Bij de start van de nieuwe GD-concessie eind dit jaar horen ook nieuwe eisen voor wat betreft het busmaterieel. Qbuzz kon maandagmiddag op het station in Assen voor het eerst laten zien voor welke bussen zij heeft gekozen.

Een groot deel van het wagenpark voor een stuk milieuvriendelijker. Waar er in Groningen en Drenthe nu vooral nog bussen van Mercedes-Benz rijden, zal het straatbeeld straks gedomineerd worden door verschillende merken als VDL en Heuliez. Daarbij wordt gekozen tussen een mix van elektrisch, waterstof en (schonere) diesel.

In de stad en deels op de streekdiensten zullen elektrische bussen komen te rijden. Daarvoor wordt gekozen voor Citea-bussen, normaal en geleed voor de stadsdienst, en bussen van Ebusco voor het streekvervoer. Dat type is nu al te zien op de Airportlink in Groningen.

Op de Q-link zal de elektrische slag ook verder worden doorgevoerd op de lijnen 3, 4 en 5. Daar wordt gekozen voor bussen van het Franse merk Heuliez. Lijn 6 blijft voorlopig wel uitgevoerd worden met Euro 6-dieselbussen.

Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde in GRoningen en voorzitter van het OV-bureau, is blij met de nieuwe bussen: “we realiseren met de nieuwe vloot een CO2-reductie van 90 procent. Daarnaast zijn we door de komst van twintig en misschien nog tien extra waterstofbussen ook de eerste periode de regio met het grootste waterstofwagenpark.”

Een aantal van de huidige bussen blijft. Zo blijven de Capacity’s van Q-link 15 rijden, evenals de meest recent ingestroomde Q-link-bussen. De nieuwe bussen krijgen van buiten het uiterlijk wat bij de nieuwe concessie hoort. De bussen in Assen waren nog niet voorzien van deze vormgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *