andere vervoerder hierop bieden.

Naast deze plannen staat in het regeerakkoord ook dat er in totaal twee miljard euro wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer en infrastructuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *