De Drentse OV-volger Nico Takkenberg vreest voor de toekomst van het openbaar busvervoer, vooral in kleinere plaatsen en op het platteland, met de nieuwe aanbesteding.
Tegen RTV Drenthe zegt Takkenberg dat zijn vrees vooral bestaat vanwege de bepaling in het plan van eisen van de nieuwe concessie waarmee het voor het OV-bureau mogelijk wordt (delen van) lijnen af te stoten naar een andere vervoerder, bijvoorbeeld als een lijn niet rendabel is.
De concessiehouder krijgt dan de eerste keuze voor de lijn onder mogelijk andere voorwaarden, maar als de concessiehouder de lijn niet meer wil, dan kan het OV-bureau ervoor kiezen dit aan een andere vervoerder te gunnen. Of daarbij sprake is van een onderhandse aanbesteding, is overigens onduidelijk.
Takkenberg denkt dat zo’n gunning extra geld gaat kosten. Daardoor zou er mogelijk bezuinigd kunnen worden op deze lijnen en is er niets meer zeker tot en met 2030.
Een ander onderdeel waarover de OV-watcher zich zorgen maakt is de Hubtaxi. Takkenberg vindt dit een verslechtering ten opzichte van de oude Regiotaxi, omdat het bijvoorbeeld niet meer mogelijk is om met de Hubtaxi een reis van minder dan drie kilometer afstand te maken.
Takkenberg spreekt vandaag in bij Provinciale Staten in Drenthe, die de begroting en nieuwe dienstregeling vandaag bespreken.
In de hubtaxi zijn ook nog eens in tegenstelling tot de belbus, de ov kaart en een sterabonnement niet geldig. Je betaalt daarbij 2,5 tot 5 keer het OV tarief!