Sprinter door naar Lelystad en vroeg en laat sneller tussen Groningen en Zwolle, wil de NS/ 2 minuten leestijd

De Sprinter Leeuwarden – Meppel – Zwolle moet altijd gaan doorrijden naar Lelystad en in de vroege ochtend en late avond stopt de Intercity tussen Groningen en Zwolle niet meer op alle tussenliggende stations. Het zijn twee belangrijke wijzigingen voor Noord-Nederland die de NS voor de dienstregeling van 2024 voorstelt.

De vervoerder heeft woensdag de adviesaanvraag voor het nieuwe jaar gepubliceerd. Het doortrekken van de Sprinter vanuit Drenthe moet ervoor zorgen dat er meer reismogelijkheden tussen Friesland en Flevoland ontstaan met minder overstappen, waarbij op dit moment vaak ook nog een lange overstap geldt. Er rijdt vanaf dan geen Sprinter meer tussen Zwolle en Amsterdam Centraal. Het aantal rechtstreekse treinen op het traject Leeuwarden – Zwolle gaat naar drie per uur.

Boven Zwolle wordt in de vroege ochtenden en late avonden met de Intercity’s als een Sprinter gereden, waarbij op alle tussenliggende stations wordt gestopt. De NS is voornemens dit te schrappen, waardoor de Intercity Groningen – Zwolle bijvoorbeeld ook dan alleen in Assen stopt. Er worden nieuwe Sprinterritten gereden om de andere stations onderweg op deze momenten frequent te blijven bedienen. Daarnaast rijdt de Sprinter op zondag voortaan vanaf 10:00 uur al ieder half uur tussen Groningen en Zwolle. Dat is nu pas vanaf 16:00 uur het geval.

Tenslotte wil NS de Spitssprinter tussen Groningen en Assen weer invoeren. Deze ritten zorgden ervoor dat op de drukke momenten er zes treinen per uur tussen Groningen en Assen reden, waarbij er vier ook op de stations Europapark en Haren stopten. Personeelstekort heeft ervoor gezorgd dat deze ritten uit de dienstregeling zijn gehaald voor dit jaar. De NS denkt de ritten weer aan te kunnen bieden omdat gepensioneerd personeel terugkeert en er uitgebreid geworven en opgeleid wordt.

Eind maart hoopt de NS, met de adviezen van diverse belanghebbenden in afweging, een capaciteitsaanvraag voor volgend jaar bij spoorbeheerder ProRail te kunnen doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *