“Nieuwe Sprinter in april op Groningen – Zwolle”/ 1 minuut leestijd

Foto: NS

De nieuwe Sprintertreinen van NS gaan zoals het nu lijkt vanaf 8 april rijden op de Sprinterdiensten tussen Groningen en Zwolle. Dat meldt de website Treinreiziger.nl op basis van ‘goed geïnformeerde bronnen’.

De eerste nieuwe Sprinters (typeaanduiding SNG) zijn tegelijk met de nieuwe dienstregeling zondag in dienst gekomen. De treinen zijn bedoeld om ouder materieel te vervangen en in te kunnen spelen op reizigersgroei.

In tegenstelling tot de vorige generatie Sprinters krijgen de nieuwe treinen wel direct tijdens de bouw een wc. De ophef over het ontbreken van een toilet was bij de bouw van het vorige model zo groot dat er later besloten werd om alsnog toiletten in te bouwen.

De NS heeft 118 treinstellen aangeschaft van het type SNG. Deze worden gebouwd door het Spaanse bedrijf CAF. Met de order is ongeveer 500 miljoen euro gemoeid.

In de nieuwe treinen zijn brede overgangen tussen de treinstellen geïnstalleerd, vergelijkbaar met een tram of metro. De vloer van de trein ligt op perronhoogte.

De treinen gaan ook rijden op de Sprinters Groningen – Assen en Leeuwarden – Meppel. Op al deze verbindingen rijden op dit momenten voor Intercitydiensten gebouwde treinstellen.

3 reacties op ““Nieuwe Sprinter in april op Groningen – Zwolle”/ 1 minuut leestijd

  1. Ben benieuwd, maar zo op het oog lijken ze een stuk minder comfortabel dan de huidige intercity-treinstellen.
    Waarom krijgen reizigers die hun reis starten op een kleiner station (en bijna altijd al extra moeten overstappen) andersoortige (vaak minder comfortabele) treinstellen? het betreft lang niet altijd hele korte reisduren en ook dan wil je als reiziger je tijd nuttig kunnen besteden en bijv. rustig je stukken lezen.

  2. Heel leuk dit, maar dit type materieel lijkt mij niet geschikt voor deze lijn.
    Als ik van Groningen naar Hoogeveen wil moet ik toch 50 minuten in een trein zitten die bedoelt is voor korte ritjes. De afstanden in het Noorden zijn nou eenmaal wat groter dan in andere delen van het land.

  3. De reis met stoptrein van Groningen naar Zwolle gaat 4 minuten sneller. Dan moet ik dus wel 21 (ipv 17) minuten op de volgende aansluiting wachten. Hopelijk wordt hier ook iets aan gedaan. Ik vind een overstaptijd van max. 15 minuten aanvaardbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *